Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka z elementami biofizyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka z elementami biofizyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy o najważniejszych zjawiskach i prawach fizyki, a także o fizycznych właściwościach żywych organizmów.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów wielkości fizycznych.
C-3Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie przewodnictwa elektrycznego za pomocą konduktometru.2
T-L-2Ćwiczenia z mechaniki.4
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.6
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.4
T-L-6Analiza spektrofotometryczna.2
20
wykłady
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii; biofizyka jako nauka interdyscyplinarna. Rodzaje oddziaływań w przyrodzie. Prawa ruchu, grawitacja, znaczenie siły tarcia.1
T-W-2Energia, rodzaje, przemiany, zapotrzebowanie energetyczne żywych organizmów. Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne, wilgotność powietrza, wpływ na człowieka i inne żywe organizmy. Wilgotność ciał i jej znaczenie w odniesieniu do żywności.1
T-W-3Podstawy hydromechaniki. Prawo Archimedesa, warunki pływania ciał. Prawa związane z przepływem cieczy, lepkość, równanie Newtona, ruch laminarny i turbulentny cieczy, liczba Reynoldsa.2
T-W-4Termodynamika prostych układów biofizycznych, pojęcie temperatury i ciepła. Przemiany fazowe, termodynamika przejść fazowych. Ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Właściwości termiczne wody i ich szczególne znaczenie w przyrodzie. Zasady termodynamiki. Transport ciepła i masy przez błony biologiczne.2
T-W-5Elektryczne właściwości materii. Pole elektryczne. Przepływ ładunków elektrycznych, prąd elektryczny, prawo Ohma. Rezystancja i konduktancja. Prąd stały i przemienny i jego oddziaływanie na żywe organizmy. Praca prądu elektrycznego, moc urządzeń.2
T-W-6Fale elektromagnetyczne, charakterystyka i zastosowania poszczególnych zakresów, zdolność jonizacji materii, oddziaływanie na żywe organizmy. Podstawy spektroskopii, dyspersja światła, barwy. Oddziaływanie światła na materię. Prawo Lamberta-Beera i jego praktyczne wykorzystanie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.20
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.8
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki wykładów.18
A-W-3Przygotowywanie się do egzaminu.25
A-W-4Egzamin pisemny.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, film z użyciem komputera.
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B3_W01
Student zna i rozróżnia pojęcia: zjawisko fizyczne, prawo fizyki i wielkość fizyczna; zna najważniejsze wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
MS_1A_W01P1A_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B3_U01
Student potrafi zinterpretować najważniejsze zjawiska fizyczne, umie wykonać pomiar zadanej wielkości fizycznej, opracować wyniki przeprowadzonego doświadczenia i wyciągnąć z nich wnioski.
MS_1A_U04P1A_U06C-1, C-3, C-2T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-W-2, T-L-2, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-L-6M-1, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_B3_K01
Student będzie gotowy do wykonania pracy samodzielnie oraz w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_B3_W01
Student zna i rozróżnia pojęcia: zjawisko fizyczne, prawo fizyki i wielkość fizyczna; zna najważniejsze wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
2,0Student nie zna zagadnień.
3,0Student zna zagadnienia.
3,5Student zna zagadnienia i orientuje się w temacie.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_B3_U01
Student potrafi zinterpretować najważniejsze zjawiska fizyczne, umie wykonać pomiar zadanej wielkości fizycznej, opracować wyniki przeprowadzonego doświadczenia i wyciągnąć z nich wnioski.
2,0Student nie zna wymaganych zagadnień.
3,0Student zna zagadnienia.
3,5Student zna zagadnienia i orientuje się w temacie.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_B3_K01
Student będzie gotowy do wykonania pracy samodzielnie oraz w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie.
2,0Student nie potrafi pracować ani samodzielnie, ani w zespole.
3,0Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole.
3,5
4,0
4,5Student potrafi kreatywnie pracować samodzielnie oraz w zespole.
5,0Student potrafi kreatywnie pracować samodzielnie, a także w zespole, przyjmując rolę kierowniczą

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 2001, 2
  2. Elżbieta Skórska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydaw. ZUT Szczecin, Szczecin, 2009, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie przewodnictwa elektrycznego za pomocą konduktometru.2
T-L-2Ćwiczenia z mechaniki.4
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.6
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.2
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.4
T-L-6Analiza spektrofotometryczna.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii; biofizyka jako nauka interdyscyplinarna. Rodzaje oddziaływań w przyrodzie. Prawa ruchu, grawitacja, znaczenie siły tarcia.1
T-W-2Energia, rodzaje, przemiany, zapotrzebowanie energetyczne żywych organizmów. Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne, wilgotność powietrza, wpływ na człowieka i inne żywe organizmy. Wilgotność ciał i jej znaczenie w odniesieniu do żywności.1
T-W-3Podstawy hydromechaniki. Prawo Archimedesa, warunki pływania ciał. Prawa związane z przepływem cieczy, lepkość, równanie Newtona, ruch laminarny i turbulentny cieczy, liczba Reynoldsa.2
T-W-4Termodynamika prostych układów biofizycznych, pojęcie temperatury i ciepła. Przemiany fazowe, termodynamika przejść fazowych. Ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Właściwości termiczne wody i ich szczególne znaczenie w przyrodzie. Zasady termodynamiki. Transport ciepła i masy przez błony biologiczne.2
T-W-5Elektryczne właściwości materii. Pole elektryczne. Przepływ ładunków elektrycznych, prąd elektryczny, prawo Ohma. Rezystancja i konduktancja. Prąd stały i przemienny i jego oddziaływanie na żywe organizmy. Praca prądu elektrycznego, moc urządzeń.2
T-W-6Fale elektromagnetyczne, charakterystyka i zastosowania poszczególnych zakresów, zdolność jonizacji materii, oddziaływanie na żywe organizmy. Podstawy spektroskopii, dyspersja światła, barwy. Oddziaływanie światła na materię. Prawo Lamberta-Beera i jego praktyczne wykorzystanie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.20
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.8
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki wykładów.18
A-W-3Przygotowywanie się do egzaminu.25
A-W-4Egzamin pisemny.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_B3_W01Student zna i rozróżnia pojęcia: zjawisko fizyczne, prawo fizyki i wielkość fizyczna; zna najważniejsze wielkości fizyczne i ich jednostki w układzie SI.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki i matematyki niezbędną dla zrozumienia procesów przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy o najważniejszych zjawiskach i prawach fizyki, a także o fizycznych właściwościach żywych organizmów.
Treści programoweT-W-4Termodynamika prostych układów biofizycznych, pojęcie temperatury i ciepła. Przemiany fazowe, termodynamika przejść fazowych. Ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Właściwości termiczne wody i ich szczególne znaczenie w przyrodzie. Zasady termodynamiki. Transport ciepła i masy przez błony biologiczne.
T-W-3Podstawy hydromechaniki. Prawo Archimedesa, warunki pływania ciał. Prawa związane z przepływem cieczy, lepkość, równanie Newtona, ruch laminarny i turbulentny cieczy, liczba Reynoldsa.
T-W-2Energia, rodzaje, przemiany, zapotrzebowanie energetyczne żywych organizmów. Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne, wilgotność powietrza, wpływ na człowieka i inne żywe organizmy. Wilgotność ciał i jej znaczenie w odniesieniu do żywności.
T-W-5Elektryczne właściwości materii. Pole elektryczne. Przepływ ładunków elektrycznych, prąd elektryczny, prawo Ohma. Rezystancja i konduktancja. Prąd stały i przemienny i jego oddziaływanie na żywe organizmy. Praca prądu elektrycznego, moc urządzeń.
