Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Prawo żywnościowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo żywnościowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 16

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z przedmiotów technologicznych
W-2podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa
C-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.2
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.2
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..2
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.2
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.6
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.2
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.6
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.2
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe1
T-L-11Prezentacje projektów.2
29
wykłady
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny1
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius1
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej2
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-6Urzędowa kontrola żywności2
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne4
T-W-8Prawa konsumenta2
T-W-9Normalizacja2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2przygotowanie się do zajęć52
A-L-3wykonanie projektu20
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego20
121
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-2Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-4Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-14_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
TZiZ_2A_W01, TZiZ_2A_W06R2A_W01, R2A_W05InzA2_W04C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-3
TZiZ_2A_PO1-14_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
TZiZ_2A_W01, TZiZ_2A_W06R2A_W01, R2A_W05InzA2_W04C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować prezentację.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U06C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO1-14_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny za wspólne wykonywanie działań, potrafi przyjmować pozycję lidera.
TZiZ_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-14_W01
Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
TZiZ_2A_PO1-14_W02
Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-14_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować prezentację.
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO1-14_K01
Student potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny za wspólne wykonywanie działań, potrafi przyjmować pozycję lidera.
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka

Literatura podstawowa

  1. Małgorzata Korzycka-Iwanow, Prawo Żywnościowe. Zarys Prawa Polskiego i Wspólnotowego, LexisNexis, 2011
  2. Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
  3. Anna Kołakowska, Dominika Plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Piglowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, CeDeWu, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.2
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.2
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..2
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.2
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.6
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.2
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.6
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.2
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe1
T-L-11Prezentacje projektów.2
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny1
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius1
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej2
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności2
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności2
T-W-6Urzędowa kontrola żywności2
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne4
T-W-8Prawa konsumenta2
T-W-9Normalizacja2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2przygotowanie się do zajęć52
A-L-3wykonanie projektu20
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego20
121
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do egzaminu42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-14_W01Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, prawa konsumenckiego i celnego.
TZiZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego
Treści programoweT-L-1Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. Wybór tematów projektów do opracowania.
T-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.
T-L-5Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-L-6Wymagania prawa w zakresie znakowania żywnosci.
T-L-7Wymagania prawa w zakresie jakości żywności.
T-L-8Wymagania szczegółowe dla żywności szczególnego rodzaju.
T-L-9Normalizacja - obligatoryjność, rodzaje norm.
T-W-1Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
T-W-7Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne
T-W-8Prawa konsumenta
T-W-9Normalizacja
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,0Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
3,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
4,0Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
4,5Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności.
5,0Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-14_W02Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, prawa konsumenckiego i celnego.
TZiZ_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
T-W-6Urzędowa kontrola żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym
3,0Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
3,5Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,0Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
4,5Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
5,0Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-14_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. Potrafi z uzyskanych danych opracować prezentację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego
Treści programoweT-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.
T-W-2Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius
T-W-3Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej
T-W-4Wymagania prawa w zakresie bezpieczeństwa żywności
T-W-5Wymagania prawa w zakresie jakości żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie.
3,0Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
3,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
4,5Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini
5,0Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO1-14_K01Student potrafi pracować w zespole, jest odpowiedzialny za wspólne wykonywanie działań, potrafi przyjmować pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności
Treści programoweT-L-2Żródła standardów międzynarodowych dotyczących żywnosci.
T-L-3Źródła unijnych aktów prawnych..
T-L-4Żródła krajowych aktów prawnych.
T-L-11Prezentacje projektów.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z projektu i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,0Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
3,5Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,0Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
4,5Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka
5,0Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka