Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_2A_D3-3_U01 | Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podsatawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_2A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
RYB_2A_U02 | Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. |
RYB_2A_U03 | Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym. |
RYB_2A_U05 | Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
RYB_2A_U06 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa. |
RYB_2A_U07 | Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej. |
RYB_2A_U15 | Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R2A_U08 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
R2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
R2A_U10 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych. |
---|
T-L-1 | Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie. |
T-W-2 | Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji. |
T-L-2 | Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu. |
T-L-3 | Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu. |
T-W-3 | Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód. |
T-L-4 | Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych. |
T-W-4 | Bioindykatory. |
T-W-5 | Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki. |
T-L-5 | Testy biologiczne. |
T-W-6 | Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących. |
T-L-6 | Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży. |
T-L-7 | Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki. |
T-W-7 | Biologiczne metody oczyszczania ścieków. |
T-W-8 | Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących. |
T-W-9 | Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji. |
T-L-8 | Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody. |
T-L-9 | zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń |
T-W-10 | Zaliczenie pisemne |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna) |
---|
M-2 | Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej |
M-3 | Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi kontrolować ani ocenić zagrożenia występującego w środowisku wodnym , nie zna biologii organizmów wodnych; nie posiada umiejętności przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej |
3,0 | Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 50%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów |
3,5 | Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 60%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia |
4,0 | Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 70%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia |
4,5 | Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia. |
5,0 | Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować optymalne metody wykorzystania organizmów wodnych np. w oczyszczaniu, testach czy bioindykacji |