T-W-6Fale elektromagnetyczne, charakterystyka i zastosowania poszczególnych zakresów, zdolność jonizacji materii, oddziaływanie na żywe organizmy. Podstawy spektroskopii, dyspersja światła, barwy. Oddziaływanie światła na materię. Prawo Lamberta-Beera i jego praktyczne wykorzystanie.
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii; biofizyka jako nauka interdyscyplinarna. Rodzaje oddziaływań w przyrodzie. Prawa ruchu, grawitacja, znaczenie siły tarcia.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, film z użyciem komputera.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte.
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnień.
3,0Student zna zagadnienia.
3,5Student zna zagadnienia i orientuje się w temacie.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_B3_U01Student potrafi zinterpretować najważniejsze zjawiska fizyczne, umie wykonać pomiar zadanej wielkości fizycznej, opracować wyniki przeprowadzonego doświadczenia i wyciągnąć z nich wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy o najważniejszych zjawiskach i prawach fizyki, a także o fizycznych właściwościach żywych organizmów.
C-3Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi przyrządami pomiarowymi i wykorzystaniem ich do pomiarów wielkości fizycznych.
Treści programoweT-W-5Elektryczne właściwości materii. Pole elektryczne. Przepływ ładunków elektrycznych, prąd elektryczny, prawo Ohma. Rezystancja i konduktancja. Prąd stały i przemienny i jego oddziaływanie na żywe organizmy. Praca prądu elektrycznego, moc urządzeń.
T-W-3Podstawy hydromechaniki. Prawo Archimedesa, warunki pływania ciał. Prawa związane z przepływem cieczy, lepkość, równanie Newtona, ruch laminarny i turbulentny cieczy, liczba Reynoldsa.
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-W-2Energia, rodzaje, przemiany, zapotrzebowanie energetyczne żywych organizmów. Ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne, wilgotność powietrza, wpływ na człowieka i inne żywe organizmy. Wilgotność ciał i jej znaczenie w odniesieniu do żywności.
T-L-2Ćwiczenia z mechaniki.
T-W-6Fale elektromagnetyczne, charakterystyka i zastosowania poszczególnych zakresów, zdolność jonizacji materii, oddziaływanie na żywe organizmy. Podstawy spektroskopii, dyspersja światła, barwy. Oddziaływanie światła na materię. Prawo Lamberta-Beera i jego praktyczne wykorzystanie.
T-L-1Wyznaczanie przewodnictwa elektrycznego za pomocą konduktometru.
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.
T-W-4Termodynamika prostych układów biofizycznych, pojęcie temperatury i ciepła. Przemiany fazowe, termodynamika przejść fazowych. Ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Właściwości termiczne wody i ich szczególne znaczenie w przyrodzie. Zasady termodynamiki. Transport ciepła i masy przez błony biologiczne.
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii; biofizyka jako nauka interdyscyplinarna. Rodzaje oddziaływań w przyrodzie. Prawa ruchu, grawitacja, znaczenie siły tarcia.
T-L-6Analiza spektrofotometryczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, film z użyciem komputera.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania otwarte.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia sprawdzające z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wymaganych zagadnień.
3,0Student zna zagadnienia.
3,5Student zna zagadnienia i orientuje się w temacie.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_B3_K01Student będzie gotowy do wykonania pracy samodzielnie oraz w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności interpretacji wyników przeprowadzonych doświadczeń fizycznych.
Treści programoweT-L-2Ćwiczenia z mechaniki.
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki.
T-L-4Ćwiczenia z elektryczności.
T-L-5Pomiary refraktometryczne i polarymetryczne.
T-L-6Analiza spektrofotometryczna.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne (praca w zespołach).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować ani samodzielnie, ani w zespole.
3,0Student potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole.
3,5
4,0
4,5Student potrafi kreatywnie pracować samodzielnie oraz w zespole.
5,0Student potrafi kreatywnie pracować samodzielnie, a także w zespole, przyjmując rolę kierowniczą