Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo produktów rybnych i innych organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo produktów rybnych i innych organizmów wodnych
Specjalność Towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 29 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu biochemii, chemii żywności, systematyki organizmów wodnych i towaroznawstwa żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wlaściwościami fizyko-chemicznymi i charakterystyką towaroznawczą produktów pochodzenia wodnego.
C-2Przekazanie umiejętności charakterystyki produktów pochodzenia wodnego oraz zastosowania różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z właściwą charakterystyką produktów pochodzenia wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogólna charakterystyka towaroznawcza produktów pochodzenia wodnego. Analiza typowych cech fizycznych, chemicznych i sensorycznych produktów tego typu. Wady niedopuszczalne.3
T-L-2Charakterystyka towaroznawcza marynat zimnych, gotowanych i smażonych.3
T-L-3Charakterystyka towaroznawcza ryb solonych.3
T-L-4Charakterystyka towaroznawcza prezerw z ryb solonych.2
T-L-5Charakterystyka towaroznawcza konserw rybnych oraz konserw ze skorupiaków i mięczaków.4
T-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.3
T-L-7Charakterystyka towaroznawcza wyrobów z mięsa grubo rozdrobnionego (np. burgery rybne, krokiety).3
T-L-8Charakterystyka towaroznawcza rybnych dań gotowych.1
T-L-9Charakterystyka towaroznawcza ryb wędzonych na zimno i gorąco.2
T-L-10Charakterystyka towaroznawcza żywności inżynieryjnej.1
T-L-11Charakterystyka towaroznawcza żywności przekaskowej wyprodukowanej z dodatkiem mięsa organizmów wodnych.1
T-L-12Charakterystyka towaroznawcza mrożonych przetworów rybnych2
T-L-13Charakterystyka towaroznawcza żywności funkcjonalnej z ryb i bezkręgowców wodnych1
29
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i terminologia produktów rybnych i organizmów wodnych znajdujących się w obrocie towarowym.1
T-W-2Zasady obrotu i przechowywania oraz trwałość towarów rybnych.1
T-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.1
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych i innych organizmów wodnych oraz ich wartość użytkowa.1
T-W-5Towaroznawstwo przetworów z mięsa grubo i drobno rozdrobnionego1
T-W-6Towaroznawstwo marynat rybnych, ryb solonych i prezerw.1
T-W-7Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco1
T-W-8Towaroznawstwo konserw rybnych oraz konserw ze skorupiaków i mięczaków wodnych.1
T-W-9Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.1
T-W-10Towaroznawstwo żywności inżynieryjnej (analogi mięsa krabów, itp.)1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych25
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach20
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-5Przygotowanie się do wejściówki5
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury17
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin z części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena formująca: W przypadku nie zaliczenia egzaminu pisemnego z części teoretycznej, obowiązuje zaliczenie ustne z całego materiału.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-1tz_W01
Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metodę oceny. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę oceny w zależności od rodzaju i właściwości produktu.
TOW_2A_W06, TOW_2A_W13, TOW_2A_W02S2A_W01, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-1tz_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji, charakteryzowania i oceny produktów pochodzenia wodnego.
TOW_2A_U02, TOW_2A_U09, TOW_2A_U01, TOW_2A_U12, TOW_2A_U14, TOW_2A_U06S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2, C-3T-L-3, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-1tz_K01
Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
TOW_2A_K05, TOW_2A_K06, TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K08, TOW_2A_K03S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-3T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-1tz_W01
Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metodę oceny. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę oceny w zależności od rodzaju i właściwości produktu.
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Nie potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metody oceny do produktu. Nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody oceny w zależności od produktu rybnego.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej niektórych produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać część metod slużących do oceny produktów rybnych. Potrafi zaproponować w niektórych przypadkach odpowiednią metodę do oceny produktu w zależności od jego rodzaju i właściwości.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metodę służącą ocenie produktów pochodzenia wodnego. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę oceny w zalezności od rodzaju i właściwości produktu.
4,0Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metody służące ocenie produktów pochodzenia wodnego. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę oceny produktu w zależności od jego rodzaju i właściwości i potrafi uzasadnić wybór.
4,5Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metode oceny do wymagań produktu i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiednią metodę oceny produktu w zależności od jego właściwości i rodzaju i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru.
5,0Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Rozróżnia i właściwie dobiera metody oceny do wymagań produktu i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiednią metodę do oceny produktu w zależności od jego właściowości i rodzaju i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru. Sam dokonuje oceny i właściwości produktów rybnych i proponuje nowe metody, ktore można wykorzystać w ocenie produktów pochodzenia wodnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-1tz_U01
Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji, charakteryzowania i oceny produktów pochodzenia wodnego.
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-1tz_K01
Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej
  2. Van Nostrand Reinhold, The Seafood Industry, New York, 1990, Chapt. 9. Processing Molluscs; Chapt. 10. Processing Crustaceans; pod redakcją R.E. Martin i G.J. Flik
  3. Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
  4. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
  5. Sikorski Z.E., Technologia żywności pochodzenia morskiego, WNT, Warszawa, 1980
  6. Konarzewski J., Ligocki H., Ogulewicz J., Towaroznawstwo ryb, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa, 1968
  7. Kołakowski E., Gajowiecki L, Optimization of autoproteolysis to obtain an edible product „precipitate” from Antarctic krill (Euphausia superba Dana), Fishing News Books, 1992, Rozdział w Seafood Science and Technology, pod edycją G. Bligh
  8. Kołakowski E., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, PWN, Warszawa, 1994
  2. Towaroznawcze problemy jakości., Radom, 2011
  3. Pod redakcją prof. dr hab. Urszuli Świetlikowskiej, Surowce spożywcze, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1995, Wyd. II uzupełnione
  4. Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
  5. Kawka T., Dutkiewicz D., Maszyny do obróbki ryb i kalmarów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986
  6. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1977
  7. Kołakowski E., Technologia farszow rybnych, PWN, Warszawa, 1986
  8. Kołakowski E., Chrzanowski S., Orwat G., Opakowania z tworzyw sztucznych w przemyśle rybnym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
  9. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1977
  10. Kolakowski E., Kołakowska A., Tokarczyk G., Kołodziejski W., Pawlikowski B., Postępy w technologii konserw rybnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007, Informator dla przedsiębiorców
  11. Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
  12. Kołakowski E., Chrzanowski S., Orwat G., Opakowania z tworzyw sztucznych w przemyśle rybnym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
  13. Instrukcje Technologiczne ZPR, 2011
  14. Instrukcje technologiczne CPR, 2011
  15. Magazyn Przemysłu Rybnego, 2011
  16. Przemysł Spożywczy, 2011
  17. Wiadomości Rybackie, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogólna charakterystyka towaroznawcza produktów pochodzenia wodnego. Analiza typowych cech fizycznych, chemicznych i sensorycznych produktów tego typu. Wady niedopuszczalne.3
T-L-2Charakterystyka towaroznawcza marynat zimnych, gotowanych i smażonych.3
T-L-3Charakterystyka towaroznawcza ryb solonych.3
T-L-4Charakterystyka towaroznawcza prezerw z ryb solonych.2
T-L-5Charakterystyka towaroznawcza konserw rybnych oraz konserw ze skorupiaków i mięczaków.4
T-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.3
T-L-7Charakterystyka towaroznawcza wyrobów z mięsa grubo rozdrobnionego (np. burgery rybne, krokiety).3
T-L-8Charakterystyka towaroznawcza rybnych dań gotowych.1
T-L-9Charakterystyka towaroznawcza ryb wędzonych na zimno i gorąco.2
T-L-10Charakterystyka towaroznawcza żywności inżynieryjnej.1
T-L-11Charakterystyka towaroznawcza żywności przekaskowej wyprodukowanej z dodatkiem mięsa organizmów wodnych.1
T-L-12Charakterystyka towaroznawcza mrożonych przetworów rybnych2
T-L-13Charakterystyka towaroznawcza żywności funkcjonalnej z ryb i bezkręgowców wodnych1
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i terminologia produktów rybnych i organizmów wodnych znajdujących się w obrocie towarowym.1
T-W-2Zasady obrotu i przechowywania oraz trwałość towarów rybnych.1
T-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.1
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych i innych organizmów wodnych oraz ich wartość użytkowa.1
T-W-5Towaroznawstwo przetworów z mięsa grubo i drobno rozdrobnionego1
T-W-6Towaroznawstwo marynat rybnych, ryb solonych i prezerw.1
T-W-7Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco1
T-W-8Towaroznawstwo konserw rybnych oraz konserw ze skorupiaków i mięczaków wodnych.1
T-W-9Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.1
T-W-10Towaroznawstwo żywności inżynieryjnej (analogi mięsa krabów, itp.)1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych25
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach20
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium10
A-L-5Przygotowanie się do wejściówki5
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury17
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-1tz_W01Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych znajdujących się w obrocie towarowym. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metodę oceny. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę oceny w zależności od rodzaju i właściwości produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
TOW_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i narzędzi opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, a także modelowania struktur i procesów w nich zachodzących oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wlaściwościami fizyko-chemicznymi i charakterystyką towaroznawczą produktów pochodzenia wodnego.
