Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Dietetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietetyka
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 33 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, budowa ustroju ludzkiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 43
T-L-2Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.3
T-L-3Zaburzenia odżywiania. Układanie diet w wybranych niedoborach.3
T-L-4Układanie diet odchudzających.3
T-L-5Diety eliminacyjne w alergiach pokarmowych. Dieta prowokacyjna. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.3
T-L-6Dieta w nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w celiakii i fenyloketonurii.3
T-L-7Dieta w cukrzycy typu 2 - układanie diet w cukrzycy typu 2.3
T-L-8Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie diet w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz zaleceń diety DASH.3
T-L-9Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.3
T-L-10Dieta w nerczycy. Układanie diet dla dziecka z zespołem nerczycowym.3
T-L-11Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym).3
T-L-12Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby.3
T-L-13Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka.3
T-L-14Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet.3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.3
45
wykłady
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta lekkostrawna.2
T-W-2Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-3Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-4Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-5Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-6Żywienie w cukrzycy.3
T-W-7Żywienie w cukrzycy ciężarnych.2
T-W-8Miażdżyca. Dieta prewencyjna.2
T-W-9Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-10Dieta w niewydolności krążenia.2
T-W-11Diety ze zmienioną ilością białek.2
T-W-12Oddziaływanie składników żywności na skuteczność leczenia.2
T-W-13Nutrigenomika4
T-W-14Preparaty o działniu modyfikującym metabolizm ustroju2
T-W-15Oddziaływanie składników żywności na kancerogeneze.2
33

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury18
A-L-3Konsultacje z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do egzaminu18
91
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach33
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
M-6Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D6zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
TZiZ_1A_W12, TZiZ_1A_W13, TZiZ_1A_W14, TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-L-12, T-L-11, T-W-10, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-L-13, T-W-5, T-W-3, T-L-14M-4, M-2, M-1, M-3, M-6, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D6zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U07, TZiZ_1A_U14, TZiZ_1A_U15, TZiZ_1A_U16, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-7, T-L-4, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-L-14, T-L-5, T-L-11, T-L-2, T-L-12, T-L-13, T-L-1, T-L-3, T-L-8M-4, M-5, M-3, M-6, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D6zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-L-14, T-L-7, T-L-11, T-L-3, T-W-4, T-W-10, T-L-10, T-L-13, T-L-9, T-L-5, T-L-12, T-W-11, T-L-8, T-L-1, T-W-6, T-W-9, T-L-2, T-W-2, T-L-4, T-W-8, T-W-5M-4, M-5, M-6, M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D6zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D6zcid_U01
Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D6zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
  2. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T 2, PWN, Warszawa, 2009
  3. Hasik J., Hryniewiecki L., Grzymisławski M., Dietetyka, PZWL, Warszawa, 1999
  4. Wądołowska L., Bandurska-Stankiewicz E., Wybrane zagadnienia z dietetyki, Wyd. UWM, Olsztyn, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Dieta bezglutenowa: co wybrać?, PZWL, Warszawa, 2001
  2. Socha J., Żywienie dzieci zdrowych i chorych, PZWL, Warszawa, 1998
  3. Szczepańska A., Dieta łatwostrawna, PZWL, Warszawa, 2011
  4. Tatoń J., Cukrzyca typu II: Poradnik dla pacjentów, PZWL, Warszawa, 1998
  5. Tatoń J., Zdrowie i smaczne żywienie osób z cukrzycą i ich rodzin, PZWL, Warszawa, 2003
  6. Wieczorek-Chełmińska Z., Zasady żywienia i dietetyka stosowana, PZWL, Warszawa, 1992
  7. Wieczorek-Chełmińska Z., Żywienie w chorobach serca, PZWL, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 43
T-L-2Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.3
T-L-3Zaburzenia odżywiania. Układanie diet w wybranych niedoborach.3
T-L-4Układanie diet odchudzających.3
T-L-5Diety eliminacyjne w alergiach pokarmowych. Dieta prowokacyjna. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.3
T-L-6Dieta w nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w celiakii i fenyloketonurii.3
T-L-7Dieta w cukrzycy typu 2 - układanie diet w cukrzycy typu 2.3
T-L-8Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie diet w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz zaleceń diety DASH.3
T-L-9Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.3
T-L-10Dieta w nerczycy. Układanie diet dla dziecka z zespołem nerczycowym.3
T-L-11Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym).3
T-L-12Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby.3
T-L-13Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka.3
T-L-14Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet.3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta lekkostrawna.2
T-W-2Żywienie ludzi starszych wiekiem.2
T-W-3Otyłość chorobą cywilizacji.2
T-W-4Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.2
T-W-5Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.2
T-W-6Żywienie w cukrzycy.3
T-W-7Żywienie w cukrzycy ciężarnych.2
T-W-8Miażdżyca. Dieta prewencyjna.2
T-W-9Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.2
T-W-10Dieta w niewydolności krążenia.2
T-W-11Diety ze zmienioną ilością białek.2
T-W-12Oddziaływanie składników żywności na skuteczność leczenia.2
T-W-13Nutrigenomika4
T-W-14Preparaty o działniu modyfikującym metabolizm ustroju2
T-W-15Oddziaływanie składników żywności na kancerogeneze.2
33

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Analiza wskazanej literatury18
A-L-3Konsultacje z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do egzaminu18
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach33
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D6zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety stosowanych w omawianych chorobach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZiZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZiZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-8Miażdżyca. Dieta prewencyjna.
