Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (N3)

Sylabus przedmiotu Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
C-3Ukształtowanie umiejętnosci statystycznej obróbki danych
C-4Ukształtowanie umiejętności wnioskowania statystycznego
C-5Rozwinięcie umiejętności krytycznej oceny sposobu przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyników analiz statystycznych danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie doświadczeń2
T-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów2
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe2
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności1
T-A-5Testowanie hipotez4
T-A-6Analiza regresji i korelacji4
15
wykłady
T-W-1Obserwacja jako źródło danych pomiarowych. Układy doświadczalne, planowanie oraz technika zakładania i planowania doświadczeń1
T-W-2Błąd pomiarowy i niepewność wyników1
T-W-3Opracowywanie danych1
T-W-4Próbkowanie i estymacja1
T-W-5Wnioskowanie statystyczne1
T-W-6Testowanie hipotez2
T-W-7Ocena zależności między obserwacjami2
T-W-8Pułapki wnioskowania statystycznego1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-A-3Studiowanie literatury20
A-A-4Konsultacje z prowadzącym15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻN3_3A_E.10_W01
Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
TŻN3_3A_W04C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
TŻN3_3A_E.10_W02
Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
TŻN3_3A_W04C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻN3_3A_E.10_U01
Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych
TŻN3_3A_U02C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
TŻN3_3A_E.10_U02
Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego
TŻN3_3A_U02C-4T-A-5, T-A-6, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻN3_3A_E.10_K01
Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych
TŻN3_3A_K01, TŻN3_3A_K02, TŻN3_3A_K04C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻN3_3A_E.10_W01
Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
TŻN3_3A_E.10_W02
Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻN3_3A_E.10_U01
Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
TŻN3_3A_E.10_U02
Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wnioskowania statystycznego ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻN3_3A_E.10_K01
Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych, ale ze znacznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2005
  3. Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Brandt S., Analiza danych. Metody statystyczne i obliczeniowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie doświadczeń2
T-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów2
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe2
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności1
T-A-5Testowanie hipotez4
T-A-6Analiza regresji i korelacji4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obserwacja jako źródło danych pomiarowych. Układy doświadczalne, planowanie oraz technika zakładania i planowania doświadczeń1
T-W-2Błąd pomiarowy i niepewność wyników1
T-W-3Opracowywanie danych1
T-W-4Próbkowanie i estymacja1
T-W-5Wnioskowanie statystyczne1
T-W-6Testowanie hipotez2
T-W-7Ocena zależności między obserwacjami2
T-W-8Pułapki wnioskowania statystycznego1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-A-3Studiowanie literatury20
A-A-4Konsultacje z prowadzącym15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻN3_3A_E.10_W01Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻN3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych
Treści programoweT-A-1Planowanie doświadczeń
T-W-1Obserwacja jako źródło danych pomiarowych. Układy doświadczalne, planowanie oraz technika zakładania i planowania doświadczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻN3_3A_E.10_W02Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻN3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych
Treści programoweT-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności
T-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
T-W-2Błąd pomiarowy i niepewność wyników
T-W-3Opracowywanie danych
T-W-4Próbkowanie i estymacja
T-W-5Wnioskowanie statystyczne
T-W-6Testowanie hipotez
T-W-7Ocena zależności między obserwacjami
T-W-8Pułapki wnioskowania statystycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻN3_3A_E.10_U01Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻN3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci statystycznej obróbki danych
Treści programoweT-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności
T-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
T-W-2Błąd pomiarowy i niepewność wyników
T-W-3Opracowywanie danych
T-W-4Próbkowanie i estymacja
T-W-5Wnioskowanie statystyczne
T-W-6Testowanie hipotez
T-W-7Ocena zależności między obserwacjami
T-W-8Pułapki wnioskowania statystycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻN3_3A_E.10_U02Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻN3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności wnioskowania statystycznego
Treści programoweT-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
T-W-5Wnioskowanie statystyczne
T-W-6Testowanie hipotez
T-W-7Ocena zależności między obserwacjami
T-W-8Pułapki wnioskowania statystycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wnioskowania statystycznego ale ze znacznymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻN3_3A_E.10_K01Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻN3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
TŻN3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
TŻN3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-5Rozwinięcie umiejętności krytycznej oceny sposobu przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyników analiz statystycznych danych
Treści programoweT-A-1Planowanie doświadczeń
T-A-2Szacowanie niepewności wyników pomiarów
T-A-3Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe
T-A-4Obliczanie przedziałów ufności
T-A-5Testowanie hipotez
T-A-6Analiza regresji i korelacji
T-W-1Obserwacja jako źródło danych pomiarowych. Układy doświadczalne, planowanie oraz technika zakładania i planowania doświadczeń
T-W-2Błąd pomiarowy i niepewność wyników
T-W-3Opracowywanie danych
T-W-4Próbkowanie i estymacja
T-W-5Wnioskowanie statystyczne
T-W-6Testowanie hipotez
T-W-7Ocena zależności między obserwacjami
T-W-8Pułapki wnioskowania statystycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych, ale ze znacznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0