Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Osobliwości przyrodnicze Parków Narodowych w Polsce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Osobliwości przyrodnicze Parków Narodowych w Polsce
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i ekologii na poziomie podstawowym szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z formami ochrony przyrody w Polsce oraz osobliwościami przyrodniczymi w parkach narodowych i krajobrazowych
C-2Zapozanie studentów z możliwościami i ograniczeniami rozwoju turystyki na obszarach chronionych oraz znaczeniem tych terenów w edukacji i kształtowaniu właściwych postaw człowieka wobec przyrody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze nadmorskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-2Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wodno-błotnych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-3Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wyżynych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-4Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze górskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-5Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze leśnych parków narodowych i krajobrazowych2
T-L-6Ochrona ex situ roślin i zwierząt w Polsce1
T-L-7Ochrona grzybów i porostów2
T-L-8Zaliczenie pisemne2
T-L-9Obszary chronione a turystyka2
T-L-10Obszary chronione tworzone na podstawie programów: CORINE i NATURA 20002
T-L-11Parki narodowe na tle innych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie.1
16
wykłady
T-W-1Formy ochrony przyrody w Polsce i kryteria ich typowania. Ochrona prawna przyrody w Polsce2
T-W-2Przegląd parków i rezerwatów przyrody; projektowane parki narodowe w Polsce1
T-W-3Ochrona bioróżnorodności w parkach narodowych w Polsce1
T-W-4Ochrona gatunkowa roślin, ochrona szaty roślinnej czerwone księgi i czerwone listy roślin w Polsce2
T-W-5Ochrona gatunkowa zwierząt, ochrona zwierząt łownych, ryb raków i minogów, czerwone księgi i czerwone listy zwierząt w Polsce2
T-W-6Endemity, relikty roślin i zwierząt w parkach narodowych1
T-W-7Zagrożenia walorów przyrodniczych w parkach narodowych2
T-W-8Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego objętego różnymi formami ochrony przyrody2
T-W-9Rola parków narodowych w edukacji przyrodniczej i kształtowaniu poszanowania przyrody1
T-W-10Egzamin pisemny2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie prezentacji20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-L-4samodzielne studiowanie literatury10
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Indywidualne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
A-W-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: prezentacja multimedialna, filmy video i dyskusja dydaktyczo-naukowa
M-2Ćwiczenia audytoryjne: prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów, dyskusja dydaktyczna, ekspozycja pomocy dydaktycznych związanych z prezentacja żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji mulimedialnych przygotowanych przez studentów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Wynik sprawdzianu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O13-1ut_W01
Student potrafi wskazać położenie, nazwać, scharakteryzować i rozróżnić specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce; poprwnie wylicza i rozpoznaje chronione gatunki flory i fauny w kraju; zna możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
TOW_1A_W18, TOW_1A_W25S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6, T-W-7, T-L-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O13-1ut_U01
Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki
TOW_1A_U01, TOW_1A_U11, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6, T-L-6, T-W-7, T-L-7, T-L-8, T-W-8, T-L-9, T-W-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O13-1ut_K01
Student jest świadomy wad i zalet rozwoju ruchu turystycznego i edukacji na obszarach chronionych
TOW_1A_K01, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-W-6, T-L-6, T-L-7, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O13-1ut_W01
Student potrafi wskazać położenie, nazwać, scharakteryzować i rozróżnić specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce; poprwnie wylicza i rozpoznaje chronione gatunki flory i fauny w kraju; zna możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
2,0Student nie potrafi wskazać położenia, nazwać, scharakteryzować i rozróżnić specyfiki parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce; nie rozpoznaje chronionych gatunków flory i fauny w kraju; nie zna możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
3,0Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce nie potrafi ich jednak scharakteryzować ani poprwnie wyliczyć i rozpoznać chronionych gatunków flory i fauny w kraju; zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
3,5Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także bardzo ogólnikowo scharakteryzować, poprwnie wylicza lecz nie rozpoznaje chronionych gatunków flory i fauny w kraju; zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
4,0Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także szczegółowo scharakteryzować, poprwnie wylicza lecz nie rozpoznaje chronionych gatunków flory i fauny w kraju; zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
4,5Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także szczegółowo scharakteryzować, poprwnie wylicza i rozpoznaje chronione gatunki flory i fauny w kraju (jedynie w języku polskim); zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
5,0Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także szczegółowo scharakteryzować, poprwnie wylicza i rozpoznaje chronione gatunki flory i fauny w kraju (zarówno w w języku polskim jak i łacińskim); zna i porónuje aspekty pozytywne i negatywne warunkujące możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O13-1ut_U01
Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki
2,0Student nie łączy i nie ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki
3,0Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, nie wskazuje jednak na jakość i konsekwencje tych działań, nie posługuje żadnymi konkretnymi przykładami tych działań w Polsce i na Pomorzu Zachodnim
3,5Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje jedynie pojedynczymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim i w Polsce
4,0Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje licznymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim i w Polsce
4,5Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje się licznymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim, w Polsce i na świecie
5,0Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje się licznymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim, w Polsce i na świecie, wyszukuje optymalne warunki dla rozwoju turystyki na obszarach chronionych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O13-1ut_K01
Student jest świadomy wad i zalet rozwoju ruchu turystycznego i edukacji na obszarach chronionych
2,0Student nie jest świadomy wad i zalet rozwoju ruchu turystycznego i edukacji na obszarach chronionych oraz nie jest chętny do wyrażania ocen na temat znaczenia terenów chronionych w turystyce
3,0Student jest świadomy wad i zalet rozwoju ruchu turystycznego i edukacji na obszarach chronionych oraz jest chętny do wyrażania ocen na temat znaczenia terenów chronionych w turystyce i popularyzowaniu tej wiedzy w społeczeństwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kot H., Dombrowski A. (red), Strategia ochrony fauny na Nizinie Mazowieckiej, mazowieckie Towarzystwo Ochrony Fauny, Siedlce, 2001, ISBN 83-915973-5-0
  2. Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J., Ochrona przyrody, Wyd. AR im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004, ISBN 83-7160-365-7

Literatura dodatkowa

  1. Walczak M., Radziejowski J., Obszary chronione w Polsce, Dział Wydawnictw IOS, 2001, ISBN 83-85805-67-2
  2. Parki narodowe i rezerwaty przyrody, Krajowy Zarząd Parków Narodowych - Białowieski Park Narodowy, Białowieża, 2011
  3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego., Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15495-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze nadmorskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-2Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wodno-błotnych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-3Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wyżynych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-4Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze górskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce1
T-L-5Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze leśnych parków narodowych i krajobrazowych2
T-L-6Ochrona ex situ roślin i zwierząt w Polsce1
T-L-7Ochrona grzybów i porostów2
T-L-8Zaliczenie pisemne2
T-L-9Obszary chronione a turystyka2
T-L-10Obszary chronione tworzone na podstawie programów: CORINE i NATURA 20002
T-L-11Parki narodowe na tle innych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie.1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formy ochrony przyrody w Polsce i kryteria ich typowania. Ochrona prawna przyrody w Polsce2
T-W-2Przegląd parków i rezerwatów przyrody; projektowane parki narodowe w Polsce1
T-W-3Ochrona bioróżnorodności w parkach narodowych w Polsce1
T-W-4Ochrona gatunkowa roślin, ochrona szaty roślinnej czerwone księgi i czerwone listy roślin w Polsce2
T-W-5Ochrona gatunkowa zwierząt, ochrona zwierząt łownych, ryb raków i minogów, czerwone księgi i czerwone listy zwierząt w Polsce2
T-W-6Endemity, relikty roślin i zwierząt w parkach narodowych1
T-W-7Zagrożenia walorów przyrodniczych w parkach narodowych2
T-W-8Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego objętego różnymi formami ochrony przyrody2
T-W-9Rola parków narodowych w edukacji przyrodniczej i kształtowaniu poszanowania przyrody1
T-W-10Egzamin pisemny2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie prezentacji20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-L-4samodzielne studiowanie literatury10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Indywidualne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
A-W-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O13-1ut_W01Student potrafi wskazać położenie, nazwać, scharakteryzować i rozróżnić specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce; poprwnie wylicza i rozpoznaje chronione gatunki flory i fauny w kraju; zna możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami ochrony przyrody w Polsce oraz osobliwościami przyrodniczymi w parkach narodowych i krajobrazowych
C-2Zapozanie studentów z możliwościami i ograniczeniami rozwoju turystyki na obszarach chronionych oraz znaczeniem tych terenów w edukacji i kształtowaniu właściwych postaw człowieka wobec przyrody
Treści programoweT-W-1Formy ochrony przyrody w Polsce i kryteria ich typowania. Ochrona prawna przyrody w Polsce
T-L-1Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze nadmorskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-L-2Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wodno-błotnych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-2Przegląd parków i rezerwatów przyrody; projektowane parki narodowe w Polsce
T-L-3Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wyżynych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-3Ochrona bioróżnorodności w parkach narodowych w Polsce
T-L-4Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze górskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-4Ochrona gatunkowa roślin, ochrona szaty roślinnej czerwone księgi i czerwone listy roślin w Polsce
T-W-5Ochrona gatunkowa zwierząt, ochrona zwierząt łownych, ryb raków i minogów, czerwone księgi i czerwone listy zwierząt w Polsce
T-L-5Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze leśnych parków narodowych i krajobrazowych
T-W-6Endemity, relikty roślin i zwierząt w parkach narodowych
T-L-6Ochrona ex situ roślin i zwierząt w Polsce
T-W-7Zagrożenia walorów przyrodniczych w parkach narodowych
T-L-7Ochrona grzybów i porostów
T-W-8Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego objętego różnymi formami ochrony przyrody
T-W-9Rola parków narodowych w edukacji przyrodniczej i kształtowaniu poszanowania przyrody
Metody nauczaniaM-1Wykład: prezentacja multimedialna, filmy video i dyskusja dydaktyczo-naukowa
M-2Ćwiczenia audytoryjne: prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów, dyskusja dydaktyczna, ekspozycja pomocy dydaktycznych związanych z prezentacja żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji mulimedialnych przygotowanych przez studentów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Wynik sprawdzianu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać położenia, nazwać, scharakteryzować i rozróżnić specyfiki parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce; nie rozpoznaje chronionych gatunków flory i fauny w kraju; nie zna możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
3,0Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce nie potrafi ich jednak scharakteryzować ani poprwnie wyliczyć i rozpoznać chronionych gatunków flory i fauny w kraju; zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
3,5Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także bardzo ogólnikowo scharakteryzować, poprwnie wylicza lecz nie rozpoznaje chronionych gatunków flory i fauny w kraju; zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
4,0Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także szczegółowo scharakteryzować, poprwnie wylicza lecz nie rozpoznaje chronionych gatunków flory i fauny w kraju; zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
4,5Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także szczegółowo scharakteryzować, poprwnie wylicza i rozpoznaje chronione gatunki flory i fauny w kraju (jedynie w języku polskim); zna ogólne możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
5,0Student potrafi wskazać położenie oraz nazwać, specyfikę parków narodowych i rezerwatów przyrody w Polsce, potrafi je także szczegółowo scharakteryzować, poprwnie wylicza i rozpoznaje chronione gatunki flory i fauny w kraju (zarówno w w języku polskim jak i łacińskim); zna i porónuje aspekty pozytywne i negatywne warunkujące możliwości funkjonowania turystyki na obszarach chronionych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O13-1ut_U01Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami ochrony przyrody w Polsce oraz osobliwościami przyrodniczymi w parkach narodowych i krajobrazowych
C-2Zapozanie studentów z możliwościami i ograniczeniami rozwoju turystyki na obszarach chronionych oraz znaczeniem tych terenów w edukacji i kształtowaniu właściwych postaw człowieka wobec przyrody
Treści programoweT-W-1Formy ochrony przyrody w Polsce i kryteria ich typowania. Ochrona prawna przyrody w Polsce
T-L-1Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze nadmorskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-L-2Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wodno-błotnych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-2Przegląd parków i rezerwatów przyrody; projektowane parki narodowe w Polsce
T-W-3Ochrona bioróżnorodności w parkach narodowych w Polsce
T-L-3Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wyżynych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-L-4Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze górskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-4Ochrona gatunkowa roślin, ochrona szaty roślinnej czerwone księgi i czerwone listy roślin w Polsce
T-W-5Ochrona gatunkowa zwierząt, ochrona zwierząt łownych, ryb raków i minogów, czerwone księgi i czerwone listy zwierząt w Polsce
