Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Choroby ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i bakteriologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli
C-3Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta
C-4Ukształtowanie umiejętności samodzielnego przeprowadzenia badania parazytologicznego oraz rozpoznawania ważniejszych pasożytów ryb w oparciu o samodzielnie wykonane lub wcześniej przygotowane preparaty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.3
T-L-2Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów30
T-L-3Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody okreslania przynależnosci gatunkowej pasożytów12
45
wykłady
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.10
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea15
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć30
A-L-3przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przedmiotu15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz krótkich filmów
M-4ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata sposobu i efektu wykonania ćwiczeń
S-2Ocena formująca: cząstkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego i praktycznego sprawdzianu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C4_W01
Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Rozpoznaje i charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno zyjących i w marikulturach. Potrafi stosować podstawowe techniki diagnostyczne oraz ogólne metody zwalczania chorób ryb w warunkach hodowlanych. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
RYB_1A_W06R1A_W04, R1A_W06InzA_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C4_U01
Student potrafi przeprowadzić badanie stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą by rozpoznać stwierdzone patogeny z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność
RYB_1A_U02R1A_U02C-4T-L-3M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C4_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
RYB_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K01C-3, C-4, C-2, C-1T-L-3M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C4_W01
Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Rozpoznaje i charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno zyjących i w marikulturach. Potrafi stosować podstawowe techniki diagnostyczne oraz ogólne metody zwalczania chorób ryb w warunkach hodowlanych. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C4_U01
Student potrafi przeprowadzić badanie stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą by rozpoznać stwierdzone patogeny z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy, nie operuje wiedzą przedmiotową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Wykazuje podstawową znajomość literatury przedmiotu
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego.Dobrze zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z prrygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C4_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 1, 337 pp.
  2. Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1999, 1, 478 pp.
  3. Prost M., Choroby ryb, Polskie Towarzystwo Nauk Weterynaryjnych, Lublin, 1994, 2, 551 pp.

Literatura dodatkowa

  1. Pojmańska t., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii im. W. Stefańskiego PAN, Warszawa, 2005, 1, 126 pp.
  2. Woo P.T.K. (red), Fish diseases and disorders. T 1, 3, CABI International, Aberdeen, UK, 2006, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.3
T-L-2Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów30
T-L-3Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody okreslania przynależnosci gatunkowej pasożytów12
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.10
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea15
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć30
A-L-3przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przedmiotu15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C4_W01Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Rozpoznaje i charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno zyjących i w marikulturach. Potrafi stosować podstawowe techniki diagnostyczne oraz ogólne metody zwalczania chorób ryb w warunkach hodowlanych. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W06Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów mających znaczenie dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo. Zna metody wykrywania, oznaczania i zwalczania organizmów pasożytniczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
Treści programoweT-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea
T-L-1Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.
T-L-2Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.
Metody nauczaniaM-3pokaz krótkich filmów
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: cząstkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego i praktycznego sprawdzianu
S-1Ocena formująca: aprobata sposobu i efektu wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie,
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C4_U01Student potrafi przeprowadzić badanie stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą by rozpoznać stwierdzone patogeny z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności samodzielnego przeprowadzenia badania parazytologicznego oraz rozpoznawania ważniejszych pasożytów ryb w oparciu o samodzielnie wykonane lub wcześniej przygotowane preparaty
Treści programoweT-L-3Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody okreslania przynależnosci gatunkowej pasożytów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego i praktycznego sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy, nie operuje wiedzą przedmiotową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Wykazuje podstawową znajomość literatury przedmiotu
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego.Dobrze zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z prrygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C4_K01Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta
C-4Ukształtowanie umiejętności samodzielnego przeprowadzenia badania parazytologicznego oraz rozpoznawania ważniejszych pasożytów ryb w oparciu o samodzielnie wykonane lub wcześniej przygotowane preparaty
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
Treści programoweT-L-3Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody okreslania przynależnosci gatunkowej pasożytów
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: cząstkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń na podstawie teoretycznego i praktycznego sprawdzianu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.