Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)

Sylabus przedmiotu Rybactwo na terenach chronionych i rekreacyjne zagospodarowanie wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rybactwo na terenach chronionych i rekreacyjne zagospodarowanie wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych
W-2Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrozoologia
W-3Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrochemia
W-4Podstawowa wiedza z przedmiotu Systematyka ryb
W-5Podstawowa wiedza z przedmiotu Hydrobotanika
W-6Podstawowa wiedza z przedmiotu Ochrona wód

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Morfometria jeziora i wyznaczenie terenów rekreacyjnych (praca z mapami satelitarnymi).4
T-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku (części wschodniej i części zachodniej). Zajęcia terenowe.6
T-A-3Podstawowe zabiegi rybackie jako narzędzia wspierające ochronę najcenniejszych przyrodniczo zespołów ryb.2
T-A-4Metody ochrony naturalnych tarlisk i popieranie rozrodu ryb w warunkach naturalnych.2
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.4
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.4
T-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.4
T-A-8Dokumentacja prowadzonych zabiegów rybackich i analiza ich efektów.4
30
wykłady
T-W-1Podstawowe dziedziny zagospodarowania turystycznego. Walory turystyczne, ich klasyfikacja i wskaźniki.2
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.2
T-W-3Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów.4
T-W-4Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich.4
T-W-5Materialna baza turystyki i kryteria jej podziału; urządzenia dla wodnej turystyki specjalistycznej. Wytyczanie turystycznych szlaków wodnych. Organizacja bazy turystyki wodnej. Geografia turystycznego wykorzystania wód w Polsce.4
T-W-6Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 20002
T-W-7Wpływ zmian jakości wody na zmiany struktury gatunkowej odłowów ryb. Poprawa stanu ekosystemu poprzez celowe sterowanie strukturą ichtiofauny. Zachowanie różnorodności gatunkowej i restytucja ichtiofauny.4
T-W-8Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb.4
T-W-9Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie pracy semestralnej w postaci prezentacji multimedialnych15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6ćwiczenia przedmiotowe
M-7pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia pracy semestralnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C5_W01
Student ma wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód.
RYB_2A_W03, RYB_2A_W08, RYB_2A_W10R2A_W02, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W09InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-A-2, T-W-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C5_U01
Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U10, RYB_2A_U11, RYB_2A_U12, RYB_2A_U15R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06C-2, C-1T-A-6, T-W-9, T-A-3, T-W-6, T-A-4, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-W-8M-6, M-7, M-2, M-4, M-5, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C5_K01
Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
RYB_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1, C-2T-A-7, T-A-5, T-W-2, T-A-6M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C5_W01
Student ma wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód.
2,0
3,0Student poprawnie przygotował pracę semestralną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C5_U01
Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
2,0
3,0Student poprawnie przygotował pracę semestralną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C5_K01
Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
2,0
3,0Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Filipiak J., Trzebiatowski R., Sadowski J., Gospodarka rybacka na wodach otwartych., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1999
  2. Szczerbowski J.A. (red.), Rybactwo śródlądowe, Wydawnictwo IRS, Olsztyn, 2008
  3. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
  4. Zdanowski B., Kamiński M., Martyniak A. (red.), Funkcjonowanie i ochrona ekosystemów wodnych na obszarach chronionych, Wydawnictwo Instytutu Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gaworecki W.W., Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2000
  2. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
  3. Miotke-Dzięgiel J., Turystyka morska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Morfometria jeziora i wyznaczenie terenów rekreacyjnych (praca z mapami satelitarnymi).4
T-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku (części wschodniej i części zachodniej). Zajęcia terenowe.6
T-A-3Podstawowe zabiegi rybackie jako narzędzia wspierające ochronę najcenniejszych przyrodniczo zespołów ryb.2
T-A-4Metody ochrony naturalnych tarlisk i popieranie rozrodu ryb w warunkach naturalnych.2
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.4
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.4
T-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.4
T-A-8Dokumentacja prowadzonych zabiegów rybackich i analiza ich efektów.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe dziedziny zagospodarowania turystycznego. Walory turystyczne, ich klasyfikacja i wskaźniki.2
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.2
T-W-3Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów.4
T-W-4Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich.4
T-W-5Materialna baza turystyki i kryteria jej podziału; urządzenia dla wodnej turystyki specjalistycznej. Wytyczanie turystycznych szlaków wodnych. Organizacja bazy turystyki wodnej. Geografia turystycznego wykorzystania wód w Polsce.4
T-W-6Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 20002
T-W-7Wpływ zmian jakości wody na zmiany struktury gatunkowej odłowów ryb. Poprawa stanu ekosystemu poprzez celowe sterowanie strukturą ichtiofauny. Zachowanie różnorodności gatunkowej i restytucja ichtiofauny.4
T-W-8Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb.4
T-W-9Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie pracy semestralnej w postaci prezentacji multimedialnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C5_W01Student ma wiedzę na temat prowadzenia gospodarki rybackiej na terenach chronionych, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. Posiada wiedzę na temat rekreacyjnego wykorzystania wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
RYB_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
RYB_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę na temat pozarybackiego wykorzystania ożywionych zasobów wodnych (rekreacyjne wykorzystanie akwenów).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym
Treści programoweT-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku (części wschodniej i części zachodniej). Zajęcia terenowe.
