Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Żywieniowa promocja zdrowia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywieniowa promocja zdrowia
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 13 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Źródła wody w żywieniu i możliwość ich wpływu na stan odżywienia organizmu2
T-L-2Rola produktów będących źródłem węglowodanów w profilaktyce otyłości i insulinooporności3
T-L-3Dobór odpowiednich kwasów tłuszczowych w diecie jako wyraz profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych4
T-L-4Składniki bioaktywne w żywności – ich źródła i rola.2
T-L-5Żywność określana mianem prozdrowotnej2
13
wykłady
T-W-1Rytm okołodobowy a rozkład i skład posiłków i ich rola w funkcjonowaniu organizmu1
T-W-2Woda i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego i całego organizmu1
T-W-3Produkty trawienia i metabolizmu białek i ich pozytywny i negatywny wpływ na organizm1
T-W-4Węglowodany – czy tylko źródło energii?2
T-W-5Pro- i antyzdrowotne właściwości lipidów i kwasów tłuszczowych obecnych w diecie2
T-W-6Warzywa i owoce - źródło związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach prozdrowotnych2
T-W-7Pozytywne i negatywne efekty metabolizmu ksenobiotyków1
T-W-8Żywieniowa regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości jako profilaktyka nadwagi i otyłości prostej1
T-W-9Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry1
T-W-10Sposób żywienia a jakość życia – czyli wpływ składników diety na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć12
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach13
30
wykłady
A-W-1Analiza wskazanej literatury12
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja przygotowana na zadany temat
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_D4oaizjz_W01
Zna wpływ środowiska na skład produktów oraz zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności
TZiZ_2A_W07R2A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_D4oaizjz_U01
Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_D4oaizjz_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_D4oaizjz_W01
Zna wpływ środowiska na skład produktów oraz zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_D4oaizjz_U01
Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących prozdrowotnych składników diety i nie potrafi dokonać skomponować diety o właściwościach prozdrowotnych.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące prozdrowotnych składników diety z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące prozdrowotnych składników diety. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi w pełni uzasadnić dokonane wybory.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_D4oaizjz_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
2,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2012
  2. Januszewicz P., Socha P., Mazur A., Żywienie w zdrowiu publicznym, Wyd. Uniw. Rzesz., Rzeszów, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Dziuba J., Fornal Ł., Biologicznie aktywne peptydy i białka żywności, WNT, Warszawa, 2009
  2. Sygit M., Zdrowie publiczne, Kluwer, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Źródła wody w żywieniu i możliwość ich wpływu na stan odżywienia organizmu2
T-L-2Rola produktów będących źródłem węglowodanów w profilaktyce otyłości i insulinooporności3
T-L-3Dobór odpowiednich kwasów tłuszczowych w diecie jako wyraz profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych4
T-L-4Składniki bioaktywne w żywności – ich źródła i rola.2
T-L-5Żywność określana mianem prozdrowotnej2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rytm okołodobowy a rozkład i skład posiłków i ich rola w funkcjonowaniu organizmu1
T-W-2Woda i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego i całego organizmu1
T-W-3Produkty trawienia i metabolizmu białek i ich pozytywny i negatywny wpływ na organizm1
T-W-4Węglowodany – czy tylko źródło energii?2
T-W-5Pro- i antyzdrowotne właściwości lipidów i kwasów tłuszczowych obecnych w diecie2
T-W-6Warzywa i owoce - źródło związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach prozdrowotnych2
T-W-7Pozytywne i negatywne efekty metabolizmu ksenobiotyków1
T-W-8Żywieniowa regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości jako profilaktyka nadwagi i otyłości prostej1
T-W-9Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry1
T-W-10Sposób żywienia a jakość życia – czyli wpływ składników diety na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć12
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Analiza wskazanej literatury12
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_D4oaizjz_W01Zna wpływ środowiska na skład produktów oraz zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.
Treści programoweT-L-1Źródła wody w żywieniu i możliwość ich wpływu na stan odżywienia organizmu
T-L-2Rola produktów będących źródłem węglowodanów w profilaktyce otyłości i insulinooporności
T-L-3Dobór odpowiednich kwasów tłuszczowych w diecie jako wyraz profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych
T-L-4Składniki bioaktywne w żywności – ich źródła i rola.
