Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy rybactwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy rybactwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
C-2Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków.7
T-L-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.4
T-L-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków5
T-L-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska5
T-L-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód5
T-L-6Tarło naturalne i sztuczne4
30
wykłady
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)6
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)8
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.8
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,2
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.3
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Udział w konsultacjach7
A-L-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu7
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej7
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium8
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C9_W01
Po odbyciu kursu student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedzę o wpływie warunków środowiskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka.
RYB_2A_W01, RYB_2A_W05, RYB_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C9_U01
Student umie ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
RYB_2A_U02, RYB_2A_U06, RYB_2A_U07, RYB_2A_U08, RYB_2A_U11, RYB_2A_U15R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05C-1T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-L-6, T-W-6, T-W-1, T-L-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C9_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
RYB_2A_K03, RYB_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K06InzA2_K02C-1, C-2T-L-6, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-W-6, T-W-1, T-L-4, T-W-5M-1S-2
RYB_2A_C9_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
RYB_2A_K03, RYB_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K06InzA2_K02C-1, C-2T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C9_W01
Po odbyciu kursu student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedzę o wpływie warunków środowiskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat biologicznych podstaw rybactwa
3,0Student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby.
3,5Student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby.
4,0Student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, czynników utrudniających swobodną migrację ryb.
4,5Student ma pełną wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz zna wpływ warunków środowiskowych na rozród różnych gatunków ryb.
5,0Student ma pełną wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz zna wpływ warunków środowiskowych na rozród różnych gatunków ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C9_U01
Student umie ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
2,0Student nie umie określić wymagania środowiskowe dla ważnych gospodarczo gatunków ryb
3,0Student umie określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb.
3,5Student umie określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego.
4,0Student umie określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
4,5Student umie ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
5,0Student umie ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C9_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
RYB_2A_C9_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Wincenty Kilarski, Anatomia ryb, PWRiL, Warszawa, 2012
  2. Krzysztof Bieniarz , Piotr Epler, Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
  3. KrzykawskiS., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001, II
  4. Coroczne materiały konferencyjne "Wylegarnia", Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn
  5. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000, II
  6. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1992, I

Literatura dodatkowa

  1. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
  2. Nelson J.S., Fishes of the world, John Wiley and Sons, Inc., United States of America, 2006, IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków.7
T-L-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.4
T-L-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków5
T-L-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska5
T-L-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód5
T-L-6Tarło naturalne i sztuczne4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)6
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)8
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.8
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,2
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.3
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Udział w konsultacjach7
A-L-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu7
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej7
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium8
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach8
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C9_W01Po odbyciu kursu student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedzę o wpływie warunków środowiskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych oraz zna metody przetwarzania tych produktów.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
Treści programoweT-L-6Tarło naturalne i sztuczne
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,
T-L-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków.
T-L-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków
T-L-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska
T-L-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)
T-L-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
S-1Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat biologicznych podstaw rybactwa
3,0Student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby.
3,5Student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby.
4,0Student ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, czynników utrudniających swobodną migrację ryb.
4,5Student ma pełną wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz zna wpływ warunków środowiskowych na rozród różnych gatunków ryb.
5,0Student ma pełną wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych środowiska wodnego wpływających na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz zna wpływ warunków środowiskowych na rozród różnych gatunków ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C9_U01Student umie ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń zdrowotnych hydrobiontów. Potrafi określić wartość odżywczą hydrobiontów.
RYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków.
T-L-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.
T-L-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-L-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-L-6Tarło naturalne i sztuczne
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)
T-L-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określić wymagania środowiskowe dla ważnych gospodarczo gatunków ryb
3,0Student umie określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb.
3,5Student umie określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego.
4,0Student umie określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
4,5Student umie ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
5,0Student umie ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo, gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C9_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
C-2Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-6Tarło naturalne i sztuczne
T-L-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków.
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)
T-L-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-L-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,
T-L-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)
T-L-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C9_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
C-2Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-L-6Tarło naturalne i sztuczne
T-L-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska
T-L-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)
T-L-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków
T-L-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód
T-L-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków.
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym