Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii piekarstwa i ciastkarstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w technologii piekarstwa i ciastkarstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 23

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii ogólnej, technologia przetwórstwa zbóż. Podstawy projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technologią wytwarzania różnych gatunków pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego. Wytwarzanie ciast trwałych, ciast drożdżowych, tortów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyrób pieczywa pszennego o zwiększonej ilości błonnika.3
T-L-2Wyrób pieczywa bezglutenowego z mąk niechlebowych.3
T-L-3Technologia ciast kruchych.3
T-L-4Technologia tortów i mazurków.3
T-L-5Sposoby produkcji pierników, herbatników i wafli6
T-L-6Wyroby z ciasta francuskiego i półfrancuskiego.6
T-L-7Technologia wytwarzania pączków i faworków.2
T-L-8Wyrób pieczywa żytniego3
29
wykłady
T-W-1Funkcje żywieniowe pieczywa wzbogaconego.2
T-W-2Technologia wytwarzania pieczywa dietetycznego. Nowoczesne systemy technologiczne w produkcji pieczywa.2
T-W-3Technologiczne środki poprawy jakości pieczywa2
T-W-4Sposoby hamowania procesu czerstwienia pieczywa.2
T-W-5Metody przygotowania półproduktów ciastkarskich.2
T-W-6Rodzaje kremów i ich sporządzanie.2
T-W-7Przegląd najpopularniejszych wyrobów ciastkarskich.2
T-W-8Wyroby z okruchów ciastkarskich2
T-W-9Metody badania trwałości wyrobów ciastkarskich.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach29
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń30
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów25
A-L-4Analiza wskazanej literatury20
A-L-5Konsultacje z nauczycielem15
119
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Przygotowanie się do zajęć7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-3Prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykłady - egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne - zaliczenie pisemne w formie sprawozdania
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-24_W01
Ma wiedzę na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania.
TZiZ_2A_W05, TZiZ_2A_W11, TZiZ_2A_W14R2A_W04, R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-24_U01
Posiada umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03C-1T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-1, M-2, M-3S-3
TZiZ_2A_PO1-24_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na jakość produktu.
TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U06R2A_U05, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07C-1T-W-9, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2, M-3S-3
TZiZ_2A_PO1-24_U03
Potrafi opracować procedury produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów.
TZiZ_2A_U13, TZiZ_2A_U15R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-L-8, T-L-7, T-L-6M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-24_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-L-3, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-4, T-W-8, T-L-7, T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-6M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-24_W01
Ma wiedzę na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania.
2,0Wiedza na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-24_U01
Posiada umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
2,0Umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych podczas pracy samodzielnej i w zespole oraz opracowanie i zrealizacja harmonogramu pracy jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZiZ_2A_PO1-24_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na jakość produktu.
2,0Umiejętność samokształcenia, określena wpływu procesów mikrobiologicznych na jakość produktu jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZiZ_2A_PO1-24_U03
Potrafi opracować procedury produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów.
2,0Umiejętność opracowania procedur produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-24_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
2,0Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, rozumienie potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumienie potrzeb ciągłego dokształcania jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Ambroziak Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988
  2. Ambroziak Z., Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
  3. Banecki H., Opuszyńska H., Kowalczuk M., Domańska S., Brudka J., Wady pieczywa, PUR "Reklama", Warszawa, 1966
  4. Dojutrek C., Pietrzyk A., Ciastkarstwo. Technologia dla szkół zasadniczych, WSiP, Warszawa, 2000
  5. Schunemann C., Treu G., Technologia produkcji wyrobów piekarsko-cukierniczych, Wyd. Fachowe Gilde Sp. z o.o., Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyrób pieczywa pszennego o zwiększonej ilości błonnika.3
T-L-2Wyrób pieczywa bezglutenowego z mąk niechlebowych.3
T-L-3Technologia ciast kruchych.3
T-L-4Technologia tortów i mazurków.3
T-L-5Sposoby produkcji pierników, herbatników i wafli6
T-L-6Wyroby z ciasta francuskiego i półfrancuskiego.6
T-L-7Technologia wytwarzania pączków i faworków.2
T-L-8Wyrób pieczywa żytniego3
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje żywieniowe pieczywa wzbogaconego.2
T-W-2Technologia wytwarzania pieczywa dietetycznego. Nowoczesne systemy technologiczne w produkcji pieczywa.2
T-W-3Technologiczne środki poprawy jakości pieczywa2
T-W-4Sposoby hamowania procesu czerstwienia pieczywa.2
T-W-5Metody przygotowania półproduktów ciastkarskich.2
T-W-6Rodzaje kremów i ich sporządzanie.2
T-W-7Przegląd najpopularniejszych wyrobów ciastkarskich.2
T-W-8Wyroby z okruchów ciastkarskich2
T-W-9Metody badania trwałości wyrobów ciastkarskich.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach29
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń30
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów25
A-L-4Analiza wskazanej literatury20
A-L-5Konsultacje z nauczycielem15
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu20
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-5Przygotowanie się do zajęć7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-24_W01Ma wiedzę na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZ_2A_W14Ma pogłębioną wiedzę na temat efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią wytwarzania różnych gatunków pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego. Wytwarzanie ciast trwałych, ciast drożdżowych, tortów.
