Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Statki i porty rybackie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statki i porty rybackie
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizyki, matematyki, budowy i eksploatacji narzędzi połowu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji statków rybackich oraz lokalizacji, funkcji i wyposażenia portów rybackich
C-2Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wizytacja typowych jednostek rybackich24
T-L-2Podział portów2
T-L-3Wizytacja wybranych portów19
45
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków1
T-W-2Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków1
T-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków1
T-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie1
T-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków rybackich2
T-W-6Konstrukcja i budowa kadłuba statku4
T-W-7Elementy konstrukcyjne kadłuba statku2
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku3
T-W-9Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych3
T-W-10Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe2
T-W-11Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne2
T-W-12Ogólne wiadomości o portach, podział portów1
T-W-13Lokalizacja portów1
T-W-14Części składowe portów2
T-W-15Funkcje portów w tym rybackich2
T-W-16Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2czytanie wskazanej literatury12
A-L-3omawianie i dyskusja o wizytowanych jednostkach20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie literatury8
A-W-3przygotowanie planu rozmieszczenia urządzeń rybackich i cumowniczych na pokładzie12
A-W-4przygotowania do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-2_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w rybactwie
RYB_1A_W16, RYB_1A_W17, RYB_1A_W07, RYB_1A_W14R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
RYB_1A_D1-2_W02
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich
RYB_1A_W01, RYB_1A_W14, RYB_1A_W17, RYB_1A_W20R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2T-L-2, T-W-15, T-W-16, T-W-13, T-L-1, T-W-14M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-2_U01
Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w rybactwie oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi
RYB_1A_U04, RYB_1A_U17R1A_U01, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04C-1T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-L-1, T-W-4, T-W-9, T-W-10M-1, M-4, M-3S-2
RYB_1A_D1-2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U04R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-16, T-W-13, T-W-14, T-W-12, T-L-3, T-W-15M-3, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-2_K01
student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w rybactwie
RYB_1A_K05, RYB_1A_K04, RYB_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-4, M-3S-1
RYB_1A_D1-2_K02
W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani
RYB_1A_K04, RYB_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2T-W-16, T-L-3M-4, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-2_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w rybactwie
2,0Nie zna budowy, wyposażenia i eksploatacji statków rybackich
3,0Zna ogólne uwarunkowania budowy i eksploatacji statków rybackich
3,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, podstawy przepisów regulujących rybołówstwo
4,0Zna rozwój statków rybackich, ich podział, przepisy regulujące rybołówstwo,wyposażenie, instalacje okrętowe
4,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, wyposażenie, przepisy regulujące rybołówstwo, instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno cumownicze i przeładunkowe
5,0Zna zagadnienia związane z budową, działaniem, wyposażeniem nawigacyjnym, radiokomunikacyjnym i ichtiolokacyjnym, eksploatacją opartą o przepisy oraz problemy i tendencje w budownictwie i eksploatacji jednostek rybackich
RYB_1A_D1-2_W02
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich
2,0nie ma wiadomości o portach
3,0wie, że są różne porty składające się z różnych części
3,5zna podział portów i niektóre części składowe
4,0zna podział portów, ich części składowe, lokalizacje i niektóre funkcje
4,5zna podział portów, specyfikę portów rybackich, części składowe, lokalizację i funkcje jakie pełnią w przeładunku towarów
5,0zna podział, części składowe, lokalizacje, wyposażenie portów rybackich na tle realizowanych funkcji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-2_U01
Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w rybactwie oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi
