Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Technologia produkcji żywności regionalnej i ekologicznej powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki jakościowej produktów mięsnych charakterystycznych dla określonych regionów Polski. |
C-2 | Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie sposobu wytwarzania ekologicznych produktów mleczarskich w różnych regionach świata. |
C-3 | Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie wytwarzania i oceny ekologicznych produktów roślinnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP | 1 |
T-L-2 | Metody modyfikowania jakości sensorycznej wybranych surowców mięsnych charakterystycznych dla określonych rejonów Europy | 2 |
T-L-3 | Technologia produkcji i ocena jakościowa wybranych wyrobów tradycyjnych typowych dla danego regionu geograficznego Polski | 5 |
T-L-4 | Produkcja i ocena wybranych ekologicznych produktów mlecznych wytwarzanych w Polsce i na świecie. | 4 |
T-L-5 | Własności wypiekowe mąk pszennych prowadzonych ekologicznie i konwencjonalnie. | 1 |
T-L-6 | Technologia wybranych regionalnych produktów półcukierniczych. | 2 |
T-L-7 | Podsumowanie | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne | 1 |
T-W-2 | Polskie produkty regionalne i rolnictwo ekologiczne na tle Unii Europejskiej. | 1 |
T-W-3 | Ochrona produktów regionalnych | 1 |
T-W-4 | Polskie produkty regionalne z mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu – przegląd i charakterystyka wyrobów zarejestrowanych na poszczególnych obszarach geograficznych Polski. | 2 |
T-W-5 | Produkty regionalne województwa zachodniopomorskiego | 2 |
T-W-6 | Wymagania stawiane produktom ekologicznym w odniesieniu do produktów mleczarskich. Charakterystyka i technologia produkcji wyrobów mleczarskich typowych dla wybranych regionów świata. | 4 |
T-W-7 | Charakterystyka surowców roślinnych wykorzystywanych w produkcji produktów regionalnych i ekologicznych. | 1 |
T-W-8 | Wytwarzanie produktów regionalnych i ekologicznych z warzyw i owoców. | 1 |
T-W-9 | Regionalne produkty piekarnicze i ciastkarskie | 1 |
T-W-10 | Podsumowanie | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 8 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 20 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popratego odpowiednimi wnioskami. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_C6oaizjz_W01 Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony. | TZiZ_2A_W12, TZiZ_2A_W11 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
TZiZ_2A_C6oaizjz_W02 Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. | TZiZ_2A_W11, TZiZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-2 | T-W-6 | M-1 | S-2 |
TZiZ_2A_C6oaizjz_W03 Ma wiedzę w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego. | TZiZ_2A_W11, TZiZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-3 | T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_C6oaizjz_U01 Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej. | TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U09 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
TZiZ_2A_C6oaizjz_U02 Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie. | TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U09, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06 | C-3 | T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
TZiZ_2A_C6oaizjz_U03 Potrafi wytworzyć tradycyjny produkt piekarniczy i półcukierniczy przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski. | TZiZ_2A_U09, TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U03, TZiZ_2A_U02 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06 | C-3 | T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_C6oaizjz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-9, T-W-7, T-L-5, T-L-2, T-W-10, T-W-5, T-L-7, T-L-6, T-W-6, T-L-1, T-W-8, T-W-1, T-L-4, T-W-3, T-L-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_C6oaizjz_W01 Ma wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki i produkcji europejskich mięsnych wyrobów tradycyjnych oraz metod ich ochrony. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych a także potrafi ją kojarzyć. . | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie prawidłowej identyfikacji oraz charakterystyki europejskich wyrobów tradycyjnych oraz metod ochrony produktów regionalnych. | |
TZiZ_2A_C6oaizjz_W02 Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim. Zna technologie produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę na temat wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości. | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie wymagań stawianych ekologicznym produktom mleczarskim oraz technologi produkcji wyrobów mleczarskich najbardziej charakterystycznych dla wybranych regionów na świecie. | |
TZiZ_2A_C6oaizjz_W03 Ma wiedzę w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w zakresie prawidłowej charakterystyki produktów regionalnych pochodzenia roślinnego jest wystarczająca. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_C6oaizjz_U01 Potrafi wytworzyć mięsny produkt tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz dokonać jego oceny jakościowej. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją wyrobów tradycyjnych oraz dokonać jego oceny jakościowej. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją przetworów tradycyjnych przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski oraz jego oceną jakościową, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny. | |
TZiZ_2A_C6oaizjz_U02 Student potrafi wyprodukować regionalne i ekologiczne produkty mleczarskie. | 2,0 | Student nie potrafi wyprodukować regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją regionalnych i ekologicznych produktów mleczarskich. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny. | |
TZiZ_2A_C6oaizjz_U03 Potrafi wytworzyć tradycyjny produkt piekarniczy i półcukierniczy przy zastosowaniu surowców lub metod przetwarzania charakterystycznych dla danych regionów Polski. | 2,0 | |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie produkcji regionalnych produktów piekarskich i półcukierniczych jest zadowalający. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_C6oaizjz_K01 Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
- Deutz A., Deutz U, Dziczyzna. Polowanie, przyrządzanie, Bellona, 2008
- Skórzyńska L., Polska dziczyzna, IKON, Kraków, 2011
- Basche A., Kissel R., Dziczyzna. Porady dla smakoszy., Wydawnictwo Arkady, 2007
- Dolatowski Z. J., Kołożyn-Krarajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka, PTTŻ, Kraków, 2008
- Ambroziak Z. i in., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988
- 2011
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły, 2012
- Fleischwirtschaft, 2012
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012
- Czasopismo branżowe, Przegląd piekarski i cukierniczy, 2011