Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 27 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 18 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z chemii ogólnej, analitycznej i instrumentalnej
W-2Umiejętnośc korzystania z PC
W-3Umiejetnośc korzystania z baz danych odnośnie do warynkó hydrochemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-6Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-7Poznanie makrojonów występujących w wodach naturalnych
C-8Poznanie mikroelementów występujących w wodach naturalnych
C-9Termika wód powierzchniowych i jej wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
C-10Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-11Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-12Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne2
T-L-2Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych3
T-L-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych4
T-L-4System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-5Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych2
T-L-6Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych6
T-L-7Mikroelementy w wodach naturalnych3
T-L-8Materia organiczna występująca w wodach naturalnych4
27
wykłady
T-W-1Budowa cząsteczki wody.2
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych2
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych2
T-W-6Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych1
T-W-7Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych2
T-W-8Mikroelementy w wodach naturalnych1
T-W-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych2
T-W-10Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych, przedstawianie i interpretacja wyhników badań hydrochemicznych2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i źródeł15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie źródeł32
A-W-3Konsultacje20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminarium
M-6Dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzrawdzające
S-5Ocena formująca: Test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
C-7, C-10, C-1, C-8, C-9, C-11, C-12, C-13, C-2, C-3, C-5, C-6, C-4M-6, M-3, M-1, M-5, M-4, M-2S-2, S-1, S-4, S-3, S-5
RYB_1A_B9_W02
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W04, RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W12, RYB_1A_W17, RYB_1A_W20R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-4, C-5, C-6, C-10, C-11, C-12T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_U01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
C-10, C-4, C-5, C-12, C-2, C-3, C-6, C-13, C-8, C-11, C-7, C-1, C-9T-L-3, T-W-2, T-L-8, T-W-10, T-L-2, T-W-8, T-L-6, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-L-7, T-W-1, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5M-6, M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-4, S-5, S-2, S-1, S-3
RYB_1A_B9_U02
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
C-1, C-2, C-4, C-5, C-6, C-10, C-11, C-12T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B9_K01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
C-10, C-11, C-3, C-4, C-12, C-2, C-6, C-9, C-8, C-1, C-5, C-13, C-7T-L-4, T-W-6, T-L-6, T-W-8, T-W-10, T-L-5, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-L-8, T-W-2, T-W-7, T-L-2, T-L-7, T-W-1, T-L-3M-1, M-6, M-3, M-2, M-4, M-5S-4, S-2, S-1, S-3, S-5
RYB_1A_B9_K02
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
C-1, C-2, C-4, C-5, C-6, C-10, C-11, C-12T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowanąj w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
RYB_1A_B9_W02
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_U01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowanąj w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
RYB_1A_B9_U02
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B9_K01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowanąj w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
RYB_1A_B9_K02
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne2
T-L-2Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych3
T-L-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych4
T-L-4System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych3
T-L-5Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych2
T-L-6Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych6
T-L-7Mikroelementy w wodach naturalnych3
T-L-8Materia organiczna występująca w wodach naturalnych4
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa cząsteczki wody.2
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych2
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych2
T-W-6Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych1
T-W-7Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych2
T-W-8Mikroelementy w wodach naturalnych1
T-W-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych2
T-W-10Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych, przedstawianie i interpretacja wyhników badań hydrochemicznych2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury i źródeł15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-4Konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie źródeł32
A-W-3Konsultacje20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_W01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
Cel przedmiotuC-7Poznanie makrojonów występujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-8Poznanie mikroelementów występujących w wodach naturalnych
C-9Termika wód powierzchniowych i jej wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
C-11Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-12Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie warunków hydrochemicznych
C-5Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-6Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
Metody nauczaniaM-6Dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
M-5Seminarium
M-4Ćwiczenia terenowe
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-4Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzrawdzające
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowanąj w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_W02Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki.
RYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
RYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
RYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
RYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-6Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-11Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-12Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_U01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
Cel przedmiotuC-10Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-12Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie warunków hydrochemicznych
C-6Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-8Poznanie mikroelementów występujących w wodach naturalnych
C-11Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-7Poznanie makrojonów występujących w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-9Termika wód powierzchniowych i jej wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
Treści programoweT-L-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-L-8Materia organiczna występująca w wodach naturalnych
T-W-10Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych, przedstawianie i interpretacja wyhników badań hydrochemicznych
T-L-2Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-8Mikroelementy w wodach naturalnych
T-L-6Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-6Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych
T-W-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
T-L-7Mikroelementy w wodach naturalnych
T-W-1Budowa cząsteczki wody.
T-W-7Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych
T-L-4System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
T-L-5Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych
T-W-4Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
Metody nauczaniaM-6Dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia terenowe
M-1Wykład problemowy
M-5Seminarium
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzrawdzające
S-5Ocena formująca: Test
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowanąj w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_U02Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Cel przedmiotuC-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-6Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-11Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-12Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_K01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się stanu wód naturalnych.Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań. Interperatuje wyniki badań hydrochemnicznych na tle obowiązujacych pzrepisów w zakresie stanu wód. Potrafi wykonywać podstawowe badania w zakresie stanu wó
Cel przedmiotuC-10Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-11Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-3Poznanie wpływu procesów geochemicznych na kształtowanie warunków hydrochemicznych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-12Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-6Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-9Termika wód powierzchniowych i jej wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych
C-8Poznanie mikroelementów występujących w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-5Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-13Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
C-7Poznanie makrojonów występujących w wodach naturalnych
Treści programoweT-L-4System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
T-W-6Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych
T-L-6Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych
T-W-8Mikroelementy w wodach naturalnych
T-W-10Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych, przedstawianie i interpretacja wyhników badań hydrochemicznych
T-L-5Podstawowe makrojony występujące w wodach naturalnych
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-4Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych
T-W-9Materia organiczna występująca w wodach naturalnych Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
T-L-8Materia organiczna występująca w wodach naturalnych
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-7Substancje biogenne występujące w wodach naturalnych
T-L-2Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-L-7Mikroelementy w wodach naturalnych
T-W-1Budowa cząsteczki wody.
T-L-3Gazy rozpuszczone w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warunków hydrochemicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-6Dyskusja związana z wykładem i ćwiczeniami
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia terenowe
M-5Seminarium
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzrawdzające
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowanąj w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B9_K02Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
Cel przedmiotuC-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-2Poznanie budowy molekularnej wody i jej wpływu na kształtowanie się biotopów wód naturalnych
C-4Poznanie wplywu procesów biologicznych i fiz.-chem. na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-5Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych
C-6Poznanie substancji biogennych występujących w wodach naturalnych
C-10Poznanie roli osadów dennych w kształtowaniu warunków hydrochemicznych
C-11Pozanie zasad prowadzenia badań hydrochemicznych oraz osadów dnnych
C-12Poznanie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hudrochemicznych
Treści programoweT-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz