Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne i selektywność narzędzi połowu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien mieć podstawowe wiadomości o prostych jednostkach rybackic, narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej5
T-L-3pokaz worków selektywnych2
T-L-4Wykonywanie sieci rybackich stosowanych w rybołowstwie przybrzeżnym, typy kroju, metody szycia7
T-L-5Zrównoważone rybołówstwo przybrzeżne8
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu6
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi3
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-7Definicje rybiołówstwa przybrzeznego2
T-W-8Rybołowstwo łodziowe, typy łodzi rybackich4
T-W-9Narzędzia połowu stosowane w rybołówstwie przybrzeznym3
T-W-10Gatunki ryb szelfowych, biologicz i ekologia6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie poleconej literatury5
A-L-3konsultacje6
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
A-L-5pokaz zalecanych worków do połowu dorsza na Bałtyku14
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie poleconej literatury14
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C10_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W08R2A_W01, R2A_W02, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W09C-1T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C10_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
RYB_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-1T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-5M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C10_K01
student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
RYB_2A_K01, RYB_2A_K02R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-W-4M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C10_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C10_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C10_K01
student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
2,0nie nabył kreatywności do kształtowania selektywności i śmiertelności połowowej
3,0nabył postawę do pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność połowową
3,5nabył otwartości do podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność połowową
4,0nabył kreatywności do kształtowania selektywności podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowych składniki śmiertelności połowowej
4,5cechuje się postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej
5,0cechuje się wybitną postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej

Literatura podstawowa

  1. Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej5
T-L-3pokaz worków selektywnych2
T-L-4Wykonywanie sieci rybackich stosowanych w rybołowstwie przybrzeżnym, typy kroju, metody szycia7
T-L-5Zrównoważone rybołówstwo przybrzeżne8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu6
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi3
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-7Definicje rybiołówstwa przybrzeznego2
T-W-8Rybołowstwo łodziowe, typy łodzi rybackich4
T-W-9Narzędzia połowu stosowane w rybołówstwie przybrzeznym3
T-W-10Gatunki ryb szelfowych, biologicz i ekologia6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie poleconej literatury5
A-L-3konsultacje6
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
A-L-5pokaz zalecanych worków do połowu dorsza na Bałtyku14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie poleconej literatury14
A-W-3konsultacje8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C10_W01Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej
T-W-6Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności
T-W-3Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-3film
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C10_U01student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-L-1Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
Metody nauczaniaM-3film
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C10_K01student nabędzie postawi do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką rybołówstwa przybrzeżnego, selektywności narzędzi połowu i składników śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi
Treści programoweT-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-5Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-L-2Metody badań selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-4Składniki śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie nabył kreatywności do kształtowania selektywności i śmiertelności połowowej
3,0nabył postawę do pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność połowową
3,5nabył otwartości do podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność połowową
4,0nabył kreatywności do kształtowania selektywności podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowych składniki śmiertelności połowowej
4,5cechuje się postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej
5,0cechuje się wybitną postawą kształtującą selektywność narzędzi połowu i składników śmiertelności połowowej