Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie | 2 |
T-L-2 | Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach | 4 |
T-L-3 | Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka | 3 |
T-L-4 | Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh | 5 |
T-L-5 | Wpływ różnych czynników na pracę serca | 3 |
T-L-6 | Układ naczynioruchowy. Ciśnienie tętnicze krwi | 4 |
T-L-7 | Wpływ różnych czynników na na układ oddechowy i termoregulacyjny | 4 |
T-L-8 | Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. | 4 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawa fizjologiczne organizmu człowieka | 2 |
T-W-2 | Układ nerwowy i mięśniowy | 4 |
T-W-3 | Fizjologia krwi | 2 |
T-W-4 | Serce i układ krążenia | 2 |
T-W-5 | Układ oddechowy | 3 |
T-W-6 | Termoregulacja | 2 |
T-W-7 | Układ wydalniczy | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 40 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
A-L-4 | Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury | 11 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 29 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Poszukiwanie i analiza wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-4 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO2-17_W01 Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka | TZiZ_2A_W09 | R2A_W04 | — | C-1 | T-W-7, T-L-7, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-L-6, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
TZiZ_2A_PO2-17_W02 Potrafi wytłumaczyć przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu | TZiZ_2A_W09 | R2A_W04 | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO2-17_U01 Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi | TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U12, TZiZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01 | C-1 | T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO2-17_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-L-5, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-L-6, T-L-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO2-17_W01 Potrafi scharakteryzować zasady funkcjonowania poszczególnych układów w organizmie czlowieka | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25 | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25 - 3,75 | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75 - 4,25 | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25 - 4,75 | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0 | |
TZiZ_2A_PO2-17_W02 Potrafi wytłumaczyć przyczyny odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego brak poprawnej odpowiedzi na co najmniej 1 pytanie nie zaliczone co najmniej jedno kolokwium cząstkowe |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,0 | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania i poprawna odpowiedź na 3 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,25-3,75 | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania i poprawna odpowiedź na 2 pytania w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 3,75-4,25 | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności wyczerpująca odpowiedź na co najmniej 4 pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,25-4,75 | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne wyczerpująca odpowiedź na wszystkie pytania zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia 4,75-5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO2-17_U01 Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi | 2,0 | nie interpretuje żadnych wyników badań |
3,0 | interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym | |
3,5 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, | |
4,0 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy | |
4,5 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy | |
5,0 | potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO2-17_K01 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | 2,0 | Nie zdefiniowano |
3,0 | Nie zdefiniowano | |
3,5 | Nie zdefiniowano | |
4,0 | Nie zdefiniowano | |
4,5 | Nie zdefiniowano | |
5,0 | Nie zdefiniowano |
Literatura podstawowa
- Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2010
- Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009