Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Ekstremofile w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekstremofile w żywności
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności Podstawy mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja i identyfikacja halofili2
T-L-2Izolacja i identyfikacjia psychrofili2
T-L-3Izolacja i identyfikacja termofili2
T-L-4Podsumowanie wyników izolacji ekstremofili z róznych materiałów2
8
wykłady
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie2
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności2
T-W-3Psychrofile w żywności2
T-W-4Halofile w żywności2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygorowanie prezentacji5
A-L-3studiowanie pismiennictwa13
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury22
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO4-11tiz_W01
Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
TZiZ_1A_W06R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO4-11tiz_U01
Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO4-11tiz_K01
STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO4-11tiz_W01
Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą drobnoustrojów ekstremofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO4-11tiz_U01
Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
2,0student nie rozróżnia bakterii ekstremofilnych od bakterii innych bakterii
3,0studnet nie potrafi dokonać podziału bakterii ekstremofilych
3,5student potrafi rozróżnić i scharakteryzować grupy bakterii ekstremofilnych
4,0stdent potrafi scharakteryzować i podać przykłady nekatywnego wpływu ekstremofili na różne rodzaje żywności
4,5sturent potrafi podać przykłądy praktycznego wykorzystania bakterii ekstyremofinych
5,0ma pełną wiedzę i umiejętności w zakresie przerabionego materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO4-11tiz_K01
STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
2,0
3,0student ma świadomośc znaczenia nabytej wiedzy w swojej pracy zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zmysłowska I, Drobnoustroje w biotechnologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińska Mazurskiego, Olsztyn, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i identyfikacja halofili2
T-L-2Izolacja i identyfikacjia psychrofili2
T-L-3Izolacja i identyfikacja termofili2
T-L-4Podsumowanie wyników izolacji ekstremofili z róznych materiałów2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie2
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności2
T-W-3Psychrofile w żywności2
T-W-4Halofile w żywności2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygorowanie prezentacji5
A-L-3studiowanie pismiennictwa13
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO4-11tiz_W01Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
T-W-3Psychrofile w żywności
T-W-4Halofile w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą drobnoustrojów ekstremofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO4-11tiz_U01Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
T-W-3Psychrofile w żywności
T-W-4Halofile w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozróżnia bakterii ekstremofilnych od bakterii innych bakterii
3,0studnet nie potrafi dokonać podziału bakterii ekstremofilych
3,5student potrafi rozróżnić i scharakteryzować grupy bakterii ekstremofilnych
4,0stdent potrafi scharakteryzować i podać przykłady nekatywnego wpływu ekstremofili na różne rodzaje żywności
4,5sturent potrafi podać przykłądy praktycznego wykorzystania bakterii ekstyremofinych
5,0ma pełną wiedzę i umiejętności w zakresie przerabionego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO4-11tiz_K01STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomośc znaczenia nabytej wiedzy w swojej pracy zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0