Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)

Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii i socjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
C-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
C-3Umiejętność zastosowania w negocjacjach reguł oddziaływania perswazyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.4
T-W-2Teorie wpływu społecznego a zachowania negocjacyjne - konformizm, empatia, asertywność.3
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.6
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.6
T-W-5Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.6
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.4
T-W-7test zaliczeniowy1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3przygotowanie merytoryczne do zajęć (gry negocjacyjne, pokazy, dyskusje)10
A-W-4przygotowanie do testu zaliczeniowego.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
M-3gry dydaktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A2- 1_W01
Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
RYB_2A_W14R2A_W09InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A2- 1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
RYB_2A_U05R2A_U01, R2A_U07C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A2- 1_K01
Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
RYB_2A_K01R2A_K01, R2A_K06InzA2_K02C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1
RYB_2A_A2- 1_K02
Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk.
RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A2- 1_W01
Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej.
3,0wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej.
3,5wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań.
4,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej.
4,5wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł.
5,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł; potrafi w sposób krytyczny dokonać analizy informacji odszukując w niej ukryte komunikaty perswazyjne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A2- 1_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i stosowania prostych komunikatów perswazyjnych.
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej.
3,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu.
4,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi.
4,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej sie sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu; student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej się sytuacji negocjacyjnej; student samodzielnie tworzy nowe relacje między regułami perswazyjnymi w celu maksymalizacji efektu negocjacyjnego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A2- 1_K01
Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
2,0student nie wykazuje kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; student nie wykazuje chęci do samodoskonalenia w aspekcie kompetencji społecznych.
3,0student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne.
3,5student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym.
4,0student wykazuje sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych.
4,5student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik.
5,0student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik; student samodzielnie rozwija swoje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, prezentując efekty swojej pracy podczas prezentacji na wykładzie konwersatoryjnym.
RYB_2A_A2- 1_K02
Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk.
2,0brak kompetencji związanych z technikami negocjacji, perswazji. Student unika jakiejkolwiek merytorycznej współpracy i dyskusji.
3,0podstawowe kompetencje związane z technikami negocjacji.
3,5prezentuje podstawowe kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Sporadycznie uczestniczy w dyskusji, potrafi zauważyć racje odmiennego stanowiska.
4,0dobre kompetencje związane z oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
4,5bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
5,0bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. W sposób zaangażowany emocjonalnie i kompetentny samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk, wykazuje rozumienie różnych racji.

Literatura podstawowa

  1. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa, 2004
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, teoria i praktyka, GWP, Gdańsk, 2009
  3. Hogan K., Psychologia perswazji, Wydawnictwo Czarna Owca, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Astrum, Wrocław, 2007
  2. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji., GWP, Gdańsk, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.4
T-W-2Teorie wpływu społecznego a zachowania negocjacyjne - konformizm, empatia, asertywność.3
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.6
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.6
T-W-5Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.6
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.4
T-W-7test zaliczeniowy1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3przygotowanie merytoryczne do zajęć (gry negocjacyjne, pokazy, dyskusje)10
A-W-4przygotowanie do testu zaliczeniowego.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A2- 1_W01Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji perswazyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W14Posiada wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
C-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-5Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej.
3,0wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej.
3,5wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań.
4,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej.
4,5wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł.
5,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł; potrafi w sposób krytyczny dokonać analizy informacji odszukując w niej ukryte komunikaty perswazyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A2- 1_U01Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
C-3Umiejętność zastosowania w negocjacjach reguł oddziaływania perswazyjnego.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-5Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-3gry dydaktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i stosowania prostych komunikatów perswazyjnych.
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej.
3,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu.
4,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi.
4,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej sie sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu; student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej się sytuacji negocjacyjnej; student samodzielnie tworzy nowe relacje między regułami perswazyjnymi w celu maksymalizacji efektu negocjacyjnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A2- 1_K01Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Teoretyczne i praktyczne rozpoznawanie oddziaływań perswazyjnych jako formy wywierania wpływu na ludzi.
C-3Umiejętność zastosowania w negocjacjach reguł oddziaływania perswazyjnego.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-5Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
M-3gry dydaktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; student nie wykazuje chęci do samodoskonalenia w aspekcie kompetencji społecznych.
3,0student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne.
3,5student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym.
4,0student wykazuje sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych.
4,5student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik.
5,0student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik; student samodzielnie rozwija swoje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, prezentując efekty swojej pracy podczas prezentacji na wykładzie konwersatoryjnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A2- 1_K02Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania w negocjacjach reguł oddziaływania perswazyjnego.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Analiza transakcyjna Bernea, typy i typowe zachowania komunikacyjne.
T-W-2Teorie wpływu społecznego a zachowania negocjacyjne - konformizm, empatia, asertywność.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji. Styl rzeczowy, jego odmiany. Styl rywalizacyjny.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-5Podstawy komunikacji perswazyjnej, negocjacje jako perswazja. Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca.
T-W-6Komunikacja niewerbalna, mimika, gesty, zachowania przestrzenne.
T-W-7test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak kompetencji związanych z technikami negocjacji, perswazji. Student unika jakiejkolwiek merytorycznej współpracy i dyskusji.
3,0podstawowe kompetencje związane z technikami negocjacji.
3,5prezentuje podstawowe kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Sporadycznie uczestniczy w dyskusji, potrafi zauważyć racje odmiennego stanowiska.
4,0dobre kompetencje związane z oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
4,5bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
5,0bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. W sposób zaangażowany emocjonalnie i kompetentny samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk, wykazuje rozumienie różnych racji.