Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok)
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 18 1,50,50zaliczenie
wykładyW4 18 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ekologią, zrównoważonym wykorzystaniem środowiska, sferą abiotyczną i biotyczną środowiska.
W-2Wiedza z zakresu ichtiologii i podstaw hydrozoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy2
T-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska1
T-A-3Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania1
T-A-4GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny5
T-A-5Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków. Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.4
T-A-6Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.3
T-A-7Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.2
18
wykłady
T-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych1
T-W-2Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska.1
T-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.2
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie3
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska2
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Nazewnictwo angielskie.3
T-W-7Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) płazów Amphibia, gadów Reptilia, ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.4
T-W-8Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczęszczanie na zajecia18
A-A-2Przygotowanie do zajec, opracowanie konspektów i prezentacji28
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach18
A-W-2Studiowanie literatury27
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski.
RYB_2A_W08, RYB_2A_W03R2A_W02, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W09InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-A-4M-1S-2
RYB_2A_D3-2_W02
Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
RYB_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-2T-W-7, T-W-6, T-A-7, T-A-5M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
RYB_2A_U02, RYB_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-1T-A-1, T-A-2M-1S-1
RYB_2A_D3-2_U02
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki chronione zwierzat wodnych w Polsce, potrafi określić i przewidzieć zagrożenia dla nich
RYB_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-2T-W-7, T-W-6, T-A-7, T-W-8M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych.
RYB_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2
RYB_2A_D3-2_K02
Student docenia wagę problemu ochrony zwierząt wodnych i będzie przykładał wagę do ochrony środowiska wodnego
RYB_2A_K02, RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01C-2T-A-7, T-W-7, T-W-8, T-A-6M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski.
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
RYB_2A_D3-2_W02
Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
2,0Student nie zna gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ani ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych, konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
3,0Student zna bardzo mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo słabo zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
3,5Student zna mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, słabo zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
4,0Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
4,5Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
5,0Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,0Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu.
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska.
RYB_2A_D3-2_U02
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki chronione zwierzat wodnych w Polsce, potrafi określić i przewidzieć zagrożenia dla nich
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,0Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu.
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych.
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe
4,5Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
RYB_2A_D3-2_K02
Student docenia wagę problemu ochrony zwierząt wodnych i będzie przykładał wagę do ochrony środowiska wodnego
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe
4,0Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,5Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polsk

Literatura podstawowa

  1. B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W, Ochrona środowiska: problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, PWE, Warszawa, 2001
  3. G. Dobrzański, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
  4. M.Górski, J.S.Kierzkowska, Prawo ochrony środowiska, Bydgoszcz, 2006
  5. Głowaciński Z., Polska Czerwona Księga Zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Papuziński, Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2000
  2. J. Boć, K.Nowacki, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2004
  3. J. Ciechanowicz - McLean, Ochrona środowiska w prawie międzynarodowym, Warszawa, 2005
  4. Jendrośka J., Bar M, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy2
T-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska1
T-A-3Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania1
T-A-4GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny5
T-A-5Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków. Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.4
T-A-6Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.3
T-A-7Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych1
T-W-2Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska.1
T-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.2
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie3
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska2
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Nazewnictwo angielskie.3
T-W-7Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) płazów Amphibia, gadów Reptilia, ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.4
T-W-8Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczęszczanie na zajecia18
A-A-2Przygotowanie do zajec, opracowanie konspektów i prezentacji28
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach18
A-W-2Studiowanie literatury27
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
RYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych
T-A-4GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_W02Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-W-7Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) płazów Amphibia, gadów Reptilia, ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Nazewnictwo angielskie.
T-A-7Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
T-A-5Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków. Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ani ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych, konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
3,0Student zna bardzo mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo słabo zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
3,5Student zna mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, słabo zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
4,0Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
4,5Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
5,0Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy
T-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,0Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu.
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_U02Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki chronione zwierzat wodnych w Polsce, potrafi określić i przewidzieć zagrożenia dla nich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-W-7Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) płazów Amphibia, gadów Reptilia, ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Nazewnictwo angielskie.
T-A-7Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
T-W-8Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,0Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu.
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe
4,5Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_K02Student docenia wagę problemu ochrony zwierząt wodnych i będzie przykładał wagę do ochrony środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-A-7Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
T-W-7Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) płazów Amphibia, gadów Reptilia, ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.
T-W-8Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
T-A-6Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe
4,0Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,5Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polsk