Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Fizjologia hydrobiontów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia hydrobiontów
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1atudent powinien posiadać kompendium wiedzy z Anatomii i Biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej,
C-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych16
16
wykłady
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie zwierząt wodnych i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na wybrane gatunki hydrobiontów);16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii hydrobiontów18
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
A-L-4zaliczenia przedmiotu10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne.
M-2pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
M-4Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny z kolokwium, referatów oraz aktywności na zajęciach;
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów;
S-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO5-2ut_W02
Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka
TOW_1A_W23S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-2T-L-1, T-W-1M-4S-3, S-5, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO5-2ut_U01
Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności.
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO5-2ut_K01
Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką
TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO5-2ut_W02
Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO5-2ut_U01
Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z opanowanego materiału w stopniu podstawowym. Nie w pełni widzi powiązania miedzy innymi dziedzinami, których zakres w połączeniu z tematyką przedmiotu pozwoli na uzyskanie najlepszych surowców pochodzenia rybnego oraz odpowiedniej jakości produktu finalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO5-2ut_K01
Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką
2,0
3,0Student potrafi określić związek między warunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego w stopniu podstawowym. Zna konieczność przestrzegania etyki zawodowej. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N.W. Puczkow, Fizjologia ryb, Warszawa, 1968
  2. K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, 2011
  3. W.Z. Traczyk, Fizjologia człowieka w zarysie, Warszawa, 2008
  4. K. Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, 2011

Literatura dodatkowa

  1. S. Silbernagl & A. Despopoulos, Kieszonkowy atlas fizjologii, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie zwierząt wodnych i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na wybrane gatunki hydrobiontów);16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii hydrobiontów18
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
A-L-4zaliczenia przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu16
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO5-2ut_W02Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów (pokarmowego, nerwowego, limfatycznego itd.) organizmu ryby. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki dla przetwórstwa i organizmu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych
Treści programoweT-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych
T-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie zwierząt wodnych i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na wybrane gatunki hydrobiontów);
Metody nauczaniaM-4Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO5-2ut_U01Student wykorzystuje zdobyte wiadomości dotyczące funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby, interpretuje zachodzące w nich zmiany spowodowane nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi. Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną i praktyczną, dotyczącą konieczności zapewnienia dobrostanu ryb hodowlanych, jego wpływu na fizjologię organizmu oraz powiązać je z jakością otrzymywanego surowca i produktu finalnego w przetwórstwie rybnym. Widzi konieczność stałej weryfikacji swoich umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej,
C-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych
Treści programoweT-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie zwierząt wodnych i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na wybrane gatunki hydrobiontów);
T-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
M-4Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z opanowanego materiału w stopniu podstawowym. Nie w pełni widzi powiązania miedzy innymi dziedzinami, których zakres w połączeniu z tematyką przedmiotu pozwoli na uzyskanie najlepszych surowców pochodzenia rybnego oraz odpowiedniej jakości produktu finalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO5-2ut_K01Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia, kondycję ryb. Postrzega relacje między waunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego z nich otrzymanego. Zna zasady postępowania w badaniach fizjologicznych zgodnie z etyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie się z podstawami fizjologii ogólnej,
C-2- zdobycie szczegółowych wiadomości z zakresu fizjologii organizmów wodnych
Treści programoweT-W-1omówienie funkcjonowania układów w organizmie zwierząt wodnych i ich roli w procesach biologicznych (ukł. nerwowy, hormonalny, narządy zmysłów, krążenie, oddychanie, odżywianie, gospodarka wodno – mineralna, wydalanie, termoregulacja, rozmnażanie, wpływ stresu na wybrane gatunki hydrobiontów);
T-L-1szczegółowe omówienie podstawowych mechanizmów fizjologicznych na podstawie filmów dydaktycznych i doświadczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2pokaz metod i technik stosowanych w badaniach fizjologicznych
M-3ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
M-4Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych wykładów i ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić związek między warunkami hodowli i pozyskiwania ryb a jakością surowca i produktu finalnego w stopniu podstawowym. Zna konieczność przestrzegania etyki zawodowej. Potrafi współdziałać i pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0