Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo produktów zwierzęcych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo produktów zwierzęcych | ||
Specjalność | Towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu towaroznawstwo produktów zwierzęcych powinien mieć wiedzę z zakresu towaroznawstwa żywności, biologii, chemii, chłodnictwa |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętości dotyczącej charakterystyki i oceny surowców i przetworów mięsnych oraz podstaw ich produkcji |
C-2 | przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką jakościową mleka i jego przetworów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - regulamin zajęć, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń, zasady BHP | 1 |
T-L-2 | Charakterystyka histologiczna surowców mięsnych | 2 |
T-L-3 | Technologiczne aspekty jakości wybranych grup produktów mięsnych | 4 |
T-L-4 | Ocena jakości mięsa i jego przetworów. Porównanie jakości wybranych asortymentów wędlin | 2 |
T-L-5 | Metody pomiaru tekstury mięsa i wyrobów mięsnych. Porównanie metod instrumentalnych i sensorycznych | 2 |
T-L-6 | Ocena właściwości fizykochemicznych mleka i wybranych przetworów mlecznych | 6 |
T-L-7 | Podsumowanie | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka fizykochemiczna surowców mięsnych | 2 |
T-W-3 | Odchylenia jakościowe i determinanty jakości mięsa | 3 |
T-W-4 | Produkcja wędliniarska. Charakterystyka procesu produkcji wybranych grup wędlin | 5 |
T-W-5 | Charakterystyka surowców dla przemysłu mleczarskiego | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka wybranych grup produktów mlecznych | 4 |
T-W-7 | Podsumowanie | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 26 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 12 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 22 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia - eksperyment, obserwacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie dwóch ocen cząstkowych z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych z dwóch części tematycznych |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B8tz_W01 Posiada wiedzę związaną z charakterystyką fizykochemiczną mięsa, zna wady jakościowe i przyczyny ich powstawania oraz ma wiedzę na temat podstaw produkcji wędliniarskiej | TOW_2A_W02, TOW_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
TOW_2A_B8tz_W02 Posiada wiedzę związaną z charkatrerystyką surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych | TOW_2A_W02, TOW_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B8tz_U01 Potrafi rozróżnić rodzaje mięsa uwzględniając ich strukturę; wyprodukować podstawowe asortymenty przetworów mięsnych i dokonać oceny ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem tekstury | TOW_2A_U01, TOW_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-2 |
TOW_2A_B8tz_U02 Potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych | TOW_2A_U01, TOW_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2 | T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B8tz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej jakości produktów spożywczych. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy | TOW_2A_K01, TOW_2A_K02, TOW_2A_K06 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B8tz_W01 Posiada wiedzę związaną z charakterystyką fizykochemiczną mięsa, zna wady jakościowe i przyczyny ich powstawania oraz ma wiedzę na temat podstaw produkcji wędliniarskiej | 2,0 | student nie ma wiedzy związanej z charakterystyką fizykochemiczną mięsa, nie zna wad jakościowych i przyczyny ich powstawania oraz nie ma wiedzę na temat podstaw produkcji wędliniarskiej |
3,0 | student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką fizykochemiczną mięsa, wadami jakościowymi i przyczynami ich powstawania oraz z podstawami produkcji wędliniarskiej | |
3,5 | student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką fizykochemiczną mięsa, wadami jakościowymi i przyczynami ich powstawania oraz z podstawami produkcji wędliniarskiej | |
4,0 | student opanował wiedzę w zakresie charakterystyki fizykochemicznej mięsa, wad jakościowych i przyczyn ich powstawania oraz z podstaw produkcji wędliniarskiej | |
4,5 | student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z charakterystyką fizykochemiczną mięsa, wadami jakościowymi i przyczynami ich powstawania oraz z podstawami produkcji wędliniarskiej | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę w zakresie charakterystyki fizykochemicznej mięsa, wad jakościowych i przyczyn ich powstawania oraz z podstaw produkcji wędliniarskiej | |
TOW_2A_B8tz_W02 Posiada wiedzę związaną z charkatrerystyką surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych | 2,0 | student nie ma wiedzy związanej z charkatrerystyką surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych |
3,0 | student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charkatrerystyką surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych | |
3,5 | student opanował większość zagadnień związanych z charkatrerystyką surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych | |
4,0 | student opanował wiedzę w zakresie charkatrerystyki surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych | |
4,5 | student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z charkatrerystyką surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę w zakresie charkatrerystyki surowców dla przetwórstwa mlecznego i wybranych produktów mlecznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B8tz_U01 Potrafi rozróżnić rodzaje mięsa uwzględniając ich strukturę; wyprodukować podstawowe asortymenty przetworów mięsnych i dokonać oceny ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem tekstury | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozróżnianiem rodzajów mięsa na podstawie ich struktury; produkowaniem podstawowych asortymentów przetworów mięsnych i oceną ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem badania tekstury |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozróżnianiem rodzajów mięsa na podstawie ich struktury; produkowaniem podstawowych asortymentów przetworów mięsnych i oceną ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem badania tekstury. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego | |
3,5 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozróżnianiem rodzajów mięsa na podstawie ich struktury; produkowaniem podstawowych asortymentów przetworów mięsnych i oceną ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem badania tekstury. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie związane z rozróżnianiem rodzajów mięsa na podstawie ich struktury; produkowaniem podstawowych asortymentów przetworów mięsnych i oceną ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem badania tekstury. Potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie związane z rozróżnianiem rodzajów mięsa na podstawie ich struktury; produkowaniem podstawowych asortymentów przetworów mięsnych i oceną ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem badania tekstury. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy, w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie związane z rozróżnianiem rodzajów mięsa na podstawie ich struktury; produkowaniem podstawowych asortymentów przetworów mięsnych i oceną ich jakości ze szczególnym uwzględnieniem badania tekstury. | |
TOW_2A_B8tz_U02 Potrafi dobrać właściwe metody oceny i dokonać oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z doborem właściwych metod oceny i przeprowadzeniem oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem właściwych metod oceny i przeprowadzeniem oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego | |
3,5 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem właściwych metod oceny i przeprowadzeniem oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie związane z doborem właściwych metod oceny i przeprowadzeniem oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie związane z doborem właściwych metod oceny i przeprowadzeniem oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych. Potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie związane z doborem właściwych metod oceny i przeprowadzeniem oceny jakościowej wybranych surowców i przetworów mlecznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B8tz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej jakości produktów spożywczych. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie prowadzonych eksperymentów | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie prowadzonych eksperymentów | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie prowadzonych eksperymentów |
Literatura podstawowa
- praca zbior. pod red. F. Świderskiego, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności, WSiP, Warszawa, 1998
- Gaweł J., Molska I., Analiza techniczna w przetwórstwie mleczarskicm, WSiP, Warszawa, 1990
- Pieczonka W., Mleko i przetwory mleczne - standaryzacja jakości i metody badań, AR Kraków, Kraków, 1995
Literatura dodatkowa
- Gospodarka mięsna
- Żywność Nauka Technologia Jakość
- Przemysł spożywczy
- Chłodnictwo