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.
T-A-8Dokumentacja prowadzonych zabiegów rybackich i analiza ich efektów.
T-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.
T-A-1Morfometria jeziora i wyznaczenie terenów rekreacyjnych (praca z mapami satelitarnymi).
T-W-1Podstawowe dziedziny zagospodarowania turystycznego. Walory turystyczne, ich klasyfikacja i wskaźniki.
T-W-5Materialna baza turystyki i kryteria jej podziału; urządzenia dla wodnej turystyki specjalistycznej. Wytyczanie turystycznych szlaków wodnych. Organizacja bazy turystyki wodnej. Geografia turystycznego wykorzystania wód w Polsce.
T-W-7Wpływ zmian jakości wody na zmiany struktury gatunkowej odłowów ryb. Poprawa stanu ekosystemu poprzez celowe sterowanie strukturą ichtiofauny. Zachowanie różnorodności gatunkowej i restytucja ichtiofauny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przygotował pracę semestralną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C5_U01Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
RYB_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
RYB_2A_U12Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym
C-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
Treści programoweT-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.
T-W-9Metody ograniczania liczebności ekspansywnych i mało cennych gatunków (szczególnie drobnych sortymentów ryb karpiowatych) oraz gatunków obcego pochodzenia.
T-A-3Podstawowe zabiegi rybackie jako narzędzia wspierające ochronę najcenniejszych przyrodniczo zespołów ryb.
T-W-6Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000
T-A-4Metody ochrony naturalnych tarlisk i popieranie rozrodu ryb w warunkach naturalnych.
T-W-3Gospodarowanie walorami i ich przystosowanie do potrzeb ruchu turystycznego. Przydatność środowiska wodnego do turystycznych form rekreacji, analiza atrakcyjności turystycznej akwenów.
T-A-2Projektowanie zagospodarowania rekreacyjnego polskiego wybrzeża Bałtyku (części wschodniej i części zachodniej). Zajęcia terenowe.
T-W-4Zagospodarowanie wód do celów wędkarskich.
T-W-8Ochrona ryb - czynna i bierna. Ochrona i wspomaganie gatunków wrażliwych na antropopresję, zwłaszcza rzadkich i chronionych. Połowy, zarybienia, regulacje ochronne i inne zabiegi, wspierające populacje cennych gatunków ryb.
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia przedmiotowe
M-7pokaz
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-3metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przygotował pracę semestralną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C5_K01Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do prowadzenia gospodarki rybackiej w wodach położonych na terenach chronionych
C-2Przygotowanie studentów do prowadzenie turystyki na obszarach związanych ze środowiskiem wodnym
Treści programoweT-A-7Badanie wielkości presji i połowów wędkarskich – regulacja amatorskich połowów ryb.
T-A-5Połowy ryb - kontrolne i regulacyjne (metody i cele). Monitoring środowiska wodnego na obszarach Natura 2000. Zajęcia terenowe.
T-W-2Walory (dobra) turystyczne wód, ich kształtowanie i powiększanie. Degradacja i ochrona walorów turystycznych wód. Zmiany w środowisku wodnym pod wpływem rekreacji.
T-A-6Ochrona gatunków ryb drapieżnych. Restytucja ryb cennych przyrodniczo.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęc w postaci przygotowania i przedstawienia pracy semestralnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poczucie odpowiedzialności za swoją pracę oraz ma świadomość swojego wpływu na środowisko wodne.
3,5
4,0
4,5
5,0