Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Żywność i żywienie w dobie globalizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność i żywienie w dobie globalizacji
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ekonomika i zarządzanie, marketing, podstawy żywienia człowieka, ogólna technologia żywności, towaroznawstwo żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce2
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie3
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej3
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji3
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie2
T-L-6Rynek pracy w Polsce2
T-L-7Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce3
T-L-8Struktura spożycia żywności w Polsce2
T-L-9Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością2
T-L-10Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego2
T-L-11Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie3
T-L-12Sieci handlowe na rynku żywności w Polsce2
29
wykłady
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki2
T-W-2Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność1
T-W-3Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością1
T-W-4Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie2
T-W-5Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej1
T-W-6Przyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w Polsce1
T-W-7Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności1
T-W-8Przemysł spożywczy a model żywienia2
T-W-9Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce2
T-W-10Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie a bezpieczeństwo żywnościowe1
T-W-11Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji2
T-W-12Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem15
A-L-5Przygotowanie do egzaminu30
119
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Wypełnianie konspektów
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-27zc_W01
Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
TZiZ_2A_W06, TZiZ_2A_W07, TZiZ_2A_W08, TZiZ_2A_W09, TZiZ_2A_W10, TZiZ_2A_W11, TZiZ_2A_W12, TZiZ_2A_W16R2A_W02, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-27zc_U01
Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U04, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U06, TZiZ_2A_U07, TZiZ_2A_U08, TZiZ_2A_U09, TZiZ_2A_U10R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06, InzA2_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-27zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-27zc_W01
Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,5Student opanował całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-27zc_U01
Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny.
2,0Student nie posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy.
5,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy. Ponadto umie zproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-27zc_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Falkowski J., Ostrowicki J., Geografia rolnictwa świata., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  2. Holzer J.Z., Demografia., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  3. Firlik-Fesnak G., Szylko-Skoczny M (pod red.), Polityka społeczna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Gutkowska K., Ozimek I., Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności. Kryteria zróżnicowania., Wyd. SGGW, Warszawa, 2005
  5. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  6. Wądołowska L., Żywieniowe podłoże zagrożeń zdrowia w Polsce, Wyd UWM, Olsztyn, 2010
  7. Kowalczyk S (pod red.), Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji., Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009
  8. Stonehause G, Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Rejman K., Halicka E., Gospodarka żywnościowa. Przewodnik do ćwiczeń, SGGW, Warszawa, 2001
  2. Gutkowska K., Ozimek I., Laskowski W., Uwarunkowania konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych., SGGW, Warszawa, 2001
  3. Wojtyniak B., Goryński (pod red.), Sytuacja zdrowotna ludności Polski. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2008
  4. Bywalec Cz., Ekonomika i finanse gospodarstw domowych., PWN, Warszawa, 2009
  5. Roczniki statystyczne GUS., 2011
  6. Wilkina J., Nurzyńska I., Polska wieś 2012 (Raport o stanie wsi), Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce2
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie3
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej3
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji3
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie2
T-L-6Rynek pracy w Polsce2
T-L-7Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce3
T-L-8Struktura spożycia żywności w Polsce2
T-L-9Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością2
T-L-10Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego2
T-L-11Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie3
T-L-12Sieci handlowe na rynku żywności w Polsce2
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki2
T-W-2Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność1
T-W-3Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością1
T-W-4Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie2
T-W-5Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej1
T-W-6Przyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w Polsce1
T-W-7Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności1
T-W-8Przemysł spożywczy a model żywienia2
T-W-9Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce2
T-W-10Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie a bezpieczeństwo żywnościowe1
T-W-11Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji2
T-W-12Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem15
A-L-5Przygotowanie do egzaminu30
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-27zc_W01Student posiada pogłębiona wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZiZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZiZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZiZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZiZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZ_2A_W16Ma zaawansowana wiedze ekonomiczną, prawną i społeczną związana z przemysłem spożywczym. Ma elementarna wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.
Treści programoweT-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie
T-L-6Rynek pracy w Polsce
T-L-7Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce
T-L-8Struktura spożycia żywności w Polsce
T-L-9Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością
T-L-10Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego
T-L-11Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie
T-L-12Sieci handlowe na rynku żywności w Polsce
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki
T-W-2Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność
T-W-3Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością
T-W-4Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie
T-W-5Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej
T-W-6Przyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w Polsce
T-W-7Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności
T-W-8Przemysł spożywczy a model żywienia
T-W-9Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce
T-W-10Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie a bezpieczeństwo żywnościowe
T-W-11Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji
T-W-12Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Wypełnianie konspektów
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia.
4,5Student opanował całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-27zc_U01Posiada umiejetność aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZiZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZiZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.
Treści programoweT-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie
T-L-6Rynek pracy w Polsce
T-L-7Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce
T-L-8Struktura spożycia żywności w Polsce
T-L-9Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością
T-L-10Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego
T-L-11Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie
T-L-12Sieci handlowe na rynku żywności w Polsce
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki
T-W-2Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność
T-W-3Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością
T-W-4Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie
T-W-5Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej
T-W-6Przyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w Polsce
T-W-7Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności
T-W-8Przemysł spożywczy a model żywienia
T-W-9Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce
T-W-10Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie a bezpieczeństwo żywnościowe
T-W-11Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji
T-W-12Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Wypełnianie konspektów
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy.
5,0Student posiada umiejetności aktualizacji założeń polityki wyżywienia w oparciu o aktualne dane statystyczne z obszarów wchodzących w jej zakres merytoryczny. Potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników ora wskazać błędy. Ponadto umie zproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-27zc_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prawidłowości rządzących w obszarze produkcji żywności, handlu żywnością, spożycia, zachowań konsumenckich na rynku żywności, w erze globalizacji, w kontekście realizacji potrzeb żywieniowych i zachowania zdrowia. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka i możliwości ich realizacji w erze globalizacji.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad ustalania polityki wyżywienia dla wybranej populacji.
Treści programoweT-L-1Budżet państwa i gospodarstw domowych w Polsce
T-L-2Produkcja zbóż i surowców zwierzęcych w Polsce i na świecie
T-L-3Ceny skupu i detaliczne produktów rolnych a struktura produkcji rolniczej
T-L-4Przemysł spożywczy w Polsce i na świecie – struktura i wielkość produkcji
T-L-5Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie
T-L-6Rynek pracy w Polsce
T-L-7Spożycie indywidualne w gospodarstwach domowych w Polsce
T-L-8Struktura spożycia żywności w Polsce
T-L-9Handel zagraniczny – wielkość obrotów żywnością
T-L-10Żywienie zbiorowe z uwzględnieniem sektora publicznego i prywatnego
T-L-11Stan zdrowotny i przyczyny zgonów populacji osób w Polsce i na świecie
T-L-12Sieci handlowe na rynku żywności w Polsce
T-W-1Pojęcie globalizacji – sektory i rynki
T-W-2Zakres globalizacji, misja, cele, strategia i konkurencyjność
T-W-3Produkty globalne, polityka cenowa, promocja, organizacja handlu żywnością
T-W-4Produkcja roślinna i zwierzęca w Polsce i na świecie
T-W-5Organizacje międzynarodowe funkcjonujące w obszarze żywienia i gospodarki żywnościowej
T-W-6Przyrodnicze uwarunkowania rolnictwa w Polsce
T-W-7Rolnictwo zrównoważone a produkcja żywności
T-W-8Przemysł spożywczy a model żywienia
T-W-9Podaż i popyt na rynku żywności w Polsce
T-W-10Sytuacja demograficzna w Polsce i na świecie a bezpieczeństwo żywnościowe
T-W-11Dochody i siła nabywcza żywności w Polsce w dobie globalizacji
T-W-12Narodowy Program Zdrowia dla populacji w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Wypełnianie konspektów
M-4Opanowanie umiejętnosci oceny stanu odżywienia, sposobu żywienia, zagrożeń żywieniowych o podłożu społecznym, gospodarczym, demograficznym, epidemiologicznym w erze globalizacji, w Polsce i na świecie.
M-5Opanowanie umiejętnosci korzystania z danych statystycznych krajowych i zagranicznych, dla celów prognozy produkcji żywności i zachowań żywieniowych w kontekście zachowania zdrowia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.