Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w dietetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w dietetyce
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 22 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, dietetyka, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.2
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.2
T-L-3Podstawy żywienia dojelitowego.2
T-L-4Domowe diety dojelitowe. Analiza przypadków.2
T-L-5Zastosowanie leczenie żywieniowego u pacjentów. Analia przypadków2
T-L-6Żywienie pozajelitowe. Analiza preparatów, mieszanek do żywienia pozajelitowego.2
T-L-7Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.2
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.2
T-L-9Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.2
T-L-10Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.2
T-L-11Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.2
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.2
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.2
T-L-14„Dziwne diety” – wady i zalety? Analiza diet dostępnych w internecie.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Kamica moczowa.2
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.2
T-W-3Patofizjologiczne podstawy żywienia dojelitowego.2
T-W-4Enteralne diety domowe.2
T-W-5Żywienie pozajelitowe.2
T-W-6Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-7Żywienie po oparzeniach.2
T-W-8Żywienie po urazie.2
T-W-9Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-10Żywienie w zespole krótkiego jelita.2
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C1zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZ_2A_W08, TZiZ_2A_W10, TZiZ_2A_W12, TZiZ_2A_W09, TZiZ_2A_W07R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-2, C-1T-L-5, T-W-6, T-L-11, T-W-10, T-L-3, T-L-12, T-L-2, T-L-13, T-L-8, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-L-6, T-L-10, T-W-8, T-W-11, T-W-5, T-W-3, T-L-7, T-L-4, T-L-9, T-W-2, T-L-1, T-W-7M-2, M-1, M-4, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C1zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U04, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U10, TZiZ_2A_U11, TZiZ_2A_U12R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-2, C-1T-L-12, T-L-8, T-W-10, T-W-1, T-L-6, T-L-11, T-W-3, T-L-13, T-W-5, T-W-4, T-L-7, T-L-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-5, T-W-11, T-W-9, T-L-10, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-14, T-L-9, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_C1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_2A_K04, TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K02R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-1T-W-7, T-W-8, T-L-11, T-L-9, T-L-7, T-L-14, T-L-8, T-W-2, T-L-12, T-L-1, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-L-6, T-L-13, T-W-9, T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-W-11, T-L-3, T-W-4, T-L-10M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C1zc_W01
Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C1zc_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_C1zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Chevalier L., 51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2008
  2. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  3. Peckenpaugh N. J., Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Szostak W. B., Cichocka A., Dieta śródziemnomorska w profilaktyce kardiologicznej, VIA MEDICA, Gdańsk, 2012
  2. Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, UWM, Olsztyn, 2002
  3. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.2
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.2
T-L-3Podstawy żywienia dojelitowego.2
T-L-4Domowe diety dojelitowe. Analiza przypadków.2
T-L-5Zastosowanie leczenie żywieniowego u pacjentów. Analia przypadków2
T-L-6Żywienie pozajelitowe. Analiza preparatów, mieszanek do żywienia pozajelitowego.2
T-L-7Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.2
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.2
T-L-9Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.2
T-L-10Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.2
T-L-11Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.2
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.2
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.2
T-L-14„Dziwne diety” – wady i zalety? Analiza diet dostępnych w internecie.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kamica moczowa.2
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.2
T-W-3Patofizjologiczne podstawy żywienia dojelitowego.2
T-W-4Enteralne diety domowe.2
T-W-5Żywienie pozajelitowe.2
T-W-6Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-7Żywienie po oparzeniach.2
T-W-8Żywienie po urazie.2
T-W-9Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-10Żywienie w zespole krótkiego jelita.2
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.2
22

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C1zc_W01Student posiada wiedzę w szerokim zakresie na temat wspołczesnych trendów w dietetyce oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Student ma poszerzoną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych osób chorych, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZiZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-L-5Zastosowanie leczenie żywieniowego u pacjentów. Analia przypadków
T-W-6Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-L-11Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.
T-W-10Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-L-3Podstawy żywienia dojelitowego.
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.
T-W-1Kamica moczowa.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-W-9Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-L-6Żywienie pozajelitowe. Analiza preparatów, mieszanek do żywienia pozajelitowego.
T-L-10Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.
T-W-8Żywienie po urazie.
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-5Żywienie pozajelitowe.
T-W-3Patofizjologiczne podstawy żywienia dojelitowego.
T-L-7Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.
T-L-4Domowe diety dojelitowe. Analiza przypadków.
T-L-9Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.
T-W-7Żywienie po oparzeniach.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C1zc_U01Posiada umiejętność projektowania diet w chorobach. Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi chorych. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Samodzielnie planuje jadłospisy zgodnie z zaleceniami w danej jednostce chorobowej w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZiZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZiZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.
T-W-10Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-W-1Kamica moczowa.
T-L-6Żywienie pozajelitowe. Analiza preparatów, mieszanek do żywienia pozajelitowego.
T-L-11Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.
T-W-3Patofizjologiczne podstawy żywienia dojelitowego.
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.
T-W-5Żywienie pozajelitowe.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-L-7Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.
T-L-3Podstawy żywienia dojelitowego.
T-W-6Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-8Żywienie po urazie.
T-W-7Żywienie po oparzeniach.
T-L-5Zastosowanie leczenie żywieniowego u pacjentów. Analia przypadków
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-9Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-L-10Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.
T-L-4Domowe diety dojelitowe. Analiza przypadków.
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.
T-L-14„Dziwne diety” – wady i zalety? Analiza diet dostępnych w internecie.
T-L-9Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_C1zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
TZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-W-7Żywienie po oparzeniach.
T-W-8Żywienie po urazie.
T-L-11Żywienie w zespole krótkiego jelita. Analiza przypadku.
T-L-9Postępowanie żywieniowe z pacjentami po urazach. Analiza przypadków.
T-L-7Zalecenia żywieniowe po zabiegach operacyjnych. Analiza przypadków.
T-L-14„Dziwne diety” – wady i zalety? Analiza diet dostępnych w internecie.
T-L-8Postępowanie żywieniowe z pacjentami po oparzeniach. Analiza przypadków.
T-W-2Padaczka i inne choroby mózgu.
T-L-12Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych. Analiza przypadku.
T-L-1Diety w różnych rodzajach kamic moczowych. Układanie jadłospisów.
T-W-6Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-10Żywienie w zespole krótkiego jelita.
T-W-5Żywienie pozajelitowe.
T-L-6Żywienie pozajelitowe. Analiza preparatów, mieszanek do żywienia pozajelitowego.
T-L-13Żywienie w AIDS. Układanie diety, analiza przypadku.
T-W-9Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-1Kamica moczowa.
T-L-2Dieta w padaczce i innych chorobach mózgu. Układanie jadłospisów.
T-L-4Domowe diety dojelitowe. Analiza przypadków.
T-W-3Patofizjologiczne podstawy żywienia dojelitowego.
T-L-5Zastosowanie leczenie żywieniowego u pacjentów. Analia przypadków
T-W-11Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-L-3Podstawy żywienia dojelitowego.
T-W-4Enteralne diety domowe.
T-L-10Żywienie w przebiegu posocznicy. Analiza przypadku.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne-metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Referaty zgodnie z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.