Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Technologia pasz i koncentratów paszowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia pasz i koncentratów paszowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 20

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki surowców paszowych i ich wykorzystania do produkcji pasz dla różnych gatunków zwierząt.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, oraz oceny ich wartości.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw technologii produkcji koncentratów i odżywek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.2
T-L-2Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz w zależności od ich rodzaju.3
T-L-3Przygotowanie kompozycji pasz dla wybranych gatunków zwierząt.5
T-L-4Badanie właściwości fizycznych surowców paszowych i pasz.3
T-L-5Wpływ stopnia hydrolizy na jakość koncentratów białkowych.5
T-L-6Wpływ obróbki technologicznej na właściwości koncentratów i hydrolizatów.4
T-L-7Technologia produkcji kiszonek.3
T-L-8Wyliczanie zapotrzebowania pokarmowego zwierząt na podstawie ustalonych wskaźników.2
T-L-9Podsumowanie.2
29
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Główne surowce stosowane w przemyśle paszowym.3
T-W-3Charakterystyka jakości i właściwości technologicznych surowców paszowych, metody ich uszlachetniania.3
T-W-4Technologia produkcji pasz i mieszanek paszowych.4
T-W-5Mierniki wartości pasz, zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt.2
T-W-6Kryteria podziału koncentratów spożywczych i odżywek.2
T-W-7Zarys technologii produkcji koncentratów i hydrolizatów.2
T-W-8Wykład podsumowujący.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.29
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury49
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń30
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Zaliczenie2
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)24
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach eksperyment/obserwacja, sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-19_W01
Zdobywa wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości, przydatności technologicznej i kierunków wykorzystania.
TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-2
TZiZ_2A_PO2-19_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, sposobu oceny ich wartości, zna kryteria podziału koncentratów i odżywek oraz podstawy technologii ich produkcji.
TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W06C-2, C-3T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-19_U01
Potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych surowców paszowych jak i pasz oraz potrafi przygotować różne kompozycje pasz, potrafi wyliczyć zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U14, TZiZ_2A_U16R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8M-2S-1
TZiZ_2A_PO2-19_U02
Potrafi określić wpływ wybranych czynników na właściwości hydrolizatów, koncentratów i odżywek oraz przeprowadzi proces produkcji paszy na wybranym przykładzie.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U14, TZiZ_2A_U16R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07, InzA2_U08C-3, C-2T-L-9, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-19_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-3, C-2T-L-7, T-W-2, T-L-4, T-W-6, T-L-6, T-L-3, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-W-4, T-L-8, T-L-2, T-W-3, T-L-5, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-19_W01
Zdobywa wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości, przydatności technologicznej i kierunków wykorzystania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowców paszowych, ich właściwościami i kierunkami wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką surowców paszowych, ich właściwościami i kierunkami wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
TZiZ_2A_PO2-19_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, sposobu oceny ich wartości, zna kryteria podziału koncentratów i odżywek oraz podstawy technologii ich produkcji.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobami oceny ich wartości.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-19_U01
Potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych surowców paszowych jak i pasz oraz potrafi przygotować różne kompozycje pasz, potrafi wyliczyć zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt, nie potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych pasz.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką cech jakościowych pasz, przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką cech jakościowych pasz, przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
TZiZ_2A_PO2-19_U02
Potrafi określić wpływ wybranych czynników na właściwości hydrolizatów, koncentratów i odżywek oraz przeprowadzi proces produkcji paszy na wybranym przykładzie.
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje w prosty sposób przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją i oceną podstawowych rodzajów pasz, potrafi opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-19_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych., PWRiL, 1985
  2. Ruszczyc Z., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo., PWRiL, 1983
  3. Simmons N.O., Produkcja pasz przemysłowych., PWRiL, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Szymczak D., Zarzycki Z., Towaroznawstwo surowców stosowanych w przemyśle paszowym, ZPP, Warszawa, 1983
  2. Receptury mieszanek i koncentratów paszowych., Wyd. normalizacyjne, Warszawa, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.2
T-L-2Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz w zależności od ich rodzaju.3
T-L-3Przygotowanie kompozycji pasz dla wybranych gatunków zwierząt.5
T-L-4Badanie właściwości fizycznych surowców paszowych i pasz.3
T-L-5Wpływ stopnia hydrolizy na jakość koncentratów białkowych.5
T-L-6Wpływ obróbki technologicznej na właściwości koncentratów i hydrolizatów.4
T-L-7Technologia produkcji kiszonek.3
T-L-8Wyliczanie zapotrzebowania pokarmowego zwierząt na podstawie ustalonych wskaźników.2
T-L-9Podsumowanie.2
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Główne surowce stosowane w przemyśle paszowym.3
T-W-3Charakterystyka jakości i właściwości technologicznych surowców paszowych, metody ich uszlachetniania.3
T-W-4Technologia produkcji pasz i mieszanek paszowych.4
T-W-5Mierniki wartości pasz, zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt.2
T-W-6Kryteria podziału koncentratów spożywczych i odżywek.2
T-W-7Zarys technologii produkcji koncentratów i hydrolizatów.2
T-W-8Wykład podsumowujący.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.29
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury49
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń30
A-L-4Konsultacje10
A-L-5Zaliczenie2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)24
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-19_W01Zdobywa wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości, przydatności technologicznej i kierunków wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki surowców paszowych i ich wykorzystania do produkcji pasz dla różnych gatunków zwierząt.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka jakości i właściwości technologicznych surowców paszowych, metody ich uszlachetniania.
T-W-2Główne surowce stosowane w przemyśle paszowym.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowców paszowych, ich właściwościami i kierunkami wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką surowców paszowych, ich właściwościami i kierunkami wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-19_W02Ma wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, sposobu oceny ich wartości, zna kryteria podziału koncentratów i odżywek oraz podstawy technologii ich produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, oraz oceny ich wartości.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw technologii produkcji koncentratów i odżywek.
Treści programoweT-W-5Mierniki wartości pasz, zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt.
T-W-8Wykład podsumowujący.
T-W-6Kryteria podziału koncentratów spożywczych i odżywek.
T-W-7Zarys technologii produkcji koncentratów i hydrolizatów.
T-W-4Technologia produkcji pasz i mieszanek paszowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobami oceny ich wartości.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-19_U01Potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych surowców paszowych jak i pasz oraz potrafi przygotować różne kompozycje pasz, potrafi wyliczyć zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZiZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki surowców paszowych i ich wykorzystania do produkcji pasz dla różnych gatunków zwierząt.
Treści programoweT-L-4Badanie właściwości fizycznych surowców paszowych i pasz.
T-L-2Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz w zależności od ich rodzaju.
T-L-3Przygotowanie kompozycji pasz dla wybranych gatunków zwierząt.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.
T-L-8Wyliczanie zapotrzebowania pokarmowego zwierząt na podstawie ustalonych wskaźników.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach eksperyment/obserwacja, sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt, nie potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych pasz.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką cech jakościowych pasz, przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką cech jakościowych pasz, przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-19_U02Potrafi określić wpływ wybranych czynników na właściwości hydrolizatów, koncentratów i odżywek oraz przeprowadzi proces produkcji paszy na wybranym przykładzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U14Potrafi zaplanować proces produkcyjny, pokierować nim i oszacować jego koszty.
TZiZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw technologii produkcji koncentratów i odżywek.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, oraz oceny ich wartości.
Treści programoweT-L-9Podsumowanie.
T-L-5Wpływ stopnia hydrolizy na jakość koncentratów białkowych.
T-L-6Wpływ obróbki technologicznej na właściwości koncentratów i hydrolizatów.
T-L-7Technologia produkcji kiszonek.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach eksperyment/obserwacja, sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje w prosty sposób przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją i oceną podstawowych rodzajów pasz, potrafi opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-19_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki surowców paszowych i ich wykorzystania do produkcji pasz dla różnych gatunków zwierząt.
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw technologii produkcji koncentratów i odżywek.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, oraz oceny ich wartości.
Treści programoweT-L-7Technologia produkcji kiszonek.
T-W-2Główne surowce stosowane w przemyśle paszowym.
T-L-4Badanie właściwości fizycznych surowców paszowych i pasz.
T-W-6Kryteria podziału koncentratów spożywczych i odżywek.
T-L-6Wpływ obróbki technologicznej na właściwości koncentratów i hydrolizatów.
T-L-3Przygotowanie kompozycji pasz dla wybranych gatunków zwierząt.
T-W-5Mierniki wartości pasz, zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt.
T-W-7Zarys technologii produkcji koncentratów i hydrolizatów.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP.
T-W-4Technologia produkcji pasz i mieszanek paszowych.
T-L-8Wyliczanie zapotrzebowania pokarmowego zwierząt na podstawie ustalonych wskaźników.
T-L-2Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz w zależności od ich rodzaju.
T-W-3Charakterystyka jakości i właściwości technologicznych surowców paszowych, metody ich uszlachetniania.
T-L-5Wpływ stopnia hydrolizy na jakość koncentratów białkowych.
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach eksperyment/obserwacja, sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.