Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość gospodarki rybackiej w przybrzeżnej strefie morza, techniki połowów ryb i organizmów morskich, ekonomiki i marketingu w rybactwie, gospodarki rybackiej, biologii morza i systematyki ryb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności5
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.5
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane5
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb7
T-L-6wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
30
wykłady
T-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju8
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury8
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa5
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczęscczanie na zajecia30
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3opracowanie konspektów prac20
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji20
90
wykłady
A-W-1uczęszczanie na zajęcia30
A-W-2przygotowanie do zajęć15
A-W-3opracowywanie tematów wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
RYB_1A_W19, RYB_1A_W14R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
RYB_1A_U17, RYB_1A_U03, RYB_1A_U02R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U07, R1A_U09InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
RYB_1A_K02, RYB_1A_K01, RYB_1A_K03, RYB_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-4, T-L-6, T-L-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo.
4,0Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich.
4,5Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-9_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. Ponadto potrafi omówić, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne,
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.

Literatura podstawowa

  1. Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównowazonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2009
  2. Edeson W., Freestone D., Gudmundsdottir E., Legislating for suistainable fisheries, The World Bank, Washington, 2001
  3. Deewe C, Eco-labeling an suistainable fisheries, IUCN, Washington, 1999
  4. Flawelling P, An introduction to monitoring, control and surveillance. Systems in capture fishes., FAO, Rome, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chaston I., Marketing in fisheries and aquaculture, Fishing News Book, Oxford England, 1997
  2. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XX wieku, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym5
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności5
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.5
T-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane5
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb7
T-L-6wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie4
T-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju8
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury8
T-W-4Prawno - administracyjne uwarunkowania rybołówstwa, sfera legislacyjna odpowiedzialnego rybołowstwa, legislacja ogólan i szczegółowa5
T-W-5Sfera instytucjonalna odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynariodowe organizacje rybackie, sfera realizacyjna odpowiedzialnego rybołówstwa, monitoring, kontrola, ekosystemowe podejście do zarządzania rybołówstem, odpowiedzialna działalnosć połowowa i popołowowa5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczęscczanie na zajecia30
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3opracowanie konspektów prac20
A-L-4opracowanie zagadnien problemowych w postaci prezentacji20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczęszczanie na zajęcia30
A-W-2przygotowanie do zajęć15
A-W-3opracowywanie tematów wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić techniki połowu ryb. Ponadto powinien być zaznajomiony z aktualnymi aktami prawnymi. Będzie poprawnie definiował pojęcia z marketingu i ekonomii w rybactwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-W-2Zrównowazony rozwój, możliwości eliminacji lub ograniczenia zagrożeń, instytucjonalne ramy zrównowazonego rozwoju, wskaźniki zrównowazonego rozwoju
T-W-3Stan rybołówstwa przybrzeznego, cele realizaowane przez rybołowstwo, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne, wykorzystanie surowca rybnego, produkcja i wielkosć akwakultury
T-W-1definicje zarządzania, definicja obszarów morskich, przybrzeżnych, określenie wybrzeża, zasoby wodne na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić stan rybołówstwa przybrzeżnego
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ocenić możliwości gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-1społeczno - ekonomiczne zagrożenia rozwoju świata, nierównomierny rozwój społeczno - gospodarczy, bariery i dysproporcje w handlu zagranicznym
T-L-2Środowiskowe zagrożenia rozwoju świata, przeeksploatowanie środowiska przyrodnicznego, globalne ocieplenie, zmniejszenie bioróżnorodności
T-L-3Wielkości i wskaźniki połowów rybackich w obszrze przybrzeznym, rybołówstwo jako źródło przygodów, rybołówstwo jako źródło żywnosci i zatrudnienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo.
4,0Student potrafi odczytać i omówić wielkości i wskaźniki połowów rybackich.
4,5Student potrafi omówić zagrożenia dla rybołówstwa wynikające z rozwoju społeczno-ekonomicznego świata
5,0Student bardzo dobrze potrafi omówić na czym polega wprowadzenie metod optymalizacji połowów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-9_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę świadomego i prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej pod działania gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z możliwością prawidłowego wykorzystania strefy przybrzeżnej, zapoznanie studentów z aktualnymi aktami prawnymi dotyczącymi zarządzania strefa przybrzezną, określenie możliwości i kierunków gospodarki rybackiej w strefie przybrzeżnej mórz i oceanów
Treści programoweT-L-4Możliwości zmiany nakładu połowowego a wielkość połowów i zatrudnienia, wygodna bandera w rybołówstwie, następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia, połowy nielegalne i nieraportowane
T-L-6wprowadzenie metod optymalizacji połowów, przy odpowiedzialnosci połowowej, legislacja ogólna i szczegółowa odpowiedzialnego rybołówstwa, międzynarodowe regulacje prawne dotyczące wiarygodności informacji i statystyk rybackich
T-L-5Zintegrowane zarządzanie strefą przybrzezna - przepisy prawne, morskie obszary chronione, metpody i wskaźniki monitoringu wielkości stad ryb
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, ćwiczenia wykłąd problemowy, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i terminologii z gospodarki rybackiej, biologii morza.
3,0Student zna definicje zarządzania i definicje obszarów morskich.
3,5Student potrafi omówić cele realizowane przez rybołówstwo. Ponadto potrafi omówić, zagrożenia egzogeniczne i endogeniczne,
4,0Student potrafi poprawnie omówić produkcję wraz wykorzystaniem surowca rybnego w Polsce.
4,5Student potrafi omówić prawne i administracyjne uwarunkowania rybołówstwa
5,0Student potrafi efektywnie przedstawić następstwa przełowienia i możliwości ograniczenia zjawiska przełowienia.