Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej
W-2Podstawowe wiadomosci z chemii analitycznej
W-3Podstawowe wiadomosci z chemii instrumentalnej
W-4Umiejetności obsługi i korzystania z PC
W-5Umiejetność korzystania z baz danych z użyciem PC

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Termika wód naturalnych i jej wpływ na warunki hydrochemiczne
C-6Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne3
T-L-2Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych6
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-4Zawartość biogenów - związki azotu6
T-L-5Związki biogenne - fosfor3
T-L-6Zawartość wapnia i magnezu3
T-L-7Zawartość metali - żelazo, mangan3
T-L-8Zasolenie - zawartość chlorków3
T-L-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych6
T-L-10Zawartość chlorofilu3
T-L-11Zawartość metali cięzkich3
T-L-12Mikroelementy w wodach naturalnych3
45
wykłady
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik2
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych3
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych3
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych2
T-W-7Makrojony wód naturalnych2
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych2
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych2
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych2
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych2
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych1
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych2
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych15
A-W-3Przygotowanie do egazminu10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-W-5Konsultacje10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W04, RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W17, RYB_1A_W20R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3, C-13, C-7, C-11, C-9, C-1, C-4, C-10, C-12, C-8, C-2T-W-13, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-W-11, T-W-5, T-W-9M-5, M-4, M-1, M-3, M-2, M-6S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_U01
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
C-2, C-1, C-4, C-12, C-10, C-11, C-7, C-8, C-13, C-3, C-9T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-12, T-W-1, T-W-13, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-14, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3, M-5, M-4, M-6S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_K01
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
C-9, C-10, C-13, C-1, C-12, C-8, C-2, C-11, C-3, C-7, C-4T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-7, T-W-13, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-11, T-W-6M-2, M-6, M-4, M-5, M-3, M-1S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_U01
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_K01
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne3
T-L-2Warunki termiczne i tlenowe wód naturalnych6
T-L-3System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-4Zawartość biogenów - związki azotu6
T-L-5Związki biogenne - fosfor3
T-L-6Zawartość wapnia i magnezu3
T-L-7Zawartość metali - żelazo, mangan3
T-L-8Zasolenie - zawartość chlorków3
T-L-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych6
T-L-10Zawartość chlorofilu3
T-L-11Zawartość metali cięzkich3
T-L-12Mikroelementy w wodach naturalnych3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik2
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych3
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych3
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych2
T-W-7Makrojony wód naturalnych2
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych2
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych2
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych2
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych2
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych1
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych2
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury i baz danych15
A-W-3Przygotowanie do egazminu10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-W-5Konsultacje10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_W01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
RYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
RYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
Treści programoweT-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-7Makrojony wód naturalnych
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych
Metody nauczaniaM-5Seminaria
M-4Ćwiczenia terenowe
M-1Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład informacyjny
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_U01Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Cel przedmiotuC-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-7Makrojony wód naturalnych
T-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Seminaria
M-4Ćwiczenia terenowe
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_K01Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
Cel przedmiotuC-9Poznanie makrojonów wystepujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-12Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-8Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-11Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
C-7Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
Treści programoweT-W-5Gazy rozpuszczone wystepujace w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-10Mikroelementy wód naturalnych
T-W-14Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych.Metody referencyjne. BHP w laboratorium chemicznym
T-W-12Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
T-W-7Makrojony wód naturalnych
T-W-13Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
T-W-9Eutrofizacja wód powierzchniowych
T-W-3Wpływ procesów geochemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-8Związki biogenne wystepujące w wodach naturalnych
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-4Termika wód naturalnych oraz jej wpłytw na kształtowanie sie warunków hydrochemicznych
T-W-11Materia organiczna wystepujaca w wodach naturalnych
T-W-6System węglanowy oraz jego wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-6Dyskusja dydaktyczna związana z wykłądami i ćwiczeniami
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminaria
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzajace
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Edzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz