Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 26 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
C-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie sposobu wytwarzania ekologicznych produktów mleczarskich w różnych regionach świata.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy3
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski9
T-L-4Produkcja i ocena wybranych ekologicznych produktów mlecznych wytwarzanych w Polsce i na świecie.6
T-L-5Własności wypiekowe mąk pszennych prowadzonych ekologicznie i konwencjonalnie.3
T-L-6Technologia wybranych regionalnych produktów półcukierniczych.3
T-L-7Podsumowanie1
26
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.2
T-W-3Ochrona produktów regionalnych3
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.5
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego2
T-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.6
T-W-7Charakterystyka surowców roślinnych wykorzystywanych w produkcji produktów regionalnych i ekologicznych.2
T-W-8Wytwarzanie produktów regionalnych i ekologicznych z warzyw i owoców.2
T-W-9Regionalne produkty piekarnicze i ciastkarskie2
T-W-10Podsumowanie1
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C6zc_W01
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony.
TZiZ_2A_W12, TZiZ_2A_W11R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2
TZiZ_2A_C6zc_W02
Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
TZiZ_2A_W12, TZiZ_2A_W11R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-2T-W-6M-1S-2
TZiZ_2A_C6zc_W03
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego.
TZiZ_2A_W12, TZiZ_2A_W11R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-3T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C6zc_U01
Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej.
TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U09, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1
TZiZ_2A_C6zc_U02
Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie.
TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U09, TZiZ_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-3T-L-5, T-L-6M-2S-1
TZiZ_2A_C6zc_U03
Potrafi wytworzyć tradycyjny produkt piekarniczy i półcukierniczy przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski.
TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U09, TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-3T-L-5, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C6zc_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K04, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-3, C-2T-W-8, T-L-4, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-L-6, T-W-7, T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-W-6M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C6zc_W01
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych a także potrafi ją kojarzyć. .
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
TZiZ_2A_C6zc_W02
Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
TZiZ_2A_C6zc_W03
Ma wiedzę w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego.
2,0
3,0Wiedza studenta w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego jest wystarczająca.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C6zc_U01
Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją wyrobów tradycyjnych oraz dokonać jego oceny jakościowej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
TZiZ_2A_C6zc_U02
Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie.
2,0Student nie potrafi wyprodukować regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
TZiZ_2A_C6zc_U03
Potrafi wytworzyć tradycyjny produkt piekarniczy i półcukierniczy przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski.
2,0
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie produkcji regionalnych produktów piekarskich i półcukierniczych jest zadowalający.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C6zc_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  3. Deutz A., Deutz U, Dziczyzna. Polowanie, przyrządzanie, Bellona, 2008
  4. Skórzyńska L., Polska dziczyzna, IKON, Kraków, 2011
  5. Basche A., Kissel R., Dziczyzna. Porady dla smakoszy., Wydawnictwo Arkady, 2007
  6. Dolatowski Z. J., Kołożyn-Krarajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka, PTTŻ, Kraków, 2008
  7. Ambroziak Z. i in., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988
  8. 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012
  4. Czasopismo branżowe, Przegląd piekarski i cukierniczy, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP1
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy3
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski9
T-L-4Produkcja i ocena wybranych ekologicznych produktów mlecznych wytwarzanych w Polsce i na świecie.6
T-L-5Własności wypiekowe mąk pszennych prowadzonych ekologicznie i konwencjonalnie.3
T-L-6Technologia wybranych regionalnych produktów półcukierniczych.3
T-L-7Podsumowanie1
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.2
T-W-3Ochrona produktów regionalnych3
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.5
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego2
T-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.6
T-W-7Charakterystyka surowców roślinnych wykorzystywanych w produkcji produktów regionalnych i ekologicznych.2
T-W-8Wytwarzanie produktów regionalnych i ekologicznych z warzyw i owoców.2
T-W-9Regionalne produkty piekarnicze i ciastkarskie2
T-W-10Podsumowanie1
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury14
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C6zc_W01Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.
T-W-3Ochrona produktów regionalnych
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych a także potrafi ją kojarzyć. .
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C6zc_W02Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie sposobu wytwarzania ekologicznych produktów mleczarskich w różnych regionach świata.
Treści programoweT-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C6zc_W03Ma wiedzę w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych.
Treści programoweT-W-7Charakterystyka surowców roślinnych wykorzystywanych w produkcji produktów regionalnych i ekologicznych.
T-W-8Wytwarzanie produktów regionalnych i ekologicznych z warzyw i owoców.
T-W-9Regionalne produkty piekarnicze i ciastkarskie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego jest wystarczająca.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C6zc_U01Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją wyrobów tradycyjnych oraz dokonać jego oceny jakościowej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C6zc_U02Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych.
Treści programoweT-L-5Własności wypiekowe mąk pszennych prowadzonych ekologicznie i konwencjonalnie.
T-L-6Technologia wybranych regionalnych produktów półcukierniczych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyprodukować regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C6zc_U03Potrafi wytworzyć tradycyjny produkt piekarniczy i półcukierniczy przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych.
Treści programoweT-L-5Własności wypiekowe mąk pszennych prowadzonych ekologicznie i konwencjonalnie.
T-L-6Technologia wybranych regionalnych produktów półcukierniczych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie produkcji regionalnych produktów piekarskich i półcukierniczych jest zadowalający.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C6zc_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych.
C-2Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie sposobu wytwarzania ekologicznych produktów mleczarskich w różnych regionach świata.
Treści programoweT-W-8Wytwarzanie produktów regionalnych i ekologicznych z warzyw i owoców.
T-L-4Produkcja i ocena wybranych ekologicznych produktów mlecznych wytwarzanych w Polsce i na świecie.
T-W-10Podsumowanie
T-W-5Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego
T-W-3Ochrona produktów regionalnych
T-W-9Regionalne produkty piekarnicze i ciastkarskie
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP
T-L-2Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy
T-L-7Podsumowanie
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-2Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej.
T-L-6Technologia wybranych regionalnych produktów półcukierniczych.
T-W-7Charakterystyka surowców roślinnych wykorzystywanych w produkcji produktów regionalnych i ekologicznych.
T-W-4Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski.
T-L-5Własności wypiekowe mąk pszennych prowadzonych ekologicznie i konwencjonalnie.
T-L-3Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski
T-W-6Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.