C-2Przekazanie umiejętności charakterystyki produktów pochodzenia wodnego oraz zastosowania różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z właściwą charakterystyką produktów pochodzenia wodnego.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i terminologia produktów rybnych i organizmów wodnych znajdujących się w obrocie towarowym.
T-W-2Zasady obrotu i przechowywania oraz trwałość towarów rybnych.
T-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.
T-W-5Towaroznawstwo przetworów z mięsa grubo i drobno rozdrobnionego
T-W-7Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco
T-W-8Towaroznawstwo konserw rybnych oraz konserw ze skorupiaków i mięczaków wodnych.
T-W-9Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena formująca: W przypadku nie zaliczenia egzaminu pisemnego z części teoretycznej, obowiązuje zaliczenie ustne z całego materiału.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Nie potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metody oceny do produktu. Nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody oceny w zależności od produktu rybnego.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej niektórych produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać część metod slużących do oceny produktów rybnych. Potrafi zaproponować w niektórych przypadkach odpowiednią metodę do oceny produktu w zależności od jego rodzaju i właściwości.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metodę służącą ocenie produktów pochodzenia wodnego. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę oceny w zalezności od rodzaju i właściwości produktu.
4,0Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metody służące ocenie produktów pochodzenia wodnego. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę oceny produktu w zależności od jego rodzaju i właściwości i potrafi uzasadnić wybór.
4,5Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Potrafi rozróżnić i właściwie dobrać metode oceny do wymagań produktu i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiednią metodę oceny produktu w zależności od jego właściwości i rodzaju i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru.
5,0Student dokonuje klasyfikacji i charakterystyki towaroznawczej produktów rybnych. Rozróżnia i właściwie dobiera metody oceny do wymagań produktu i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie swój wybór i potrafi go uzasadnić. Właściwie proponuje odpowiednią metodę do oceny produktu w zależności od jego właściowości i rodzaju i potrafi przewidzieć końcowy efekt swojego wyboru. Sam dokonuje oceny i właściwości produktów rybnych i proponuje nowe metody, ktore można wykorzystać w ocenie produktów pochodzenia wodnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-1tz_U01Student potrafi zorganizować stanowisko pracy dla siebie i grupy osób biorących udział w zajęciach. Potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. Zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z ciągłego nabywania umiejętności. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do klasyfikacji, charakteryzowania i oceny produktów pochodzenia wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
TOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
TOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności charakterystyki produktów pochodzenia wodnego oraz zastosowania różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z właściwą charakterystyką produktów pochodzenia wodnego.
Treści programoweT-L-3Charakterystyka towaroznawcza ryb solonych.
T-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych i innych organizmów wodnych oraz ich wartość użytkowa.
T-W-5Towaroznawstwo przetworów z mięsa grubo i drobno rozdrobnionego
T-W-7Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco
T-W-8Towaroznawstwo konserw rybnych oraz konserw ze skorupiaków i mięczaków wodnych.
T-W-9Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena formująca: W przypadku nie zaliczenia egzaminu pisemnego z części teoretycznej, obowiązuje zaliczenie ustne z całego materiału.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do oceny, charakterystyki i klasyfikacji produktów pochodzenia wodnego i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-1tz_K01Student właściwie wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Samodzielnie podejmuje decyzje związane z relizacją zadań. Jest kreatywny i otwarty na sugestie, postępuje zgodnie z zasadami etyki i nie obawia się wyrażać własnej opinii. Jest świadomy konieczności ciągłego nabywania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z właściwą charakterystyką produktów pochodzenia wodnego.
Treści programoweT-L-6Charakterystyka towaroznawcza produktów z mięsa drobno rozdrobnionego - wędliny i szynki rybne.
T-L-7Charakterystyka towaroznawcza wyrobów z mięsa grubo rozdrobnionego (np. burgery rybne, krokiety).
T-L-8Charakterystyka towaroznawcza rybnych dań gotowych.
T-W-3Ogólna charakterystyka towaroznawcza surowców żywnościowych przemysłu rybnego.
T-W-4Przemysłowe formy surowców rybnych i innych organizmów wodnych oraz ich wartość użytkowa.
T-W-5Towaroznawstwo przetworów z mięsa grubo i drobno rozdrobnionego
T-W-7Towaroznawstwo ryb wędzonych na zimno i gorąco
T-W-8Towaroznawstwo konserw rybnych oraz konserw ze skorupiaków i mięczaków wodnych.
T-W-9Towaroznawstwo gotowych dań rybnych i wyrobów garmażeryjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z części teoretycznej w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.