T-L-5Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze leśnych parków narodowych i krajobrazowych
T-W-6Endemity, relikty roślin i zwierząt w parkach narodowych
T-L-6Ochrona ex situ roślin i zwierząt w Polsce
T-W-7Zagrożenia walorów przyrodniczych w parkach narodowych
T-L-7Ochrona grzybów i porostów
T-L-8Zaliczenie pisemne
T-W-8Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego objętego różnymi formami ochrony przyrody
T-L-9Obszary chronione a turystyka
T-W-9Rola parków narodowych w edukacji przyrodniczej i kształtowaniu poszanowania przyrody
T-L-10Obszary chronione tworzone na podstawie programów: CORINE i NATURA 2000
T-L-11Parki narodowe na tle innych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład: prezentacja multimedialna, filmy video i dyskusja dydaktyczo-naukowa
M-2Ćwiczenia audytoryjne: prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów, dyskusja dydaktyczna, ekspozycja pomocy dydaktycznych związanych z prezentacja żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji mulimedialnych przygotowanych przez studentów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Wynik sprawdzianu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie łączy i nie ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki
3,0Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, nie wskazuje jednak na jakość i konsekwencje tych działań, nie posługuje żadnymi konkretnymi przykładami tych działań w Polsce i na Pomorzu Zachodnim
3,5Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje jedynie pojedynczymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim i w Polsce
4,0Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje licznymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim i w Polsce
4,5Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje się licznymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim, w Polsce i na świecie
5,0Student łączy i ocenia możliwości wykorzystania obszarów chronionych w rozwoju edukacji i turystyki, wskazuje na jakość i konsekwencje tych działań, posługuje się licznymi przykładami tych działań na Pomorzu Zachodnim, w Polsce i na świecie, wyszukuje optymalne warunki dla rozwoju turystyki na obszarach chronionych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O13-1ut_K01Student jest świadomy wad i zalet rozwoju ruchu turystycznego i edukacji na obszarach chronionych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami ochrony przyrody w Polsce oraz osobliwościami przyrodniczymi w parkach narodowych i krajobrazowych
C-2Zapozanie studentów z możliwościami i ograniczeniami rozwoju turystyki na obszarach chronionych oraz znaczeniem tych terenów w edukacji i kształtowaniu właściwych postaw człowieka wobec przyrody
Treści programoweT-W-1Formy ochrony przyrody w Polsce i kryteria ich typowania. Ochrona prawna przyrody w Polsce
T-L-1Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze nadmorskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-2Przegląd parków i rezerwatów przyrody; projektowane parki narodowe w Polsce
T-L-2Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wodno-błotnych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-3Ochrona bioróżnorodności w parkach narodowych w Polsce
T-L-3Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze wyżynych parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-L-4Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze górskich parków narodowych i krajobrazowych w Polsce
T-W-4Ochrona gatunkowa roślin, ochrona szaty roślinnej czerwone księgi i czerwone listy roślin w Polsce
T-L-5Charakterystyka i osobliwości przyrodnicze leśnych parków narodowych i krajobrazowych
T-W-5Ochrona gatunkowa zwierząt, ochrona zwierząt łownych, ryb raków i minogów, czerwone księgi i czerwone listy zwierząt w Polsce
T-W-6Endemity, relikty roślin i zwierząt w parkach narodowych
T-L-6Ochrona ex situ roślin i zwierząt w Polsce
T-L-7Ochrona grzybów i porostów
T-W-7Zagrożenia walorów przyrodniczych w parkach narodowych
T-W-8Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego objętego różnymi formami ochrony przyrody
T-W-9Rola parków narodowych w edukacji przyrodniczej i kształtowaniu poszanowania przyrody
T-L-9Obszary chronione a turystyka
T-L-10Obszary chronione tworzone na podstawie programów: CORINE i NATURA 2000
T-L-11Parki narodowe na tle innych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład: prezentacja multimedialna, filmy video i dyskusja dydaktyczo-naukowa
M-2Ćwiczenia audytoryjne: prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów, dyskusja dydaktyczna, ekspozycja pomocy dydaktycznych związanych z prezentacja żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji mulimedialnych przygotowanych przez studentów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Wynik sprawdzianu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy wad i zalet rozwoju ruchu turystycznego i edukacji na obszarach chronionych oraz nie jest chętny do wyrażania ocen na temat znaczenia terenów chronionych w turystyce
3,0Student jest świadomy wad i zalet rozwoju ruchu turystycznego i edukacji na obszarach chronionych oraz jest chętny do wyrażania ocen na temat znaczenia terenów chronionych w turystyce i popularyzowaniu tej wiedzy w społeczeństwie
3,5
4,0
4,5
5,0