T-W-2Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-W-11Diety ze zmienioną ilością białek.
T-L-12Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby.
T-L-11Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym).
T-W-10Dieta w niewydolności krążenia.
T-W-6Żywienie w cukrzycy.
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta lekkostrawna.
T-W-9Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-W-4Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-L-13Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka.
T-W-5Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
T-W-3Otyłość chorobą cywilizacji.
T-L-14Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń.
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D6zcid_U01Posiada umiejętność projektowania diet w omawianych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZiZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZiZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZiZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
Treści programoweT-L-7Dieta w cukrzycy typu 2 - układanie diet w cukrzycy typu 2.
T-L-4Układanie diet odchudzających.
T-L-10Dieta w nerczycy. Układanie diet dla dziecka z zespołem nerczycowym.
T-L-6Dieta w nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w celiakii i fenyloketonurii.
T-L-9Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.
T-L-14Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet.
T-L-5Diety eliminacyjne w alergiach pokarmowych. Dieta prowokacyjna. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.
T-L-11Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym).
T-L-2Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.
T-L-12Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby.
T-L-13Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka.
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 4
T-L-3Zaburzenia odżywiania. Układanie diet w wybranych niedoborach.
T-L-8Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie diet w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz zaleceń diety DASH.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D6zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-L-6Dieta w nietolerancjach pokarmowych. Układanie diet w celiakii i fenyloketonurii.
T-W-1Niedożywienie pacjentów. Dieta lekkostrawna.
T-W-3Otyłość chorobą cywilizacji.
T-L-14Dieta w różnych rodzajach niedokrwistości. Przygotowanie odpowiednich diet.
T-L-7Dieta w cukrzycy typu 2 - układanie diet w cukrzycy typu 2.
T-L-11Dieta w osteoporozie. Układanie diet dla osób z osteoporozą (osoby starsze i kobiety w okresie menopauzalnym).
T-L-3Zaburzenia odżywiania. Układanie diet w wybranych niedoborach.
T-W-4Alergia pokarmowa – podstawy, preparaty mlekozastępcze.
T-W-10Dieta w niewydolności krążenia.
T-L-10Dieta w nerczycy. Układanie diet dla dziecka z zespołem nerczycowym.
T-L-13Dieta w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Układanie diety dla osób dorosłych z wrzodami żołądka.
T-L-9Dieta w niewydolności układu krążenia. Przygotowanie diet wg zasad diety śródziemnomorskiej.
T-L-5Diety eliminacyjne w alergiach pokarmowych. Dieta prowokacyjna. Układanie diet w alergiach na wybrane skłaniki żywności.
T-L-12Dieta w marskości wątroby. Układanie diet dla osób z marskością wątroby.
T-W-11Diety ze zmienioną ilością białek.
T-L-8Dieta w nadciśnieniu tętniczym. Układanie diet w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz zaleceń diety DASH.
T-L-1Zajęcia przypominające- planowanie jadłospisów, zbieranie wywiadu żywieniowego, obsługa programu komputerowego Dietetyk i Dieta 4
T-W-6Żywienie w cukrzycy.
T-W-9Charakterystyka diety śródziemnomorskiej.
T-L-2Dieta lekkostrawna i podstawowa - układanie diet.
T-W-2Żywienie ludzi starszych wiekiem.
T-L-4Układanie diet odchudzających.
T-W-8Miażdżyca. Dieta prewencyjna.
T-W-5Nietolerancje pokarmowe - fenyloketonuria i inne zaburzenia biochemiczne.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych
M-6Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu.
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.