Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Uzdatnianie i jakość wody dla celów przemysłowych i komunalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uzdatnianie i jakość wody dla celów przemysłowych i komunalnych
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z chemii, ekologii, ochrony środowiska w zakresie studiowanego kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką jakości wody wymaganej w przemyśle i gospodarce komunalnej oraz procesami oczyszczania i metodami uzdatniania wody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sedymentacja - wymiarowanie osadników o przepływie poziomym i przepływie pionowym3
T-L-2Koagulacja - teoretyczne wyznaczanie dawki koagulantów.3
T-L-3Filtracja - wyznaczanie czasu filtracji na wybranych systemach filtracyjnych.3
T-L-4Odżelazianie i odmanganianie wody - teoretyczne ustalanie dawki czynnika utleniającego żelazo i mangan.4
T-L-5Oczyszczanie wody do celów chłodniczych i kotłowych - wyznaczanie teoretycznej dawki czynnika dekarbonizacyjnego.3
16
wykłady
T-W-1Woda w przyrodzie - właściowści fizyczne wody, charakterystyka roztowrów wodnych. Skład wód występujących w przyrodzie (wody podziemne i powierzchniowe).4
T-W-2Wymagania jakościowe wody przeznaczonej na cele bytowo-gospodarcze i przemysłowe.4
T-W-3Sposoby i procesy oczyszczania wody.5
T-W-4Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2Studiowanie literatury8
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-L-4Samodzielne opracowanie zadanych zagadnień10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie żródeł23
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykłady22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem komputera i rzutnika multimedialnego
M-2Wykład z elementami dyskusji dydaktycznej. Praca samodzielna studenta w zakresie wykonywania obliczeń wymaganych programem przedmiotu - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć (wykłady i ćwiczenia audytoryjne)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium zaliczającego część wykładową.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium zaliczającego część ćwiczeniową.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-2tz_W01
Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizyko-chemicznych wody. Posiada wiedzę w w zakresie wymagań stawianych wodzie w wybranych gałęziach gospodarki. Zna sposoby i prosesy oczyszczania i uzdatniania wody. Zna zasady postępowania ze ściekami i odpadami powstającymi w procesach uzdatniania i oczyszczania wody.
TOW_1A_W25S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-2tz_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie oczyszczania i uzdatniania wody do celów bytowych i przemysłowych zdobytych w ramach wykładów oraz ćwiczeń audytoryjnych objętych programem. Potrafi przeprowadzić proste zadania inżynierskie związane z problematyką przedmiotu.
TOW_1A_U03, TOW_1A_U04, TOW_1A_U12, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O15-2tz_K01
Student ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody na cele gospodarcze i przemysłowe. Potrafi ocenić skutki środowiskowe działalności związanej z produkcją i uzdatnianiem wody. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-2tz_W01
Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizyko-chemicznych wody. Posiada wiedzę w w zakresie wymagań stawianych wodzie w wybranych gałęziach gospodarki. Zna sposoby i prosesy oczyszczania i uzdatniania wody. Zna zasady postępowania ze ściekami i odpadami powstającymi w procesach uzdatniania i oczyszczania wody.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu (nie opanował obowiązujacego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych).
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-2tz_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie oczyszczania i uzdatniania wody do celów bytowych i przemysłowych zdobytych w ramach wykładów oraz ćwiczeń audytoryjnych objętych programem. Potrafi przeprowadzić proste zadania inżynierskie związane z problematyką przedmiotu.
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
3,5Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem. Potrafi analizować i interpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem. Potrafi analizować i interpretować uzyskane informacje oraz oraz wskazuje kierunki działań majaće na celu zminimalizowanie stosowanych metod uzdatniania wody na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O15-2tz_K01
Student ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody na cele gospodarcze i przemysłowe. Potrafi ocenić skutki środowiskowe działalności związanej z produkcją i uzdatnianiem wody. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i nie ma świadomości z zagrożeń dla środowiska związanych z omawianymi procesami technologicznymi.
3,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Nie potrafi ocenić skutków środowiskowych.
3,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia.
4,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia i wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia.
5,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody . Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia i a takze przekonuje innych do koniecznosći samodoskonalenia.

Literatura podstawowa

  1. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkkady, Warszawa, 1999, 2
  2. Kowal A., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1996
  3. Krasowski E., Neryng A., Wojdalski J., Wybrane zagadnienia z gospodarki energetycznej i wodno-ściekowej w zakładach przemysłu spożywczego, Wyd. AR, ublin, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sedymentacja - wymiarowanie osadników o przepływie poziomym i przepływie pionowym3
T-L-2Koagulacja - teoretyczne wyznaczanie dawki koagulantów.3
T-L-3Filtracja - wyznaczanie czasu filtracji na wybranych systemach filtracyjnych.3
T-L-4Odżelazianie i odmanganianie wody - teoretyczne ustalanie dawki czynnika utleniającego żelazo i mangan.4
T-L-5Oczyszczanie wody do celów chłodniczych i kotłowych - wyznaczanie teoretycznej dawki czynnika dekarbonizacyjnego.3
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Woda w przyrodzie - właściowści fizyczne wody, charakterystyka roztowrów wodnych. Skład wód występujących w przyrodzie (wody podziemne i powierzchniowe).4
T-W-2Wymagania jakościowe wody przeznaczonej na cele bytowo-gospodarcze i przemysłowe.4
T-W-3Sposoby i procesy oczyszczania wody.5
T-W-4Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody.3
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2Studiowanie literatury8
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-L-4Samodzielne opracowanie zadanych zagadnień10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie żródeł23
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykłady22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2tz_W01Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizyko-chemicznych wody. Posiada wiedzę w w zakresie wymagań stawianych wodzie w wybranych gałęziach gospodarki. Zna sposoby i prosesy oczyszczania i uzdatniania wody. Zna zasady postępowania ze ściekami i odpadami powstającymi w procesach uzdatniania i oczyszczania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką jakości wody wymaganej w przemyśle i gospodarce komunalnej oraz procesami oczyszczania i metodami uzdatniania wody.
Treści programoweT-W-1Woda w przyrodzie - właściowści fizyczne wody, charakterystyka roztowrów wodnych. Skład wód występujących w przyrodzie (wody podziemne i powierzchniowe).
T-L-1Sedymentacja - wymiarowanie osadników o przepływie poziomym i przepływie pionowym
T-L-2Koagulacja - teoretyczne wyznaczanie dawki koagulantów.
T-W-2Wymagania jakościowe wody przeznaczonej na cele bytowo-gospodarcze i przemysłowe.
T-W-3Sposoby i procesy oczyszczania wody.
T-L-3Filtracja - wyznaczanie czasu filtracji na wybranych systemach filtracyjnych.
T-L-4Odżelazianie i odmanganianie wody - teoretyczne ustalanie dawki czynnika utleniającego żelazo i mangan.
T-W-4Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody.
T-L-5Oczyszczanie wody do celów chłodniczych i kotłowych - wyznaczanie teoretycznej dawki czynnika dekarbonizacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć (wykłady i ćwiczenia audytoryjne)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium zaliczającego część wykładową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu (nie opanował obowiązujacego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych).
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2tz_U01Student posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie oczyszczania i uzdatniania wody do celów bytowych i przemysłowych zdobytych w ramach wykładów oraz ćwiczeń audytoryjnych objętych programem. Potrafi przeprowadzić proste zadania inżynierskie związane z problematyką przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką jakości wody wymaganej w przemyśle i gospodarce komunalnej oraz procesami oczyszczania i metodami uzdatniania wody.
Treści programoweT-L-1Sedymentacja - wymiarowanie osadników o przepływie poziomym i przepływie pionowym
T-L-2Koagulacja - teoretyczne wyznaczanie dawki koagulantów.
T-L-3Filtracja - wyznaczanie czasu filtracji na wybranych systemach filtracyjnych.
T-L-4Odżelazianie i odmanganianie wody - teoretyczne ustalanie dawki czynnika utleniającego żelazo i mangan.
T-L-5Oczyszczanie wody do celów chłodniczych i kotłowych - wyznaczanie teoretycznej dawki czynnika dekarbonizacyjnego.
Metody nauczaniaM-2Wykład z elementami dyskusji dydaktycznej. Praca samodzielna studenta w zakresie wykonywania obliczeń wymaganych programem przedmiotu - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć (wykłady i ćwiczenia audytoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium zaliczającego część ćwiczeniową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
3,5Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem. Potrafi analizować i interpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę z zakresu sposobów i procesów oczyszczania i uzdatniania wody do celów komunalnych i przemysłowych do opracowania prostego zadania inżynierskiego związanego ze studiowanym przedmiotem. Potrafi analizować i interpretować uzyskane informacje oraz oraz wskazuje kierunki działań majaće na celu zminimalizowanie stosowanych metod uzdatniania wody na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O15-2tz_K01Student ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody na cele gospodarcze i przemysłowe. Potrafi ocenić skutki środowiskowe działalności związanej z produkcją i uzdatnianiem wody. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką jakości wody wymaganej w przemyśle i gospodarce komunalnej oraz procesami oczyszczania i metodami uzdatniania wody.
Treści programoweT-W-1Woda w przyrodzie - właściowści fizyczne wody, charakterystyka roztowrów wodnych. Skład wód występujących w przyrodzie (wody podziemne i powierzchniowe).
T-L-1Sedymentacja - wymiarowanie osadników o przepływie poziomym i przepływie pionowym
T-L-2Koagulacja - teoretyczne wyznaczanie dawki koagulantów.
T-W-2Wymagania jakościowe wody przeznaczonej na cele bytowo-gospodarcze i przemysłowe.
T-W-3Sposoby i procesy oczyszczania wody.
T-L-3Filtracja - wyznaczanie czasu filtracji na wybranych systemach filtracyjnych.
T-L-4Odżelazianie i odmanganianie wody - teoretyczne ustalanie dawki czynnika utleniającego żelazo i mangan.
T-W-4Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody.
T-L-5Oczyszczanie wody do celów chłodniczych i kotłowych - wyznaczanie teoretycznej dawki czynnika dekarbonizacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć (wykłady i ćwiczenia audytoryjne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, dzielić się informacjami i nie ma świadomości z zagrożeń dla środowiska związanych z omawianymi procesami technologicznymi.
3,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Nie potrafi ocenić skutków środowiskowych.
3,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia.
4,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych. Ma świadomość ciągłego kształcenia i wykazuje chęć w tym kierunku.
4,5Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody. Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia.
5,0Student współpracuje w grupie, dzieli się informacjami i ma świadomość ryzyka zawodowego związanego z produkcją wody . Potrafi ocenić skutki środowiskowe prowadzonych działań techologicznych i potrafi wskazać metody przeciwdziałania tym skutkom. Samodzilnie motywuje się do ciągłego kształcenia i a takze przekonuje innych do koniecznosći samodoskonalenia.