Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami genetycznymi, mechanizmami dziedziczenia i właścicwościami materiału genetycznego a także z tendencjami w wykorzystaniu genetyki i jej metod badawczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek świeżych i konserwowanych.2
T-A-2Metodyka powielania kopii genów poza organizmem żywym.2
T-A-3Analiza kariotypów.2
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji. Uliniowanie.2
T-A-5Obsługa wybranych genetycznych baz danych.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. Genetyka mendlowska.2
T-W-2Budowa i typy chromosomów. Kariotyp. Mutacje strukturalne.2
T-W-3Genom. Zasady jego analizy. Podstawy genetyki populacyjnej.2
T-W-4Podstawowe zagadnienia z ewolucjonizmu. Siły ewolucyjne.2
T-W-5Markery genetyczne i sposoby ich wykorzystania.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń30
A-A-4Przeglądanie baz danych w ramach nabycia praktyki10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje z prowadzącym10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metody problemowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5Metody praktyczne: pokaz, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_W02
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznych. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny komórki.
MS_1A_W01, MS_1A_W02, MS_1A_W05, MS_1A_W10, MS_1A_W12P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08C-1T-A-5, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-2M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_U02
Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków.
MS_1A_U01, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U08P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11C-1T-W-1, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-A-4, T-W-3, T-W-2M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
MS_1A_K06, MS_1A_K02, MS_1A_K01, MS_1A_K04P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-W-3, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-A-5M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_W02
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznych. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny komórki.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki genetyczne. Orientuje się w typach nosników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populację i podstawowe metody transgenezy.
4,0Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych.
4,5Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych. Określa możliwości zastosowania technik molekularnych w analizie genomu.
5,0Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych. Określa możliwości zastosowania technik molekularnych w analizie genomu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_U02
Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru metod i technik genetycznych.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia.

Literatura podstawowa

  1. Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka, PWN, Warszawa, 2005, Drugie
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy Genetyki dla studentów i lekarzy, Wydawnictwo medyczne Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie
  3. Friedman J.M., Dill F.J., Hayden M.R., McGillivray B., Genetyka, Urban & Partner, Wrocław, 1997, Pierwsze
  4. Drewa G., Podstawy Genetyki, Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze
  2. Korf B.R., Genetyka człowieka, PWN, Warszawa, 2003, Pierwsze
  3. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2002, Pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek świeżych i konserwowanych.2
T-A-2Metodyka powielania kopii genów poza organizmem żywym.2
T-A-3Analiza kariotypów.2
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji. Uliniowanie.2
T-A-5Obsługa wybranych genetycznych baz danych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. Genetyka mendlowska.2
T-W-2Budowa i typy chromosomów. Kariotyp. Mutacje strukturalne.2
T-W-3Genom. Zasady jego analizy. Podstawy genetyki populacyjnej.2
T-W-4Podstawowe zagadnienia z ewolucjonizmu. Siły ewolucyjne.2
T-W-5Markery genetyczne i sposoby ich wykorzystania.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym10
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń30
A-A-4Przeglądanie baz danych w ramach nabycia praktyki10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje z prowadzącym10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-1_W02Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznych. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny komórki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki i matematyki niezbędną dla zrozumienia procesów przyrodniczych
MS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W12Zna kierunki i mechanizmy ewolucji i rozumie mechanizmy warunkujące procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji i interakcji pomiędzy różnymi organizmami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami genetycznymi, mechanizmami dziedziczenia i właścicwościami materiału genetycznego a także z tendencjami w wykorzystaniu genetyki i jej metod badawczych.
Treści programoweT-A-5Obsługa wybranych genetycznych baz danych.
T-A-3Analiza kariotypów.
T-W-4Podstawowe zagadnienia z ewolucjonizmu. Siły ewolucyjne.
T-W-5Markery genetyczne i sposoby ich wykorzystania.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. Genetyka mendlowska.
T-W-3Genom. Zasady jego analizy. Podstawy genetyki populacyjnej.
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek świeżych i konserwowanych.
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji. Uliniowanie.
T-A-2Metodyka powielania kopii genów poza organizmem żywym.
T-W-2Budowa i typy chromosomów. Kariotyp. Mutacje strukturalne.
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki genetyczne. Orientuje się w typach nosników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populację i podstawowe metody transgenezy.
4,0Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych.
4,5Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych. Określa możliwości zastosowania technik molekularnych w analizie genomu.
5,0Student dobrze orientuje się wśród poznanych technik genetycznych. Potrafi wskazać najmniej inwazyjne metody trannsgenezy DNA do komórek. Zna różnice w sposobach dziedziczenia cech i potrafi oszacować kierunek ewolucji wybranych grup systematycznych. Określa możliwości zastosowania technik molekularnych w analizie genomu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-1_U02Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami genetycznymi, mechanizmami dziedziczenia i właścicwościami materiału genetycznego a także z tendencjami w wykorzystaniu genetyki i jej metod badawczych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. Genetyka mendlowska.
T-A-3Analiza kariotypów.
T-A-5Obsługa wybranych genetycznych baz danych.
T-W-5Markery genetyczne i sposoby ich wykorzystania.
T-A-2Metodyka powielania kopii genów poza organizmem żywym.
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek świeżych i konserwowanych.
T-W-4Podstawowe zagadnienia z ewolucjonizmu. Siły ewolucyjne.
T-A-4Analiza przykładowych sekwencji. Uliniowanie.
T-W-3Genom. Zasady jego analizy. Podstawy genetyki populacyjnej.
T-W-2Budowa i typy chromosomów. Kariotyp. Mutacje strukturalne.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Metody praktyczne: pokaz, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-1_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojeciami genetycznymi, mechanizmami dziedziczenia i właścicwościami materiału genetycznego a także z tendencjami w wykorzystaniu genetyki i jej metod badawczych.
Treści programoweT-A-4Analiza przykładowych sekwencji. Uliniowanie.
T-A-2Metodyka powielania kopii genów poza organizmem żywym.
T-W-2Budowa i typy chromosomów. Kariotyp. Mutacje strukturalne.
T-W-4Podstawowe zagadnienia z ewolucjonizmu. Siły ewolucyjne.
T-A-3Analiza kariotypów.
T-W-3Genom. Zasady jego analizy. Podstawy genetyki populacyjnej.
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek świeżych i konserwowanych.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. Genetyka mendlowska.
T-W-5Markery genetyczne i sposoby ich wykorzystania.
T-A-5Obsługa wybranych genetycznych baz danych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru metod i technik genetycznych.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia.