Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)

Sylabus przedmiotu Doradztwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doradztwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Szczegółowa wiedza o budowie, użytkowaniu, utrzymaniu maszyn i urządzeń technicznych do produkcji rolniczej i leśnej oraz rozwiązaniach rynkowych w obrocie tymi maszynami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zagadnień regulujących etyczne, organizacyjne i biznesowe aspekty korzystania z wiedzy dostępnej na rynku maszyn i urządzeń technicznych oraz usług świadczonych za pomocą tej techniki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza i teoretyczne podstawy doradztwa. Zasady etyczne w doradztwie.1
T-W-2Metody doradztwa - techniki ukierunkowane na klienta, stopień złożoności zadania.1
T-W-3Sporządzanie programów doradczych. Analiza przestrzenna wielobranżowa. Wnioskowanie na podstawie niepełnych danych. Prognozowanie przy akceptowanym poziomie ryzyka.2
T-W-4Doradztwo gospodarcze. Doradztwo techniczne metody wyceny maszyn - porównawcza, dochodowa, kosztowa, mieszana. Innowacje w doradztwie. Zasady doboru maszyn do produkcji rolniczej (leśnej).2
T-W-5Wielokryterialna metoda doboru maszyn do produkcji rolniczej.1
T-W-6Doradztwo w zarządzaniu obiektami technicznymi. Doradztwo w zarządzaniu nieruchomościami rolnymi i leśnymi.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_W31
Ma ustaloną wiedzę w zakresie doradztwa w obszarze produkcji rolniczej i lesnej, techniki stosowanej w produkcji rolniczej i leśnej, handlu maszynami rolniczymi ileśnymi oraz świadczeniem usług w produkcji rolniczej i leśnej.
TRL_2A_W31R2A_W02InzA2_W03C-1T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_U32
Student potrafi organizować usługę doradczą w zakresie stosowania w procesach produkcyjnych, obrocie rynkowym maszynami specjalistycznymi, szacować koszty eksploatacji i koszty świadczenia usług maszynowych w obszarze techniki rolniczej i leśnej.
TRL_2A_U32R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04InzA2_U05C-1T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C14_K04
Posiada cechę otwartości poznawania nowych rozwiązań technicznych i nowych technologii wprowadzanych w produkcji rolniczej, leśnej szczególnie zmniejszających obciążenie środowiska naturalnego.
TRL_2A_K04R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_W31
Ma ustaloną wiedzę w zakresie doradztwa w obszarze produkcji rolniczej i lesnej, techniki stosowanej w produkcji rolniczej i leśnej, handlu maszynami rolniczymi ileśnymi oraz świadczeniem usług w produkcji rolniczej i leśnej.
2,0Student nie rozróżnia poprawnie podstawowych zagadnień w przedmiocie.
3,0Student poprawnie definiuje poprawnie podstawowe zagadnienia w przedmiocie.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łaczy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski.
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i ocenić efektywność wiedzy.
5,0Sudent swobodnie porusz asię w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_U32
Student potrafi organizować usługę doradczą w zakresie stosowania w procesach produkcyjnych, obrocie rynkowym maszynami specjalistycznymi, szacować koszty eksploatacji i koszty świadczenia usług maszynowych w obszarze techniki rolniczej i leśnej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować na zadany temat oraz proponować rozwiązania syntezujące wiedzę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C14_K04
Posiada cechę otwartości poznawania nowych rozwiązań technicznych i nowych technologii wprowadzanych w produkcji rolniczej, leśnej szczególnie zmniejszających obciążenie środowiska naturalnego.
2,0Student nie potrafi połączyć podstawowych zagadnień w logiczny ciąg zdarzeń.
3,0Student potrafi w ogólnych zarysach zrozumieć wpływ nowych rozwiązań technicznych i technologicznych na procesy produkcyjne w rolnictwie i leśnictwie.
3,5
4,0Student potrafi wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w produkcji rolniczej i leśnej.
4,5
5,0Student potrafi projektować i oceniać działania w obszarze nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w produkcji rolniczej i leśnej.