2,0nie ma umiejętności rozpoznawania statków ani funkcji jakie powinny spełniać
3,0umie rozpoznawać niektóre statki rybackie i urządzenie statkowe
3,5umie rozpoznawać statki rybackie i urządzenia statkowe
4,0umie rozpoznawać statki rybackie, ich wyposażenie i niektóre zainstalowane urządzenia
4,5umie rozpoznać statki rybackie, ich wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe
5,0umie rozpoznać statki rybackie, ich podział, wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe, umie zastosować zasady bezpiecznej żeglugi
RYB_1A_D1-2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
2,0nie umie rozpoznać portów i ich części, funkcji, lokalizacji i wyposażenia
3,0umie rozpoznać niektóre rodzaje portów
3,5umie rozpoznać najważniejsze rodzaje portów, ich niektóre funkcje, części składowe i wyposażenie
4,0umie rozpoznać różne rodzaje portów, podstawowe funkcje, części składowe i najważniejsze wyposażenie
4,5umie rozpoznać porty, ich części składowe, pełnine funkcje, części składowe i wyposażenie
5,0umie rozpoznawać porty, ich części składowe, pełnione funkcje w tym rybackie,dokonać wyboru miejsc powstawania portów i omówić wyposażenie portów szczególnie rybackich i turystycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-2_K01
student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w rybactwie
2,0nie ma zdolności do oceny podziału, budowy i wyposażenia statków rybackich, wykazuje brak postawy kreatywnej
3,0ma zdolność do oceny podstawowego podziału statków rybackich
3,5ma zdolność do oceny podziału, podstawowych elementów składowych i wyposażenia statków rybackich
4,0ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji kadłuba statków rybackich
4,5ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji, środków i urządzeń ratunkowych
5,0ma zdolność do oceny statków używanych w rybactwie i ich eksploatacji
RYB_1A_D1-2_K02
W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani
2,0nie wykazuje aktywnej postawy w ocenie portów
3,0wykazuje pewne zainteresowanie portami i ich znaczeniem
3,5wykazuje aktywną postawę w ocenie rodzajów portów ich funkcjami
4,0nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać pełnione przez porty funkcje
4,5nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać funkcje i efektywność portów
5,0cechuje się aktywną postawę w kształtowaniu świadomości o znaczeniu portów i ich roli w rozwoju i gospodarce kraju

Literatura podstawowa

  1. Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego, Szczecin, 2010
  2. Rozporządzenia i zarządzenia dotyczące portów, Aktualne akty prawne, 2012
  3. Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, PRS, Gdańsk

Literatura dodatkowa

  1. Urbański P., Intalacje spalinowych siłowni okrętowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984
  2. Przepisy klasyfikacji i budowy statkow morskich, PRS, Gdansk, 2011
  3. Balcerski A., Silownie okretowe, Gdansk, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wizytacja typowych jednostek rybackich24
T-L-2Podział portów2
T-L-3Wizytacja wybranych portów19
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków1
T-W-2Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków1
T-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków1
T-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie1
T-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków rybackich2
T-W-6Konstrukcja i budowa kadłuba statku4
T-W-7Elementy konstrukcyjne kadłuba statku2
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku3
T-W-9Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych3
T-W-10Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe2
T-W-11Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne2
T-W-12Ogólne wiadomości o portach, podział portów1
T-W-13Lokalizacja portów1
T-W-14Części składowe portów2
T-W-15Funkcje portów w tym rybackich2
T-W-16Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2czytanie wskazanej literatury12
A-L-3omawianie i dyskusja o wizytowanych jednostkach20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie literatury8
A-W-3przygotowanie planu rozmieszczenia urządzeń rybackich i cumowniczych na pokładzie12
A-W-4przygotowania do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-2_W01Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał budowę, wyposażenie i eksploatację statków wykorzystywanych w rybactwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W16Zna teoretyczne podstawy zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego i metody ich wstępnej obróbki.
RYB_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
RYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji statków rybackich oraz lokalizacji, funkcji i wyposażenia portów rybackich
Treści programoweT-W-11Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne
T-W-1Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków
T-W-10Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe
T-W-9Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych
T-W-7Elementy konstrukcyjne kadłuba statku
T-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków rybackich
T-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku
T-W-2Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków
T-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków
T-W-6Konstrukcja i budowa kadłuba statku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna budowy, wyposażenia i eksploatacji statków rybackich
3,0Zna ogólne uwarunkowania budowy i eksploatacji statków rybackich
3,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, podstawy przepisów regulujących rybołówstwo
4,0Zna rozwój statków rybackich, ich podział, przepisy regulujące rybołówstwo,wyposażenie, instalacje okrętowe
4,5Zna rozwój statków rybackich, ich podział, wyposażenie, przepisy regulujące rybołówstwo, instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno cumownicze i przeładunkowe
5,0Zna zagadnienia związane z budową, działaniem, wyposażeniem nawigacyjnym, radiokomunikacyjnym i ichtiolokacyjnym, eksploatacją opartą o przepisy oraz problemy i tendencje w budownictwie i eksploatacji jednostek rybackich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-2_W02Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
RYB_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
RYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją
Treści programoweT-L-2Podział portów
T-W-15Funkcje portów w tym rybackich
T-W-16Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji
T-W-13Lokalizacja portów
T-L-1Wizytacja typowych jednostek rybackich
T-W-14Części składowe portów
Metody nauczaniaM-2opis
M-4pokaz
M-1wykład informacyjny
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiadomości o portach
3,0wie, że są różne porty składające się z różnych części
3,5zna podział portów i niektóre części składowe
4,0zna podział portów, ich części składowe, lokalizacje i niektóre funkcje
4,5zna podział portów, specyfikę portów rybackich, części składowe, lokalizację i funkcje jakie pełnią w przeładunku towarów
5,0zna podział, części składowe, lokalizacje, wyposażenie portów rybackich na tle realizowanych funkcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-2_U01Student powinien umieć eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w rybactwie oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji statków rybackich oraz lokalizacji, funkcji i wyposażenia portów rybackich
Treści programoweT-W-5Podstatwowe kryteria podziału statków i podział statków rybackich
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku
T-W-3Podstawowe przepisy prawne regulujące ruch statków
T-W-11Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne
T-L-1Wizytacja typowych jednostek rybackich
T-W-4Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie
T-W-9Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych
T-W-10Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4pokaz
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności rozpoznawania statków ani funkcji jakie powinny spełniać
3,0umie rozpoznawać niektóre statki rybackie i urządzenie statkowe
3,5umie rozpoznawać statki rybackie i urządzenia statkowe
4,0umie rozpoznawać statki rybackie, ich wyposażenie i niektóre zainstalowane urządzenia
4,5umie rozpoznać statki rybackie, ich wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe
5,0umie rozpoznać statki rybackie, ich podział, wyposażenie, zainstalowane urządzenia, środki i urządzenia ratunkowe, umie zastosować zasady bezpiecznej żeglugi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-2_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją
Treści programoweT-W-16Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji
T-W-13Lokalizacja portów
T-W-14Części składowe portów
T-W-12Ogólne wiadomości o portach, podział portów
T-L-3Wizytacja wybranych portów
T-W-15Funkcje portów w tym rybackich
Metody nauczaniaM-3film
M-2opis
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznać portów i ich części, funkcji, lokalizacji i wyposażenia
3,0umie rozpoznać niektóre rodzaje portów
3,5umie rozpoznać najważniejsze rodzaje portów, ich niektóre funkcje, części składowe i wyposażenie
4,0umie rozpoznać różne rodzaje portów, podstawowe funkcje, części składowe i najważniejsze wyposażenie
4,5umie rozpoznać porty, ich części składowe, pełnine funkcje, części składowe i wyposażenie
5,0umie rozpoznawać porty, ich części składowe, pełnione funkcje w tym rybackie,dokonać wyboru miejsc powstawania portów i omówić wyposażenie portów szczególnie rybackich i turystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-2_K01student nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w rybactwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji statków rybackich oraz lokalizacji, funkcji i wyposażenia portów rybackich
Treści programoweT-L-1Wizytacja typowych jednostek rybackich
T-W-8Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku
T-W-10Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe
T-W-11Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma zdolności do oceny podziału, budowy i wyposażenia statków rybackich, wykazuje brak postawy kreatywnej
3,0ma zdolność do oceny podstawowego podziału statków rybackich
3,5ma zdolność do oceny podziału, podstawowych elementów składowych i wyposażenia statków rybackich
4,0ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji kadłuba statków rybackich
4,5ma zdolność do oceny podziału, elementów składowych, wyposażenia, instalacji, konstrukcji, środków i urządzeń ratunkowych
5,0ma zdolność do oceny statków używanych w rybactwie i ich eksploatacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-2_K02W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją
Treści programoweT-W-16Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji
T-L-3Wizytacja wybranych portów
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje aktywnej postawy w ocenie portów
3,0wykazuje pewne zainteresowanie portami i ich znaczeniem
3,5wykazuje aktywną postawę w ocenie rodzajów portów ich funkcjami
4,0nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać pełnione przez porty funkcje
4,5nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać funkcje i efektywność portów
5,0cechuje się aktywną postawę w kształtowaniu świadomości o znaczeniu portów i ich roli w rozwoju i gospodarce kraju