Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny do zbioru płodów rolnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny do zbioru płodów rolnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętność dotyczące komputerowego zapisu konstrukcji, mechaniki technicznej, części maszyn, teorii mechanizmów i wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.15
15
wykłady
T-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń9
A-A-3Udział w sprawdzianach6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury28
A-W-3Uczestnictwo w sprawdzianach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C25_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do zbioru płodów rolnych
TRL_1A_W22, TRL_1A_W23R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-A-1M-3, M-1, M-2S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C25_U01
Potrafi dokładnie scharakteryzować budowę i zasadę działania oraz przeprowadzić regulacje parametrów roboczych maszyn do zbioru płodów rolnych.
TRL_1A_U24, TRL_1A_U04, TRL_1A_U30, TRL_1A_U07, TRL_1A_U03, TRL_1A_U29, TRL_1A_U14, TRL_1A_U01, TRL_1A_U19R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-3, M-1S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C25_K01
Jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji, ochrony środowiska naturalnego oraz samodzielnego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TRL_1A_K07, TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K02R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C25_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do zbioru płodów rolnych
2,0Student nie ma teoretycznych podstaw związanych z zakresem pezdmiotu maszyn do uprawy roli i roślin
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C25_U01
Potrafi dokładnie scharakteryzować budowę i zasadę działania oraz przeprowadzić regulacje parametrów roboczych maszyn do zbioru płodów rolnych.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejetności, w odniesienu do zakresu programu, niezbednych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C25_K01
Jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji, ochrony środowiska naturalnego oraz samodzielnego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5Student jest dodatkowo aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji
4,0Dodatkowo wykazuje zdolność stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejetności i zdolności osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi zagadnieniami z obszaru przemiotu
4,5Dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów
5,0Dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejetności , co przejawia się dociekliwością w analizowania i dyskutowaniu omawianych zagadnień obejmujących także pozatechniczne aspekty i skutki działania w obszarze programu przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 1., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Karwowski T., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 2., PWRiL, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Juliszewski T., Kurpaska S., Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowanie, UR w Krakowie, KTR PAN, PTIR., Kraków, 2011
  2. Eichhorn H., Landtechnik. Landwirtschaftliches Lehrbuch, Eugen Ulmer, Stuttgart, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń9
A-A-3Udział w sprawdzianach6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury28
A-W-3Uczestnictwo w sprawdzianach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C25_W01Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do zbioru płodów rolnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządze-nia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sor-towania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych
Treści programoweT-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma teoretycznych podstaw związanych z zakresem pezdmiotu maszyn do uprawy roli i roślin
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C25_U01Potrafi dokładnie scharakteryzować budowę i zasadę działania oraz przeprowadzić regulacje parametrów roboczych maszyn do zbioru płodów rolnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U14potrafi analizować pracę mechanizmów oraz prawidłowo dobierać części i zespoły w maszynach i urządzeniach;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych
Treści programoweT-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejetności, w odniesienu do zakresu programu, niezbednych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C25_K01Jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji, ochrony środowiska naturalnego oraz samodzielnego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych
Treści programoweT-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.
Metody nauczaniaM-2Pokaz
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5Student jest dodatkowo aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji
4,0Dodatkowo wykazuje zdolność stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejetności i zdolności osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi zagadnieniami z obszaru przemiotu
4,5Dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów
5,0Dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejetności , co przejawia się dociekliwością w analizowania i dyskutowaniu omawianych zagadnień obejmujących także pozatechniczne aspekty i skutki działania w obszarze programu przedmiotu