T-L-5Żywność określana mianem prozdrowotnej
T-W-1Rytm okołodobowy a rozkład i skład posiłków i ich rola w funkcjonowaniu organizmu
T-W-2Woda i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego i całego organizmu
T-W-3Produkty trawienia i metabolizmu białek i ich pozytywny i negatywny wpływ na organizm
T-W-4Węglowodany – czy tylko źródło energii?
T-W-5Pro- i antyzdrowotne właściwości lipidów i kwasów tłuszczowych obecnych w diecie
T-W-6Warzywa i owoce - źródło związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach prozdrowotnych
T-W-7Pozytywne i negatywne efekty metabolizmu ksenobiotyków
T-W-8Żywieniowa regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości jako profilaktyka nadwagi i otyłości prostej
T-W-9Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry
T-W-10Sposób żywienia a jakość życia – czyli wpływ składników diety na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: prezentacja przygotowana na zadany temat
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_D4oaizjz_U01Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.
Treści programoweT-L-1Źródła wody w żywieniu i możliwość ich wpływu na stan odżywienia organizmu
T-L-2Rola produktów będących źródłem węglowodanów w profilaktyce otyłości i insulinooporności
T-L-3Dobór odpowiednich kwasów tłuszczowych w diecie jako wyraz profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych
T-L-4Składniki bioaktywne w żywności – ich źródła i rola.
T-L-5Żywność określana mianem prozdrowotnej
T-W-1Rytm okołodobowy a rozkład i skład posiłków i ich rola w funkcjonowaniu organizmu
T-W-2Woda i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego i całego organizmu
T-W-3Produkty trawienia i metabolizmu białek i ich pozytywny i negatywny wpływ na organizm
T-W-4Węglowodany – czy tylko źródło energii?
T-W-5Pro- i antyzdrowotne właściwości lipidów i kwasów tłuszczowych obecnych w diecie
T-W-6Warzywa i owoce - źródło związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach prozdrowotnych
T-W-7Pozytywne i negatywne efekty metabolizmu ksenobiotyków
T-W-8Żywieniowa regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości jako profilaktyka nadwagi i otyłości prostej
T-W-9Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry
T-W-10Sposób żywienia a jakość życia – czyli wpływ składników diety na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: prezentacja przygotowana na zadany temat
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących prozdrowotnych składników diety i nie potrafi dokonać skomponować diety o właściwościach prozdrowotnych.
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące prozdrowotnych składników diety z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące prozdrowotnych składników diety. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi w pełni uzasadnić dokonane wybory.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_D4oaizjz_K01Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty.
Treści programoweT-L-1Źródła wody w żywieniu i możliwość ich wpływu na stan odżywienia organizmu
T-L-2Rola produktów będących źródłem węglowodanów w profilaktyce otyłości i insulinooporności
T-L-3Dobór odpowiednich kwasów tłuszczowych w diecie jako wyraz profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych
T-L-4Składniki bioaktywne w żywności – ich źródła i rola.
T-L-5Żywność określana mianem prozdrowotnej
T-W-1Rytm okołodobowy a rozkład i skład posiłków i ich rola w funkcjonowaniu organizmu
T-W-2Woda i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego i całego organizmu
T-W-3Produkty trawienia i metabolizmu białek i ich pozytywny i negatywny wpływ na organizm
T-W-4Węglowodany – czy tylko źródło energii?
T-W-5Pro- i antyzdrowotne właściwości lipidów i kwasów tłuszczowych obecnych w diecie
T-W-6Warzywa i owoce - źródło związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach prozdrowotnych
T-W-7Pozytywne i negatywne efekty metabolizmu ksenobiotyków
T-W-8Żywieniowa regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości jako profilaktyka nadwagi i otyłości prostej
T-W-9Rola podstawowych składników diety w funkcjonowaniu i wyglądzie skóry
T-W-10Sposób żywienia a jakość życia – czyli wpływ składników diety na funkcjonowanie centralnego układu nerwowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia