Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Analityka żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analityka żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa3
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych3
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR3
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia2
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych2
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii4
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD4
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec4
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury4
29
wykłady
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności1
T-W-2Nowoczesne metody analityczne2
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR2
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne2
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)2
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników2
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury1
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy1
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne1
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki1
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne1
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury naukowej40
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia45
119
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-1_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
TZiZ_2A_W06R2A_W05InzA2_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-1_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U02R2A_U02C-1T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-9, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2
TZiZ_2A_PO1-1_U02
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
TZiZ_2A_U03R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U06C-1T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-9, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-2S-1
TZiZ_2A_PO1-1_U03
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZiZ_2A_U09R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-1T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-9, T-L-9, T-W-7, T-W-5, T-L-8, T-W-12, T-L-5, T-W-1, T-L-1, T-W-10, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2
TZiZ_2A_PO1-1_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2
TZiZ_2A_PO1-1_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
TZiZ_2A_U07R2A_U06InzA2_U02C-1T-W-12M-1S-2
TZiZ_2A_PO1-1_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZiZ_2A_U08R2A_U04, R2A_U05InzA2_U01, InzA2_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1T-W-8, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-9, T-L-9, T-W-7, T-W-5, T-L-8, T-W-12, T-L-5, T-W-1, T-L-1, T-W-10, T-W-3, T-W-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-1_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
2,0
3,0Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna niektóre nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-1_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO1-1_U02
Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO1-1_U03
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO1-1_U04
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO1-1_U05
Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_2A_PO1-1_U06
Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kress-Rogers E. (ed), Instrumentatiuon and Sensors for the Food Industry, Woodhead Publ, Sawston, Cambridge, 1998
  2. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
  3. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
  4. Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. AOAC International, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC International, Arlington, 1995
  2. Rodel W., Wolm G., Chromatografia gazowa, PWN, Warszawa, 1992
  3. Kołakowska A., Lipid oxidation in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food |Lipids, chap. 8. Z.E. Sikorski, A. Kolakowska (Eds), CRC, Boca Raton, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa3
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych3
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR3
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia2
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych2
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii4
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD4
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec4
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury4
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności1
T-W-2Nowoczesne metody analityczne2
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR2
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne2
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)2
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników2
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury1
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy1
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne1
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki1
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne1
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury naukowej40
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia45
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_W01Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna niektóre nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_U01Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_U02Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować w podstawowym zakresie dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie prostej werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_U03Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_U04Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania przy pomocy Prowadzącego zajęcia potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Z trudnościami potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_U05Student osiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U07Posiada pogłębione umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębione w dostatecznym stopniu umiejętności pozwalające na samodzielną analizę, ocenę jakości artykułów spożywczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_U06Student potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-1_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-8Automatyzacja metod konwencjonalnych, metody on-line, szybkie testy
T-W-2Nowoczesne metody analityczne
T-W-11Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-6Identyfikacja, opracowanie, interpretacja i prezentacja wyników
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-7Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-6Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-W-9Sensory, zwłaszcza biosensory. Metody immunologiczne
T-L-9Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-W-7Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-5Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
T-W-12Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-5Ustalenie procedur chromatografii. Wyznaczenie parametrów kolumn chromatograficznych
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-W-10Badania na zwierzętach i ludziach, Komisja etyki
T-W-3Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-4Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0