Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa3
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa4
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.4
T-L-5Podsumowanie1
13
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania3
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.3
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie3
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.2
T-W-6Podsumowanie1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń5
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)6
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO4-10tiz_W01
Ma wiedzę obejmującą znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W16, TZiZ_1A_W17, TZiZ_1A_W18, TZiZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO4-10tiz_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U19, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U22, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U25, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U28, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO4-10tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-L-5, T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO4-10tiz_W01
Ma wiedzę obejmującą znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącegona świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO4-10tiz_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO4-10tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  5. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  6. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  7. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa3
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa4
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.4
T-L-5Podsumowanie1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania3
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.3
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie3
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.2
T-W-6Podsumowanie1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń5
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)6
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO4-10tiz_W01Ma wiedzę obejmującą znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZiZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.
T-W-6Podsumowanie
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącegona świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO4-10tiz_U01Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZiZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZiZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZiZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-L-5Podsumowanie
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO4-10tiz_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.
T-L-5Podsumowanie
T-W-6Podsumowanie
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.