Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
Sylabus przedmiotu Gastronomia prozdrowotna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gastronomia prozdrowotna | ||
Specjalność | Usługi turystyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych. |
C-2 | Poznanie umiejętności wykorzystania w produkcji potraw surowców o szczególnych właściwościach żywieniowych oraz istoty ich przemian w procesach kulinarnych z zastosowaniem nowoczesnych urządzeń grzewczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ formy surowca oraz wybranych procesów cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych | 3 |
T-L-2 | Przyprawy ziołowe i ich rola w technologii potraw | 3 |
T-L-3 | Przygotowanie potraw typu slow food. | 2 |
T-L-4 | Ocena wybranych potraw po zamrożeniu. | 2 |
T-L-5 | Ocena jakości sensorycznej wybranych potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych | 4 |
T-L-6 | Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi. | 3 |
T-L-7 | Technologia sosów majonezowych o obnizonej wartosci energetycznej | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z gastronomią. Podział i ogólna charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego. | 2 |
T-W-2 | Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw, a szczególnie te których składniki wykazują prozdrowotne właściwości | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych. | 2 |
T-W-4 | Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe | 3 |
T-W-6 | Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw. | 1 |
T-W-7 | Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw. | 2 |
T-W-8 | Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa. | 1 |
T-W-9 | Wykorzystanie w produkcji potraw surowców o szczególnych właściwościach żywieniowych (prozdrowotnych) | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwiów | 40 |
A-L-3 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point. |
M-2 | Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej |
M-3 | Praca w zespole |
M-4 | Dyskusja |
M-5 | Rozwiązywanie problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO2-3ut_W01 Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczegónie z ryb | TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W03 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TOW_2A_PO2-3ut_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji | TOW_2A_W03, TOW_2A_W01, TOW_2A_W02 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TOW_2A_PO2-3ut_W03 Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw | TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W03 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-4, T-W-9, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO2-3ut_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | TOW_2A_U11, TOW_2A_U06, TOW_2A_U07 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07 | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6, T-W-7, T-L-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TOW_2A_PO2-3ut_U02 Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw | TOW_2A_U12, TOW_2A_U01, TOW_2A_U02 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO2-3ut_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | TOW_2A_K01, TOW_2A_K08, TOW_2A_K02 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6, T-W-7, T-L-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TOW_2A_PO2-3ut_K02 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie technologii przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy | TOW_2A_K06, TOW_2A_K01, TOW_2A_K02 | S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6, T-W-7, T-L-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO2-3ut_W01 Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczegónie z ryb | 2,0 | Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TOW_2A_PO2-3ut_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji | 2,0 | Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TOW_2A_PO2-3ut_W03 Ma ogólną wiedzę na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw | 2,0 | Wiedza studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwość kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw jest niewystarczająca |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO2-3ut_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opinii jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TOW_2A_PO2-3ut_U02 Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw | 2,0 | Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO2-3ut_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | 2,0 | Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TOW_2A_PO2-3ut_K02 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie technologii przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy | 2,0 | Świadomość ryzyka oraz oceny skutków wykonywanej działalności w zakresie technologii przygotowywania potraw w zakładach żywienia zbiorowego. Myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy oraz rozumienie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy jest niewystarczające. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
- Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999
- Zina M., Ocena żywności i żywienia, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2009
Literatura dodatkowa
- Czasopismo, Przegląd Gastronomiczny
- Czasopismo, Przemysł Spożywczy
- Czasopismo, Żywność Nauka Technologia Jakość
- Czasopismo, Roczniki PZH