Literatura podstawowa

  1. Czerkawska A., Czerkawski A., Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego, Wyd. WNT, Warszawa, 2005
  2. Grieger A., Wielokryterialna metoda doboru maszyn do produkcji roślinnej, Wyd. AR, Szczecin, 2005
  3. Jaki A., Wycena przedsiębiorstwa, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004
  4. Kendall R., Zarządzanie ryzykiem dla menedżerów, Wyd. K.E. LIber s.c., Warszawa, 2000
  5. Michalski R., Jóźwiak W., Metody oceny stanu technicznego, wyceny pojazdów i maszyn, Wyd. Educaterra Hopfer sp. zo.o., Olsztyn, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Machaczka J., Zarządzanie rozwojem organizacji, Wyd. PWN, Warszawa-Kraków, 1998
  2. Pawlak J. (red.), Dobór maszyn i ich racjonalne użytkowanie, Wyd. IBMER, Warszawa, 1997
  3. Ryan L.V., Sójka J., Etyka biznesu, Wyd. "W drodze", Poznań, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza i teoretyczne podstawy doradztwa. Zasady etyczne w doradztwie.1
T-W-2Metody doradztwa - techniki ukierunkowane na klienta, stopień złożoności zadania.1
T-W-3Sporządzanie programów doradczych. Analiza przestrzenna wielobranżowa. Wnioskowanie na podstawie niepełnych danych. Prognozowanie przy akceptowanym poziomie ryzyka.2
T-W-4Doradztwo gospodarcze. Doradztwo techniczne metody wyceny maszyn - porównawcza, dochodowa, kosztowa, mieszana. Innowacje w doradztwie. Zasady doboru maszyn do produkcji rolniczej (leśnej).2
T-W-5Wielokryterialna metoda doboru maszyn do produkcji rolniczej.1
T-W-6Doradztwo w zarządzaniu obiektami technicznymi. Doradztwo w zarządzaniu nieruchomościami rolnymi i leśnymi.1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_W31Ma ustaloną wiedzę w zakresie doradztwa w obszarze produkcji rolniczej i lesnej, techniki stosowanej w produkcji rolniczej i leśnej, handlu maszynami rolniczymi ileśnymi oraz świadczeniem usług w produkcji rolniczej i leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W31ma określoną wiedzę w zakresie doradztwa oraz logistyki, obejmującą systemy i metody doradztwa, sporządzanie programów doradczych, strukturę doradztwa rolniczego, sprzęt techniczny w produkcji rolniczej i leśnej - doradztwo handlowe i w zakresie usług, zasady etyczne w doradztwie, przydatną do wykonywania pracy zawodowej w obszarze technicznego doradztwa rolniczego i leśnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień regulujących etyczne, organizacyjne i biznesowe aspekty korzystania z wiedzy dostępnej na rynku maszyn i urządzeń technicznych oraz usług świadczonych za pomocą tej techniki.
Treści programoweT-W-2Metody doradztwa - techniki ukierunkowane na klienta, stopień złożoności zadania.
T-W-5Wielokryterialna metoda doboru maszyn do produkcji rolniczej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia poprawnie podstawowych zagadnień w przedmiocie.
3,0Student poprawnie definiuje poprawnie podstawowe zagadnienia w przedmiocie.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łaczy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski.
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i ocenić efektywność wiedzy.
5,0Sudent swobodnie porusz asię w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_U32Student potrafi organizować usługę doradczą w zakresie stosowania w procesach produkcyjnych, obrocie rynkowym maszynami specjalistycznymi, szacować koszty eksploatacji i koszty świadczenia usług maszynowych w obszarze techniki rolniczej i leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U32potrafi prowadzić doradztwo w zakresie sprzedaży urządzeń oraz wykonywania usług związanych z obszarem techniki rolniczej i leśnej, potrafi oszacować koszty eksploatacji maszyn i urządzeń, a także wykonywania usług maszynowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień regulujących etyczne, organizacyjne i biznesowe aspekty korzystania z wiedzy dostępnej na rynku maszyn i urządzeń technicznych oraz usług świadczonych za pomocą tej techniki.
Treści programoweT-W-2Metody doradztwa - techniki ukierunkowane na klienta, stopień złożoności zadania.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować na zadany temat oraz proponować rozwiązania syntezujące wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C14_K04Posiada cechę otwartości poznawania nowych rozwiązań technicznych i nowych technologii wprowadzanych w produkcji rolniczej, leśnej szczególnie zmniejszających obciążenie środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień regulujących etyczne, organizacyjne i biznesowe aspekty korzystania z wiedzy dostępnej na rynku maszyn i urządzeń technicznych oraz usług świadczonych za pomocą tej techniki.
Treści programoweT-W-2Metody doradztwa - techniki ukierunkowane na klienta, stopień złożoności zadania.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi połączyć podstawowych zagadnień w logiczny ciąg zdarzeń.
3,0Student potrafi w ogólnych zarysach zrozumieć wpływ nowych rozwiązań technicznych i technologicznych na procesy produkcyjne w rolnictwie i leśnictwie.
3,5
4,0Student potrafi wskazywać przyszłościowe kierunki działania w obszarze nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w produkcji rolniczej i leśnej.
4,5
5,0Student potrafi projektować i oceniać działania w obszarze nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w produkcji rolniczej i leśnej.