Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Patomorfologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patomorfologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: podstawy mikrobiologii, podstawy fozjologii człowieka, biochemia, mikrobiologii lekarskiej oraz żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie patofijologii człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie roli patogenów w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka zakażeń jamy ustnej i przełyku. Pobieranie wymazów, posiew na podłoża stałe i płynne. Omówienie zasad różnicowania bakterii.2
T-L-2Ocena materiału z poprzedniego ćwiczenia. Powtórzenie zasad diagnostyki lab. Diagnostyka zmian zapalnych występujących w obrębie żołądka i dwunastnicy. Omówienie zasad różnicowania bakterii. Ocena wzorcowych hodowli.2
T-L-3Omówienie schorzeń zapalnych wątroby dróg żółciowych pod kątem diagnostyki wirusologicznej i bakteriologicznej.1
T-L-4Omówienie wartości śródoperacyjnego pobierania materiałów, zasady przesyłania materiału w kierunku beztlenowców. Diagnostyka zakażeń wywołanych bakteriami beztlenowymi. Antybiotykooporność.2
T-L-5Zasady pobierania moczu u dorosłych i dzieci. Wartość wyników dodatnich. Różnicowanie drobnoustrojów zasiedlających drogi moczowe.1
T-L-6Omówienie zasad pobierania materiału do badań bakteriologicznych z układu rodnego. Omówienie fizjologicznej i patogennej flory bakteryjnej oraz grzybów i wirusów występujących w drogach rodnych.1
T-L-7Omówienie sposobów materiału z górnych dróg oddechowych. Zasady przesyłania materiału, podłoża namnażająco-różnicujące. Nosicielstwo a zakażenie.1
10
wykłady
T-W-1Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej i przełyku.1
T-W-2Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy1
T-W-3Choroby wątroby i dróg żółciowych1
T-W-4Patogeneza ostrego i przewleklego zapalenia trzustki1
T-W-5Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit1
T-W-6Choroby nerek1
T-W-7Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych2
T-W-8Zakażenia układu rodnego u kobiet i mężczyzn.1
T-W-9Obturacyjne zapalenia oskrzeli1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczen.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy z przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. Posiada wiedzę na temat niepożądanych zmian zachodzących w komórkach i narządach oraz metod ich badania.
MS_1A_W02, MS_1A_W07, MS_1A_W13P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_U01
Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potrafi różnicować patogeny wywołujące poszczególne schorzenia u ludzi.
MS_1A_U03, MS_1A_U05, MS_1A_U07P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. Posiada wiedzę na temat niepożądanych zmian zachodzących w komórkach i narządach oraz metod ich badania.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Nie potrafi wskazać jakie zmiany zachodzą w organizmie pod wpływem patogenów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Posiada dostateczną wiedzę w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania oraz w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania oraz w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Ponadto zna zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Ponadto zna zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_U01
Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potrafi różnicować patogeny wywołujące poszczególne schorzenia u ludzi.
2,0Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świdomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  2. Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2., PZWL, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E., Patofizjologia kliniczna Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009, wyd. 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka zakażeń jamy ustnej i przełyku. Pobieranie wymazów, posiew na podłoża stałe i płynne. Omówienie zasad różnicowania bakterii.2
T-L-2Ocena materiału z poprzedniego ćwiczenia. Powtórzenie zasad diagnostyki lab. Diagnostyka zmian zapalnych występujących w obrębie żołądka i dwunastnicy. Omówienie zasad różnicowania bakterii. Ocena wzorcowych hodowli.2
T-L-3Omówienie schorzeń zapalnych wątroby dróg żółciowych pod kątem diagnostyki wirusologicznej i bakteriologicznej.1
T-L-4Omówienie wartości śródoperacyjnego pobierania materiałów, zasady przesyłania materiału w kierunku beztlenowców. Diagnostyka zakażeń wywołanych bakteriami beztlenowymi. Antybiotykooporność.2
T-L-5Zasady pobierania moczu u dorosłych i dzieci. Wartość wyników dodatnich. Różnicowanie drobnoustrojów zasiedlających drogi moczowe.1
T-L-6Omówienie zasad pobierania materiału do badań bakteriologicznych z układu rodnego. Omówienie fizjologicznej i patogennej flory bakteryjnej oraz grzybów i wirusów występujących w drogach rodnych.1
T-L-7Omówienie sposobów materiału z górnych dróg oddechowych. Zasady przesyłania materiału, podłoża namnażająco-różnicujące. Nosicielstwo a zakażenie.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej i przełyku.1
T-W-2Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy1
T-W-3Choroby wątroby i dróg żółciowych1
T-W-4Patogeneza ostrego i przewleklego zapalenia trzustki1
T-W-5Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit1
T-W-6Choroby nerek1
T-W-7Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych2
T-W-8Zakażenia układu rodnego u kobiet i mężczyzn.1
T-W-9Obturacyjne zapalenia oskrzeli1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Analiza wskazanej literatury20
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O12-2_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. Posiada wiedzę na temat niepożądanych zmian zachodzących w komórkach i narządach oraz metod ich badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W13Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, niepożądanych zmian w nich zachodzących oraz technik ich badania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie patofijologii człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie roli patogenów w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej i przełyku.
T-W-2Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy
T-W-3Choroby wątroby i dróg żółciowych
T-W-4Patogeneza ostrego i przewleklego zapalenia trzustki
T-W-5Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit
T-W-6Choroby nerek
T-W-7Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych
T-W-9Obturacyjne zapalenia oskrzeli
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczen.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Nie potrafi wskazać jakie zmiany zachodzą w organizmie pod wpływem patogenów.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Posiada dostateczną wiedzę w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania oraz w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania oraz w zakresie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Ponadto zna zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Ponadto zna zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem patogenów. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O12-2_U01Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potrafi różnicować patogeny wywołujące poszczególne schorzenia u ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U05Potrafi rozpoznać podstawowe struktury ludzkiego ciała, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami narządów oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie patofijologii człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie roli patogenów w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej i przełyku.
T-W-2Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy
T-W-3Choroby wątroby i dróg żółciowych
T-W-4Patogeneza ostrego i przewleklego zapalenia trzustki
T-W-5Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit
T-W-6Choroby nerek
T-W-7Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych
T-W-9Obturacyjne zapalenia oskrzeli
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczen.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O12-2_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie patofijologii człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetnosci i kompetencji w zakresie roli patogenów w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia procesu zapalnego, niektóre choroby jamy ustnej i przełyku.
T-W-2Choroba wrzodowa i inne schorzenia żołądka i dwunastnicy
T-W-3Choroby wątroby i dróg żółciowych
T-W-4Patogeneza ostrego i przewleklego zapalenia trzustki
T-W-5Patofizjologia bakteryjnych i nieswoistych zapaleń jelit
T-W-6Choroby nerek
T-W-7Choroby dróg moczowych u dzieci i u dorosłych
T-W-9Obturacyjne zapalenia oskrzeli
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - metoda przypadków
M-4Przygotowanie referatów zgodnie z tematyka cwiczen.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzajaca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świdomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.