Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)

Sylabus przedmiotu Genetyka i selekcja ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka i selekcja ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, embriologii ryb, anatomii ryb i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.1
T-L-2Wsobność1
T-L-3Selecka masowa1
T-L-4Odziedziczalność1
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".1
T-L-6Selekcja kierunkowa.1
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.1
T-L-8Hybrydyzacja1
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.1
T-L-10Przegląd realizowanych w Poslce programów selekcyjnych ryb.1
T-L-11Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.8
18
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.1
T-W-2Selekcja na cechy jakościowe.2
T-W-3Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.2
T-W-4Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.2
T-W-5Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.3
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.2
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki lina.2
T-W-9Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym15
A-L-3Systematyczne przygotowywanie się do ćwiczeń, studiowanie litaratury prezedmiotu.15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje z prowadzącym17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C6_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
RYB_2A_W06, RYB_2A_W05, RYB_2A_W11R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-W-5, T-W-6, T-L-8, T-W-7, T-L-9, T-W-8, T-L-10, T-W-9, T-L-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C6_U01
Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego.
RYB_2A_U07, RYB_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U05C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-W-5, T-W-6, T-L-8, T-W-7, T-L-9, T-W-8, T-L-10, T-W-9, T-L-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych.
RYB_2A_K04, RYB_2A_K01R2A_K01, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K02C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-L-7, T-W-5, T-W-6, T-L-8, T-W-7, T-L-9, T-W-8, T-L-10, T-W-9, T-L-11M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C6_W01
Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C6_U01
Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego.
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować poznane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższeniem wartości uzytkowych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróznorodności ryb., UWM, Olsztyn, 2010
  2. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Gospodarowanie stadami rozrodczymi naturalnych i hodowlanych populacji ryb - podstawy genetyki ilościowej., UWM, Olsztyn, 2010
  3. Aktualne publikacje wskazane przez prowadzącego, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Goryczko K. Dobosz S., Barwne formy pstrąga tęczowego, IRŚ, Olsztyn, 2004
  2. Steffens W., Der Karpfen, Westarp Wissenschaften, Hohenwarsleben, 2008, Szóste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.1
T-L-2Wsobność1
T-L-3Selecka masowa1
T-L-4Odziedziczalność1
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".1
T-L-6Selekcja kierunkowa.1
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.1
T-L-8Hybrydyzacja1
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.1
T-L-10Przegląd realizowanych w Poslce programów selekcyjnych ryb.1
T-L-11Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.8
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.1
T-W-2Selekcja na cechy jakościowe.2
T-W-3Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.2
T-W-4Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.2
T-W-5Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.3
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.2
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki lina.2
T-W-9Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym15
A-L-3Systematyczne przygotowywanie się do ćwiczeń, studiowanie litaratury prezedmiotu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje z prowadzącym17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C6_W01Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych oraz zna metody przetwarzania tych produktów.
RYB_2A_W11Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych a także metod analitycznych stosowanych w badaniach genetycznych, i biotechnologicznych i innych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.
Treści programoweT-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.
T-W-1Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selecka masowa
T-W-2Selekcja na cechy jakościowe.
T-L-4Odziedziczalność
T-W-3Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".
T-L-6Selekcja kierunkowa.
T-W-4Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.
T-W-5Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.
T-W-6Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.
T-L-8Hybrydyzacja
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki lina.
T-L-10Przegląd realizowanych w Poslce programów selekcyjnych ryb.
T-W-9Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.
T-L-11Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C6_U01Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.
Treści programoweT-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.
T-W-1Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selecka masowa
T-W-2Selekcja na cechy jakościowe.
T-L-4Odziedziczalność
T-W-3Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".
T-L-6Selekcja kierunkowa.
T-W-4Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.
T-W-5Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.
T-W-6Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.
T-L-8Hybrydyzacja
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki lina.
T-L-10Przegląd realizowanych w Poslce programów selekcyjnych ryb.
T-W-9Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.
T-L-11Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować poznane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższeniem wartości uzytkowych ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C6_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
RYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej.
Treści programoweT-L-1Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu.
T-W-1Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka.
T-L-2Wsobność
T-L-3Selecka masowa
T-W-2Selekcja na cechy jakościowe.
T-L-4Odziedziczalność
T-W-3Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią.
T-L-5Selekcja typu "brak selekcji".
T-L-6Selekcja kierunkowa.
T-W-4Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe.
T-L-7Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa.
T-W-5Wybrane zagadnienia z genetyki karpia.
T-W-6Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego.
T-L-8Hybrydyzacja
T-W-7Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych.
T-L-9Selekcja powrotna przemienna.
T-W-8Wybrane zagadnienia z genetyki lina.
T-L-10Przegląd realizowanych w Poslce programów selekcyjnych ryb.
T-W-9Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO.
T-L-11Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie
M-2Metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: seminarium
M-4Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0