Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii wód
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości dotyczace ekologii oraz elementów fizycznych i chemicznych śrdowiska wodnegoi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.2
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.2
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.2
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.1
13
wykłady
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.2
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.2
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.2
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.2
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie konspektu5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska wodnego z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-4Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
TZiZ_1A_W11R1A_W06InzA_W03C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1, S-2
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_W02
Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
TZiZ_1A_W11R1A_W06InzA_W03C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_U01
Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U13R1A_U01, R1A_U05InzA_U01, InzA_U04C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-2, C-1T-W-7, T-L-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_W02
Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych
3,0student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
3,5student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
4,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
4,5student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
5,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_U01
Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO3-8tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002, 1, Wydawnictwo naukowe
  2. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  3. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  4. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998
  5. Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  6. Bieniarz K., Kownacki A., Epler P., Biologia stawów rybnych, IRS, Olsztyn, 2003, 1

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  3. Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.P.M., Atrificial reefs in European Seas, Kluwer Acacdemic Publisher, Dordrecht/Boston/London, 2000, 1
  4. Filipiak J., Raczyński M., Jeziora Zachodniopomorskie (zarys faktografii), AR w Szczecinie, Szczecin, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka2
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.2
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.2
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.2
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.2
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.2
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.2
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.2
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.2
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.2
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie konspektu5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Studiowanie podanej literatury4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO3-8tzpw_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemy wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-W-1Definicje. Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Elementy biosystemów wodnych: abiotyczne i biotyczne.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-L-1Typy wód i ich charakterystyka
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
T-L-2Woda jako środowisko życia - warunki fizyczne i chemiczne środowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować ekosystemów wodnych
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka ekosystemów wodnych
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość ekosystemów wodnych
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie ekosystemy wodne oraz opisać jakie zmiany mogą w nich zachodzić pod wpływem antropopresji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO3-8tzpw_W02Student potrafi opisać i scharakteryzować formacje ekologiczne w różnych typach ekosystemów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować formacji ekologicznych
3,0student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
3,5student opisuje i charakteryzuje 2 formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
4,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w 1 typie ekosystemu wodnego
4,5student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne w dwóch typach ekosystemów wodnych (np. wody lenityczne i lotyczne)
5,0student opisuje i charakteryzuje wszystkie formacje ekologiczne we wszystkich typach ekosystemów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO3-8tzpw_U01Student analizuje zależności pomiędzy formacjami ekologicznymi a środowiskiem wodnym i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-W-3Formacje ekologiczne hydrobiontów – bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston.
T-W-4Charakterystyka ekologiczna wód lotycznych – źródła, potoki, strumienie, rzeki, kanały.
T-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-W-5Charakterystyka ekologiczna wód lenitycznych – jeziora zbiorniki zaporowe, stawy, bagna i młaki.
T-W-2Typy wód śródlądowych i morskich. Biomy wodne.
T-W-6Odżywianie się organizmów wodnych. Łańcuchy i sieci troficzne, poziomy troficzne w ekosystemach wodnych.
T-L-3Wpływ ważniejszych cech fizycznych, chemicznych i klimatycznych środowiska i cyrkulacji wodnych na rozmieszczenie organizmów wodnych.
T-L-5Organizmy powierzchni wody i toni wodnej: charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-6Organizmy związane z dnem: charakterystyka charakterystyka, podział, metodyka poboru i identyfikacji.
T-L-4Zespoły ekologiczne w różnych typach wód.
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a środowiskiem abiotycznym i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
3,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a 1 czynnnikiem środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
4,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i nie potrafi ich zinterpretować
4,5student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a kilkoma czynnnikami środowiskia abiotycznego i potrafi je zinterpretować
5,0student analizuje zależności między formacjami ekologicznymi a wszystkimi czynnnikami środowiskia abiotycznego omawianymi na zajęciach i potrafi je zinterpretować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO3-8tzpw_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami dla organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania i rewitalizacji wód.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami funkcjonowania oraz roli elementów biotycznych i abiotycznych środowiska wodnego
Treści programoweT-W-7Antropopresja a ekosystemy wodne – degradacja, eutrofizacja, zanieczyszczenia. Ekologiczne metody rewitalizacji wód.
T-L-7Ekologiczne metody rewitalizacji wód zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych
3,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego
3,5
4,0
4,5
5,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i zagrożeniami organizmów wodnych