Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Akredytacja i certyfikacja laboratoriów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akredytacja i certyfikacja laboratoriów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy prawa w pracy laboratoryjnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:20061
T-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?1
T-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:20051
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe1
T-A-5Certyfikat ISO 90011
T-A-6Normy serii ISO 90002
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością1
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością1
T-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygototowanie projektu13
A-A-3Zaliczenie zajęć audytoryjnych2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia audytoryjne
M-2Wykład multimedialny
M-3Dyskusje panelowe
M-4Praca nad projektem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-2_W01
Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
MS_1A_W16P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11C-1T-A-1, T-A-3, T-A-9, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-2_U01
Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
MS_1A_U10P1A_U05, P1A_U06C-1T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-9, T-A-4, T-A-8M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-2_K01
Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki.
MS_1A_K03, MS_1A_K05P1A_K02, P1A_K03, P1A_K08C-1T-A-9, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-7M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-2_W01
Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-2_U01
Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobyte umiejętnosci, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-2_K01
Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów. Nie wykazuje aktywnosci na zajeciach.
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.

Literatura dodatkowa

  1. Rajmund Michalski , Joanna Mytych, Przewodnik po akredytacji laboratoriów badawczych wg normy PN-EN ISO/IEC 17025, Wydawnictwo Elamed, Katowice, 2011, 1, ISBN: 9788361190240
  2. czasopismo, "ABC Jakości", Kwartalnik Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A., Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:20061
T-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?1
T-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:20051
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe1
T-A-5Certyfikat ISO 90011
T-A-6Normy serii ISO 90002
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością1
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością1
T-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygototowanie projektu13
A-A-3Zaliczenie zajęć audytoryjnych2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-2_W01Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium
Treści programoweT-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:2006
T-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:2005
T-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe
T-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?
T-A-5Certyfikat ISO 9001
T-A-6Normy serii ISO 9000
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością
Metody nauczaniaM-1Zajęcia audytoryjne
M-2Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-2_U01Student powinien definiować, nazywać, objaśniać, całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcją laboratoriów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium
Treści programoweT-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:2005
T-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:2006
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością
T-A-5Certyfikat ISO 9001
T-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?
T-A-6Normy serii ISO 9000
T-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością
Metody nauczaniaM-4Praca nad projektem
M-3Dyskusje panelowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić omawianych na zajęciach zagadnień i problemów
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobyte umiejętnosci, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-2_K01Student nabędzie następujące postawy: - aktywna postawa podczas przygotowania i wdrażania akredytacji, - chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, - postępowania zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student powinien zapoznać się z podstawowymi zasadami procedurami dotyczącymi zarówno aspektu teoretycznego ja i praktycznego procesu wzrażania procedur akredytacji i certyfikacji laboratorium
Treści programoweT-A-9Jednostki akredytujace i certyfikujace
T-A-5Certyfikat ISO 9001
T-A-8Wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością
T-A-1Akredytacja wg. normy ISO/IEC 17000:2006
T-A-3Podział pomiędzy laboratoria wzorcujące, a laboratoria badawcze zgodnie z normą ISO/IEC 17025:2005
T-A-4Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe
T-A-6Normy serii ISO 9000
T-A-2W jaki sposób określić zakres akredytacji w laboratorium?
T-A-7Rodzaje i charakterystyka dokumentów Systemów Zarządzania Jakością
Metody nauczaniaM-2Wykład multimedialny
M-3Dyskusje panelowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie pracy nad omawianymi zagadnieniami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować omawianych na zajęciach zagadnień i problemów. Nie wykazuje aktywnosci na zajeciach.
3,0Student prezentuje omawiane treści programowe bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student prezentuje omawiane treści programowe z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, ale również dokonuje analizę. Potrafi również prowadzić dyskusję o poznanych zagadnieniach.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i podstawowe umiejętności pracy w zespole
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, jak również przejawia bardzo dobre umiejętności pracy w zespołach, w tym kierowania zespołem. Potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt akredytacji i certyfikacji wybranego laboratorium.