Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka środowiska wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych praw i zjawisk z fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym
C-2Zapoznanie studentów z zasadą działania i zastosowaniem wybranych przyrządów pomiarowych
C-3Wdrożenie do przeprowadzania rachunku niepewności
C-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. regulamin pracowni, zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznyc. Ocena jakości uzyskanych wyników pomiarowych, analiza rachunku niepewności4
T-L-2Cwiczenia z zakresu mechanki płynów i termodynamiki12
T-L-3Cwiczenia z elektryczności i optyki12
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Woda morska i jej właściwości: Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej.2
T-W-2Hydrodynamika cieczy rzeczywistych (kryterium Reynoldsa, przepływ stacjonarny, przepływ burzliwy, naprężenie styczne w przepływach stacjonarnych i turbulentnych.2
T-W-3Zjawiska powierzchniowe w cieczach: substancje powierzchniowo aktywne, zjawiska na granicy styku ciecz ciało stałe.1
T-W-4Transport molekularny - procesy przenoszenia masy i pędu w morzu: Transport energii – przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie termiczne Emisja i absorpcja promieniowania termicznego i ich znaczenie dla ruchu mas wodnych.2
T-W-5Prawo powszechnego ciążenia: Pole grawitacyjne - natężenie i potencjał pola. Ruch ciał w polu grawitacyjnym: zasady dynamiki w ruchu postępowym i obrotowym, siły bezwładności w ruchu postępowym i obrotowym, charakterystyka ruchu Ziemi - siła Coriolisa, przypływy i odpływy.2
T-W-6Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Rzeczywiste i pozorne właściwości optyczne, albedo morza, stała słoneczna, optyczna klasyfikacja wód.2
T-W-7Powstawanie fal mechanicznych - podstawowe pojęcia, prędkość fali akustycznej, prędkość rozchodzenia się dźwięku w morzu. Prawa odbicia i załamania dźwięków, kanały akustyczne w morzu, szumy w morzu.2
T-W-8Własności elektryczne cząsteczek wody: Moment dipolowy, woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja elektrolityczna, elektrostrykcja, przewodnictwo elektrolityczne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sie do przeprowadzenia ćwiczeń12
A-L-3przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-4Udział w konsultacjach6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie problematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Egzamin pisemny2
A-W-5Konsultacje z wykładowcą13
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjen - praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych z wykonanych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające osiągniete efekty uczenia się na cwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte lub test wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B7_W01
Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym
RYB_1A_W01R1A_W01C-1T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B7_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
RYB_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01C-4, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B7_W01
Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym
2,0Student nie opanował omawianego zakresu materiału. Nie zna podstawowych praw i zasad fizycznych opisujących funkcjonowanie środowiska wodnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiałui. Zna podstawowe wzory, prawa i zasady fizyczne charakteryzujące środowisko wodne.
3,5Student opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku wodnym i prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki.
4,0Student opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku wodnym, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje
4,5Student opisuje zjawiska fizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, a ponadto kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi.
5,0Student samodzielnie opisuje zjawiska fizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, właściwie kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi oraz ich jednostkami, które potrafi poprawnie przeliczać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B7_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5. Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B7_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Potrafi współpracować z innymi osobami. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0. Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Dera S., Fizyka morza, PWN, Warszawa
  2. Gurgul H., Molekularna fizyka morza z elementami ochrony środowiska, 1, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  3. N. Wolnomiejski, T. Pawlikowski, Zarys ekologii i ochrony mórz, Wyd. Uniw. Mikołaja Kopernika, Toruń
  4. red. E. Skórska, Cwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wyd. ZUT w Szczecinie, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Uniw. Wrocławskiego, Wrocław

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. regulamin pracowni, zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznyc. Ocena jakości uzyskanych wyników pomiarowych, analiza rachunku niepewności4
T-L-2Cwiczenia z zakresu mechanki płynów i termodynamiki12
T-L-3Cwiczenia z elektryczności i optyki12
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Woda morska i jej właściwości: Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej.2
T-W-2Hydrodynamika cieczy rzeczywistych (kryterium Reynoldsa, przepływ stacjonarny, przepływ burzliwy, naprężenie styczne w przepływach stacjonarnych i turbulentnych.2
T-W-3Zjawiska powierzchniowe w cieczach: substancje powierzchniowo aktywne, zjawiska na granicy styku ciecz ciało stałe.1
T-W-4Transport molekularny - procesy przenoszenia masy i pędu w morzu: Transport energii – przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie termiczne Emisja i absorpcja promieniowania termicznego i ich znaczenie dla ruchu mas wodnych.2
T-W-5Prawo powszechnego ciążenia: Pole grawitacyjne - natężenie i potencjał pola. Ruch ciał w polu grawitacyjnym: zasady dynamiki w ruchu postępowym i obrotowym, siły bezwładności w ruchu postępowym i obrotowym, charakterystyka ruchu Ziemi - siła Coriolisa, przypływy i odpływy.2
T-W-6Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Rzeczywiste i pozorne właściwości optyczne, albedo morza, stała słoneczna, optyczna klasyfikacja wód.2
T-W-7Powstawanie fal mechanicznych - podstawowe pojęcia, prędkość fali akustycznej, prędkość rozchodzenia się dźwięku w morzu. Prawa odbicia i załamania dźwięków, kanały akustyczne w morzu, szumy w morzu.2
T-W-8Własności elektryczne cząsteczek wody: Moment dipolowy, woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja elektrolityczna, elektrostrykcja, przewodnictwo elektrolityczne.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sie do przeprowadzenia ćwiczeń12
A-L-3przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych12
A-L-4Udział w konsultacjach6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie problematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Egzamin pisemny2
A-W-5Konsultacje z wykładowcą13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B7_W01Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym
Treści programoweT-W-5Prawo powszechnego ciążenia: Pole grawitacyjne - natężenie i potencjał pola. Ruch ciał w polu grawitacyjnym: zasady dynamiki w ruchu postępowym i obrotowym, siły bezwładności w ruchu postępowym i obrotowym, charakterystyka ruchu Ziemi - siła Coriolisa, przypływy i odpływy.
T-W-2Hydrodynamika cieczy rzeczywistych (kryterium Reynoldsa, przepływ stacjonarny, przepływ burzliwy, naprężenie styczne w przepływach stacjonarnych i turbulentnych.
T-W-7Powstawanie fal mechanicznych - podstawowe pojęcia, prędkość fali akustycznej, prędkość rozchodzenia się dźwięku w morzu. Prawa odbicia i załamania dźwięków, kanały akustyczne w morzu, szumy w morzu.
T-W-1Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Woda morska i jej właściwości: Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej.
T-W-6Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Rzeczywiste i pozorne właściwości optyczne, albedo morza, stała słoneczna, optyczna klasyfikacja wód.
T-W-3Zjawiska powierzchniowe w cieczach: substancje powierzchniowo aktywne, zjawiska na granicy styku ciecz ciało stałe.
T-W-4Transport molekularny - procesy przenoszenia masy i pędu w morzu: Transport energii – przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie termiczne Emisja i absorpcja promieniowania termicznego i ich znaczenie dla ruchu mas wodnych.
T-W-8Własności elektryczne cząsteczek wody: Moment dipolowy, woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja elektrolityczna, elektrostrykcja, przewodnictwo elektrolityczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte lub test wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające osiągniete efekty uczenia się na cwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował omawianego zakresu materiału. Nie zna podstawowych praw i zasad fizycznych opisujących funkcjonowanie środowiska wodnego.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiałui. Zna podstawowe wzory, prawa i zasady fizyczne charakteryzujące środowisko wodne.
3,5Student opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku wodnym i prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki.
4,0Student opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku wodnym, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje
4,5Student opisuje zjawiska fizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, a ponadto kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi.
5,0Student samodzielnie opisuje zjawiska fizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, właściwie kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi oraz ich jednostkami, które potrafi poprawnie przeliczać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B7_U01Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadą działania i zastosowaniem wybranych przyrządów pomiarowych
C-3Wdrożenie do przeprowadzania rachunku niepewności
C-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. regulamin pracowni, zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznyc. Ocena jakości uzyskanych wyników pomiarowych, analiza rachunku niepewności
T-L-2Cwiczenia z zakresu mechanki płynów i termodynamiki
T-L-3Cwiczenia z elektryczności i optyki
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjen - praca w zespołach
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych z wykonanych ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5. Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B7_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
C-1Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym
Treści programoweT-L-3Cwiczenia z elektryczności i optyki
T-L-2Cwiczenia z zakresu mechanki płynów i termodynamiki
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. regulamin pracowni, zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznyc. Ocena jakości uzyskanych wyników pomiarowych, analiza rachunku niepewności
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjen - praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych z wykonanych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające osiągniete efekty uczenia się na cwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Potrafi współpracować z innymi osobami. Szanuje pracę własną i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0. Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.