Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Jakość żywności w łańcuchu technologicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jakość żywności w łańcuchu technologicznym
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji3
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów2
T-L-3Oznaczanie zawartości soli2
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP2
T-L-5Barwniki - metody wykrywania2
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów2
13
wykłady
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości1
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności1
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości1
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności3
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.2
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności1
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 220001
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów1
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Studiowanie literatury naukowej8
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D2zcid_W02
Zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu. Ma podstawową wiedzęo substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności.
TZiZ_1A_W06, TZiZ_1A_W05R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-L-3, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-L-1, T-L-5, T-W-5, T-W-1, T-L-6, T-W-7, T-W-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D2zcid_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9M-2S-1, S-2
TZiZ_1A_D2zcid_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
TZiZ_1A_U02R1A_U02C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2M-2S-1
TZiZ_1A_D2zcid_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
TZiZ_1A_U03R1A_U08C-1T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-L-1, T-W-4, T-L-2, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-L-4, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D2zcid_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-1T-L-6, T-W-3, T-L-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-W-9, T-L-3, T-W-6, T-L-5, T-W-8, T-W-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D2zcid_W02
Zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu. Ma podstawową wiedzęo substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności.
2,0Nie zna związków pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,0Zna niektóre związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,5Zna najważniejsze związki między wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,0Dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,5Lepiej niż dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
5,0Bardzo dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D2zcid_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,5Posiada wystarczającą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,0Posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
5,0Posiada wybitną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
TZiZ_1A_D2zcid_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
2,0Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
3,0Potrafi z trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
3,5Potrafi z niewielkimi trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
4,0Dobrze potrafi z niewielkimi trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
4,5Bardzo dobrze potrafi z niewielkimi trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
5,0Wybitnie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
TZiZ_1A_D2zcid_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
2,0Nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,0Potrafi opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,5Potrafi dobrze opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,0Potrafi dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,5Potrafi bardzo dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
5,0Potrafi bezbłędnie opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D2zcid_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,0Ma ograniczoną świadomość ryzyka i w niewielkim stopniu potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,5Ma dostateczną świadomość ryzyka i dostatecznie potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,0Ma dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,5Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
5,0Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i bardzo dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności

Literatura podstawowa

  1. Skrabka-Błotnicka T., Masłowski B., Bezpieczeństwo żywności, Wyd. Uniw. Ekonom., Wrocław, 2008
  2. Gertig H., Żywność a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996
  3. Kijowski J., Maleszka A., HACCP system zapewnienia bezpieczeństwa w produkcji i obrocie żywnością, PolFOOD, Poznań, 2005
  4. Semczuk W., Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  5. Kołożyn - Krajewska D., Sikora T., HACCP Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, SIT - spoż, Warszawa, 1999
  6. Kołakowska A., Plust D., Prawo żywnościowe. Systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności. Informator dla przedsiębiorców. Projekt UE, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji3
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów2
T-L-3Oznaczanie zawartości soli2
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP2
T-L-5Barwniki - metody wykrywania2
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości1
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności1
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości1
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności3
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.2
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności1
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 220001
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów1
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania2
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Studiowanie literatury naukowej8
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2zcid_W02Zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu. Ma podstawową wiedzęo substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZiZ_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, ma wiedzę o organizmach i substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach spożywczych, oraz czynnikach biologicznych i chemicznych będących przyczyną ich obecności, zna zasady postępowania niezbędne do zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna związków pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,0Zna niektóre związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
3,5Zna najważniejsze związki między wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,0Dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
4,5Lepiej niż dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
5,0Bardzo dobrze zna związki pomiędzy wyjściową jakością surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2zcid_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
3,5Posiada wystarczającą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,0Posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
5,0Posiada wybitną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji pochodzących różnych źródeł z zakresu bezpieczeństwa żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2zcid_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
3,0Potrafi z trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
3,5Potrafi z niewielkimi trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
4,0Dobrze potrafi z niewielkimi trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
4,5Bardzo dobrze potrafi z niewielkimi trudnościami pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
5,0Wybitnie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, rozwiązującym problemy zwiazane z bezpieczeństwem żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2zcid_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,0Potrafi opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
3,5Potrafi dobrze opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,0Potrafi dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
4,5Potrafi bardzo dobrze opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
5,0Potrafi bezbłędnie opracować pełną dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego związanego z bezpieczeństwem produkcji żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2zcid_K01Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy żywności w celu zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność w zakresie: sporządzania instrukcji i pisania procedur GHP, opracowania zakładowego kodeksu GMP
Treści programoweT-L-6Wykorzystanie TLC w wykrywaniu polifosoranów
T-W-3Jakość totalna, jakość projektowana, powody doskonalenia jakości
T-L-1Oznaczanie histaminy, metody ekstrakcji
T-W-5Systemowe podejście do zarzadzania jakością żywności.
T-W-7Systemy zapewnienia jakości i zarzadzania jakością w przemyśle zywnościowym: GMP/GHP, HACCP, ISO 22000
T-W-4Wpływ procesów technologicznych na jakość żywności
T-W-2Bezpieczeństwo jako jeden z elementów jakosci żywności
T-L-4Sporządzanie instrukcji stanowiskowej i czynnościowej do GHP
T-W-9Zagrozenia zdrowotne w żywności i sposoby ich wykrywania
T-L-3Oznaczanie zawartości soli
T-W-6Metody i techniki zarzadzania i zapewnienia bezpieczeństwa żywności
T-L-5Barwniki - metody wykrywania
T-W-8Dokumentacja systemów. Integracja systemów
T-W-1Pojęcie i rola bezpieczeństwa. Filozofia jakości
T-L-2Oznaczanie zawartości wybranych konserwantów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuję na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,0Ma ograniczoną świadomość ryzyka i w niewielkim stopniu potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
3,5Ma dostateczną świadomość ryzyka i dostatecznie potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,0Ma dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
4,5Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności
5,0Ma bardzo dobrą świadomość ryzyka i bardzo dobrze potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bezpieczeństwa produkcji żywności