Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Bioenergetyka komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioenergetyka komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, fizyki i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i mechanizmami z zakresu procesów energetycznych zachodzących na poziomie komórkowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka parametrów nśrodowiska mających wpływ na zaburzenia prawidłowej energetyki organizmów.4
T-A-2Chemiczne składniki komórki i wybrane cząsteczki w komórkach - funkcje metaboliczne.4
T-A-3Teoria chemiosmotyczna.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do bioenergetyki komórki ze szczególnym uwzględnieniem terminologii. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.2
T-W-2Pozyskanie enrgii przez komórkę.2
T-W-3Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych. Transport. Sygnalizacja międzykomórkowa.4
T-W-4Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym15
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury przedmiotu20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Metody praktyczne: pokaz, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO4-2_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucji.
MS_1A_W01, MS_1A_W13, MS_1A_W02P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozzyskiwania i transportu energii na poziomie komórkowym. Potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
MS_1A_U05, MS_1A_U04P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO4-2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce.
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO4-2_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucji.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi określić możliwości porozumiewania się komórek w procesie sygnalizacji międzykomórkowej.
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi określić możliwości porozumiewania się komórek w procesie sygnalizacji międzykomórkowej. Podejmuje próbę wykorzystania danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozzyskiwania i transportu energii na poziomie komórkowym. Potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórek.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek. Potrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetykę komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek. Potrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetykę komórek. Korzysta swobodnie z polskojęzycznej literatury a w stopniu podstawowym równiez angielskojęzycznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO4-2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek a także potrafi zinterpreetować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek a także potrafi zinterpreetować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę prowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.

Literatura podstawowa

  1. Nicholls D.G., Bioenergetyka, PWN, Warszawa, 1995
  2. Alberts i inni, Podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2005, Drugie

Literatura dodatkowa

  1. Tzagolaff A., Mitochondria, Plenum Press, New York, 2011, Pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka parametrów nśrodowiska mających wpływ na zaburzenia prawidłowej energetyki organizmów.4
T-A-2Chemiczne składniki komórki i wybrane cząsteczki w komórkach - funkcje metaboliczne.4
T-A-3Teoria chemiosmotyczna.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do bioenergetyki komórki ze szczególnym uwzględnieniem terminologii. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.2
T-W-2Pozyskanie enrgii przez komórkę.2
T-W-3Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych. Transport. Sygnalizacja międzykomórkowa.4
T-W-4Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym15
A-A-3Indywidualne studiowanie literatury przedmiotu20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO4-2_W01Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki i matematyki niezbędną dla zrozumienia procesów przyrodniczych
MS_1A_W13Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, niepożądanych zmian w nich zachodzących oraz technik ich badania.
MS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i mechanizmami z zakresu procesów energetycznych zachodzących na poziomie komórkowym.
Treści programoweT-W-3Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych. Transport. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-1Wprowadzenie do bioenergetyki komórki ze szczególnym uwzględnieniem terminologii. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-2Pozyskanie enrgii przez komórkę.
T-W-4Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi określić możliwości porozumiewania się komórek w procesie sygnalizacji międzykomórkowej.
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi określić możliwości porozumiewania się komórek w procesie sygnalizacji międzykomórkowej. Podejmuje próbę wykorzystania danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO4-2_U01Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozzyskiwania i transportu energii na poziomie komórkowym. Potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi rozpoznać podstawowe struktury ludzkiego ciała, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami narządów oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i mechanizmami z zakresu procesów energetycznych zachodzących na poziomie komórkowym.
Treści programoweT-W-3Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych. Transport. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-2Pozyskanie enrgii przez komórkę.
T-W-1Wprowadzenie do bioenergetyki komórki ze szczególnym uwzględnieniem terminologii. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-4Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-3Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórek.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek. Potrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetykę komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody oceny kondycji komórek. Potrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetykę komórek. Korzysta swobodnie z polskojęzycznej literatury a w stopniu podstawowym równiez angielskojęzycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO4-2_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i mechanizmami z zakresu procesów energetycznych zachodzących na poziomie komórkowym.
Treści programoweT-W-4Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-W-2Pozyskanie enrgii przez komórkę.
T-W-3Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych. Transport. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-1Wprowadzenie do bioenergetyki komórki ze szczególnym uwzględnieniem terminologii. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek a także potrafi zinterpreetować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny stanu fizjologicznego komórek a także potrafi zinterpreetować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę prowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.