Treści programoweT-W-2Technologia wytwarzania pieczywa dietetycznego. Nowoczesne systemy technologiczne w produkcji pieczywa.
T-W-1Funkcje żywieniowe pieczywa wzbogaconego.
T-L-5Sposoby produkcji pierników, herbatników i wafli
T-L-1Wyrób pieczywa pszennego o zwiększonej ilości błonnika.
T-L-2Wyrób pieczywa bezglutenowego z mąk niechlebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-3Prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady - egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia praktyczne - zaliczenie pisemne w formie sprawozdania
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza na temat procesów mikrobiologcznych w piekarstwie i ciastkarstwie z uwzględnienim nowych metod wytwarzania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-24_U01Posiada umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią wytwarzania różnych gatunków pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego. Wytwarzanie ciast trwałych, ciast drożdżowych, tortów.
Treści programoweT-W-3Technologiczne środki poprawy jakości pieczywa
T-W-7Przegląd najpopularniejszych wyrobów ciastkarskich.
T-W-6Rodzaje kremów i ich sporządzanie.
T-W-5Metody przygotowania półproduktów ciastkarskich.
T-W-4Sposoby hamowania procesu czerstwienia pieczywa.
T-W-8Wyroby z okruchów ciastkarskich
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-3Prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wykorzystwania informacji źródłowych podczas pracy samodzielnej i w zespole oraz opracowanie i zrealizacja harmonogramu pracy jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-24_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią wytwarzania różnych gatunków pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego. Wytwarzanie ciast trwałych, ciast drożdżowych, tortów.
Treści programoweT-W-9Metody badania trwałości wyrobów ciastkarskich.
T-L-3Technologia ciast kruchych.
T-L-5Sposoby produkcji pierników, herbatników i wafli
T-L-1Wyrób pieczywa pszennego o zwiększonej ilości błonnika.
T-L-4Technologia tortów i mazurków.
T-L-2Wyrób pieczywa bezglutenowego z mąk niechlebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-3Prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia, określena wpływu procesów mikrobiologicznych na jakość produktu jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-24_U03Potrafi opracować procedury produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U13Potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych i zwierzęcych
TZiZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią wytwarzania różnych gatunków pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego. Wytwarzanie ciast trwałych, ciast drożdżowych, tortów.
Treści programoweT-L-8Wyrób pieczywa żytniego
T-L-7Technologia wytwarzania pączków i faworków.
T-L-6Wyroby z ciasta francuskiego i półfrancuskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-3Prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność opracowania procedur produkcji piekarniczej i ciastkarskiej z zastosowaniem nowych metod uszlachetniania produktów jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-24_K01Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią wytwarzania różnych gatunków pieczywa pszennego, żytniego i mieszanego. Wytwarzanie ciast trwałych, ciast drożdżowych, tortów.
Treści programoweT-W-2Technologia wytwarzania pieczywa dietetycznego. Nowoczesne systemy technologiczne w produkcji pieczywa.
T-W-1Funkcje żywieniowe pieczywa wzbogaconego.
T-W-9Metody badania trwałości wyrobów ciastkarskich.
T-L-3Technologia ciast kruchych.
T-W-3Technologiczne środki poprawy jakości pieczywa
T-W-7Przegląd najpopularniejszych wyrobów ciastkarskich.
T-W-6Rodzaje kremów i ich sporządzanie.
T-W-5Metody przygotowania półproduktów ciastkarskich.
T-W-4Sposoby hamowania procesu czerstwienia pieczywa.
T-L-4Technologia tortów i mazurków.
T-W-8Wyroby z okruchów ciastkarskich
T-L-7Technologia wytwarzania pączków i faworków.
T-L-1Wyrób pieczywa pszennego o zwiększonej ilości błonnika.
T-L-5Sposoby produkcji pierników, herbatników i wafli
T-L-8Wyrób pieczywa żytniego
T-L-2Wyrób pieczywa bezglutenowego z mąk niechlebowych.
T-L-6Wyroby z ciasta francuskiego i półfrancuskiego.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, rozumienie potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumienie potrzeb ciągłego dokształcania jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.