Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny przepływowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny przepływowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1określony zakres wiedzy z matematyki, fizyki oraz umiejetność czytania rysunków technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
C-2nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
C-3wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)4
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)6
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów5
15
wykłady
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego4
T-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp6
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3czytanie literatury i przygotowywanie samodzielnych opracowań na zadane tematy25
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3czytanie literatury10
A-W-4przygotowanie opracowań na zadane tematy15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody podające
M-3samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań na zadane tematy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów
S-2Ocena formująca: obserwacja postawy sudentów
S-3Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-2_W01
pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
TRL_1A_W20R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-2_U01
nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
TRL_1A_U07, TRL_1A_U01, TRL_1A_U19R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-2_K01
wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
TRL_1A_K07, TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-3T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-2_W01
pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w zakresie ogólnej budowy, zasad działania i eksploatacji pomp wirowych, sprężarek przepływowych, dmuchaw i wentylatorów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-2_U01
nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować pompy wirowe, dmuchawy i wentylatory
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-2_K01
wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie maszyn sprężających
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Olszewski, Maszynoznawstwo ogólne dla akademii rolniczych, WNT, Warszawa
  2. Witold Biały, Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa
  3. Jan Kijewski, Andrzej Miller, Kazimierz Pawlicki, Tadeusz Szolc, Maszynoznawstwo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Waldemar Jędral, Pompy wirowe, PWN, Warszawa
  2. Stanisław Fortuna, Wentylatory. Podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno-eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent s. c., Kraków

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)4
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)6
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego4
T-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp6
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3czytanie literatury i przygotowywanie samodzielnych opracowań na zadane tematy25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3czytanie literatury10
A-W-4przygotowanie opracowań na zadane tematy15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-2_W01pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
Treści programoweT-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)
T-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów
Metody nauczaniaM-3samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań na zadane tematy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów
S-3Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w zakresie ogólnej budowy, zasad działania i eksploatacji pomp wirowych, sprężarek przepływowych, dmuchaw i wentylatorów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-2_U01nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
Treści programoweT-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)
T-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów
Metody nauczaniaM-3samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań na zadane tematy
M-2metody podające
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć
S-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować pompy wirowe, dmuchawy i wentylatory
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-2_K01wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
Treści programoweT-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów
T-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody podające
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja postawy sudentów
S-3Ocena podsumowująca: średnia ważona z ocen za poszczególne formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie maszyn sprężających
3,5
4,0
4,5
5,0