Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość mikrobiologii i zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenamiwolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod diagnostycznych, a także strat ekonomicznych, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe |
C-2 | Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy własnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad etyki, obowiązującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd | 3 |
T-L-2 | Wybrane choroby skorupiaków | 4 |
T-L-3 | Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze i marikulturze | 10 |
T-L-4 | Patogeny ssaków morskich | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii. | 5 |
T-W-2 | Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących | 5 |
T-W-3 | Patogeny kręgowców wodnych. Systematyka, lokalizacja, patogeniczność. | 8 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 12 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | studiowane literatury przedmiotu | 27 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu w formie ustnej oraz prezentacji multimedialnej | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady i ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, związanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_W01 Student wymienia i rozpoznaje najważniejsze grupy patogenów organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | RYB_2A_W04 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_U01 Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań. Potrafi ocenić skutki działania wybranych patogenów, potrafi także uaktualniać swoje wiadomości oraz poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | RYB_2A_U01, RYB_2A_U08 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07 | — | C-2 | T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium parazytologicznym. | RYB_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_W01 Student wymienia i rozpoznaje najważniejsze grupy patogenów organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz opisać zmian wywołanych przez wybrany patogen. |
3,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz opisać zmiany wywołane przez wybrany patogen w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, scharakteryzować wybrany patogen oraz opisać zmiany przez niego wywołane. | |
4,0 | Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zinterpretować wynik badania, scharakteryzować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz mechanizm jego działania. | |
5,0 | Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą,interpretuje jej wyniki, potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać jego działanie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_U01 Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań. Potrafi ocenić skutki działania wybranych patogenów, potrafi także uaktualniać swoje wiadomości oraz poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą przedmiotową. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconego zadania. Wykazuje słabą znajomość literatury przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje się w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami, związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Zna literaturę przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościam, związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego. Dobrze zna literaturę przedmiotu. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Bardzo dobrze zna literaturę przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium parazytologicznym. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się w nie spontanicznie. | |
4,5 | Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, wykazując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australi, 2002