Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej, bezpieczeństwa i higieny pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej, bezpieczeństwa i higieny pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć prawniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
C-3Zrozumienie wagi przestrzegania BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawa autorskie osobiste1
T-W-2Prawa autorskie majątkowe2
T-W-3Zasady przenoszenia praw autorskich majątkowych1
T-W-4Własność przemysłowa1
T-W-5Patent i wynalazek2
T-W-6BHP w KP1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie prezentacji10
A-W-2Opracowywanie kazusów10
A-W-3Udzaiał w konsultacjach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_A4_W01
Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
TZiZ_2A_W17R2A_W09InzA2_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_A4_U01
Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
TZiZ_2A_U05R2A_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_A4_K01
Studetn jest zorientowany w zasadach ochrony BHP oraz własności intelektualnej
TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_A4_W01
Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
2,0brak wiedzy
3,0znajomość materiału w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość materiału w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0znajmomość materiału w stopniu dobrym
4,5znajmość materiału w stopniu więcej niż dobrym oraz zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
5,0znajomość materiału w stopniu bardzo dobrym i zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_A4_U01
Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
2,0brak umiejętności
3,0Umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dostatecznym
3,5umiejętnośc rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_A4_K01
Studetn jest zorientowany w zasadach ochrony BHP oraz własności intelektualnej
2,0brak kompetencji
3,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dobrym
4,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu Bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. E. Nowińska, U. Promińska, M. du Vall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa, 2008, 4
  2. J. Barta (red.), Prawo autorskie, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Kisielewicz, Własność przemysłowa, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa autorskie osobiste1
T-W-2Prawa autorskie majątkowe2
T-W-3Zasady przenoszenia praw autorskich majątkowych1
T-W-4Własność przemysłowa1
T-W-5Patent i wynalazek2
T-W-6BHP w KP1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie prezentacji10
A-W-2Opracowywanie kazusów10
A-W-3Udzaiał w konsultacjach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_A4_W01Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W17Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
Treści programoweT-W-1Prawa autorskie osobiste
T-W-2Prawa autorskie majątkowe
T-W-3Zasady przenoszenia praw autorskich majątkowych
T-W-4Własność przemysłowa
T-W-5Patent i wynalazek
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy
3,0znajomość materiału w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość materiału w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0znajmomość materiału w stopniu dobrym
4,5znajmość materiału w stopniu więcej niż dobrym oraz zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
5,0znajomość materiału w stopniu bardzo dobrym i zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_A4_U01Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
Treści programoweT-W-3Zasady przenoszenia praw autorskich majątkowych
T-W-4Własność przemysłowa
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności
3,0Umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dostatecznym
3,5umiejętnośc rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_A4_K01Studetn jest zorientowany w zasadach ochrony BHP oraz własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie wagi przestrzegania BHP
C-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
Treści programoweT-W-1Prawa autorskie osobiste
T-W-5Patent i wynalazek
T-W-6BHP w KP
T-W-3Zasady przenoszenia praw autorskich majątkowych
T-W-4Własność przemysłowa
T-W-2Prawa autorskie majątkowe
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak kompetencji
3,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dobrym
4,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu Bardzo dobrym