Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo w analityce laboratoryjnej i przemysłowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przechowalnictwo w analityce laboratoryjnej i przemysłowej
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chłodnictwo żywności
W-2Technologie branżowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zakresu zajęć i zapoznanie z warunkami wykonywania ćwiczeń.1
T-L-2Ocena wybranych właściwości hydratacyjnych tkanki pochodzenia zwierzęcego w czasie przechowywania.2
T-L-3Zmiany w lipidach żywności.3
T-L-4Ocena stabilności przechowalniczej emulsji spożywczych.2
T-L-5Proces liofilizacji i rehydratacja środków liofilizowanych.2
T-L-6Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność względna). Zasady Dobrych Praktych Przechowalniczych.2
T-L-7Pomiar aktywności wody w żywności jako wskaźnik krytyczny kontroli jakości.1
13
wykłady
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.2
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).2
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.2
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.2
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.2
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.3
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod przechowywania i oceny jakości żywności.
TZiZ_1A_W18R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W07C-1T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W03
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod przechowywania i oceny jakości żywności.
TZiZ_1A_W18R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-4, S-3, S-1
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W04
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W07C-1T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
TZiZ_1A_U02R1A_U02C-1T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U03
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-4, S-3, S-1, S-2
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U04
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
TZiZ_1A_U02R1A_U02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-2, M-1S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K03
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1, S-4
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K04
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod przechowywania i oceny jakości żywności.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresumetod przechowywania i oceny jakości żywności.
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W03
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod przechowywania i oceny jakości żywności.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresumetod przechowywania i oceny jakości żywności.
TZiZ_1A_PO5-7tiz_W04
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U03
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
TZiZ_1A_PO5-7tiz_U04
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K03
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
TZiZ_1A_PO5-7tiz_K04
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie

Literatura podstawowa

  1. Dudziński Z., Kizyn M., Vademecum gospodarki magazynowej, ODDK, Gdańsk, 2002
  2. Gaziński B, Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport., Wyd. Systherm., Poznań, 2011
  3. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  4. Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
  5. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
  6. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
  7. Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
  8. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności., 2011
  9. Lisińka-Kuśmierz M., Cholewa A., Przechowywanie i transport drogowy., Wyd. Ekonomiczne. Kraków, 2006
  10. Czasopisma:, Chłodnictwo, Magazyn Przemysłu Rybnego, Przemysł Spożywczy, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, International Journal of Refrigeration, Journal of Food Science., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
  2. Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
  3. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
  4. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
  5. Palich P., Podstawy technologii żywności i przechowalnictwa. Ćwiczenia., WSM, Gdańsk, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zakresu zajęć i zapoznanie z warunkami wykonywania ćwiczeń.1
T-L-2Ocena wybranych właściwości hydratacyjnych tkanki pochodzenia zwierzęcego w czasie przechowywania.2
T-L-3Zmiany w lipidach żywności.3
T-L-4Ocena stabilności przechowalniczej emulsji spożywczych.2
T-L-5Proces liofilizacji i rehydratacja środków liofilizowanych.2
T-L-6Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność względna). Zasady Dobrych Praktych Przechowalniczych.2
T-L-7Pomiar aktywności wody w żywności jako wskaźnik krytyczny kontroli jakości.1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.2
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).2
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.2
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.2
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.2
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.3
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_W01Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod przechowywania i oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresumetod przechowywania i oceny jakości żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_W02Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-L-2Ocena wybranych właściwości hydratacyjnych tkanki pochodzenia zwierzęcego w czasie przechowywania.
T-L-6Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność względna). Zasady Dobrych Praktych Przechowalniczych.
T-L-7Pomiar aktywności wody w żywności jako wskaźnik krytyczny kontroli jakości.
T-L-5Proces liofilizacji i rehydratacja środków liofilizowanych.
T-L-4Ocena stabilności przechowalniczej emulsji spożywczych.
T-L-3Zmiany w lipidach żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_W03Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod przechowywania i oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu metod przechowywania i oceny jakości żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresumetod przechowywania i oceny jakości żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_W04Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu przemian w żywności w czasiew przechowywania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-L-3Zmiany w lipidach żywności.
T-L-4Ocena stabilności przechowalniczej emulsji spożywczych.
T-L-7Pomiar aktywności wody w żywności jako wskaźnik krytyczny kontroli jakości.
T-L-6Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność względna). Zasady Dobrych Praktych Przechowalniczych.
T-L-2Ocena wybranych właściwości hydratacyjnych tkanki pochodzenia zwierzęcego w czasie przechowywania.
T-L-5Proces liofilizacji i rehydratacja środków liofilizowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_U03Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_U04Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-L-2Ocena wybranych właściwości hydratacyjnych tkanki pochodzenia zwierzęcego w czasie przechowywania.
T-L-4Ocena stabilności przechowalniczej emulsji spożywczych.
T-L-7Pomiar aktywności wody w żywności jako wskaźnik krytyczny kontroli jakości.
T-L-6Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność względna). Zasady Dobrych Praktych Przechowalniczych.
T-L-3Zmiany w lipidach żywności.
T-L-5Proces liofilizacji i rehydratacja środków liofilizowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_K03Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-7tiz_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów przechowalniczych i transportowych żywności
Treści programoweT-W-6Sterowanie procesem jakości klimatycznych parametrów przechowalniczych. Karty kontrolne. Organizacja logistyczna przechowywania stacjonarnego i mobilnego, identyfikowalność towarów, przyrządy kontrolno-pomiarowe. Dobre Praktyki Przechowalnicze, Dystrybucyjne i Transportowe.
T-W-1Podstawy procesu przechowywania żywności. Wpływ mikroorganizmów na trwałość towarów żywnościowych. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności. Procesy biologiczne i biochemiczne zachodzące w żywności podczas przechowywania.
T-W-2Wpływ procesów chemicznych na jakość żywności. Procesy fizykochemiczne i fizykomechaniczne zachodzące w żywności. Przechowywanie produktów nieutrwalonych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (pasze, nasiona roślin, surowiec rolny, materiał biologiczny).
T-W-3Przechowywanie produktów przetworzonych i utrwalonych. Rodzaje magazynów i chłodni, ich charakterystyka techniczna i konstrukcyjna. Materiały izolacyjne stosowane w chłodnictwie. Czynniki chłodnicze. Ogólne zasady klimatyzacji.
T-W-5Przechowalnictwo środków żywnościowych w laboratorium i przemyśle. Niekonwencjonalne metody przechowywania. Monitoring parametrów krytycznych warunkujących trwałość przechowalniczą środków spożywczych, materiałów biologicznych i środków farmaceutycznych / w tym suplementy diety.
T-W-4Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka. Procesy cieplne niskotemperaturowe w żywności. Obliczanie szybkości zmian jakościowych żywności w zależności od temperatury przechowywania i stosowane ochronne zabiegi technologiczne. Rozmrażanie mięsa metodą „tempering”. Zasady utrwalania materiału biologicznego. Techniki przechowalnicze próbek żywnościowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie