Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TRL_2A_D08id_K01 | W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, jest otwarty na poznawanie technik polepszania jakości gleb, ma świadomość ważności kształtowania dobrej jakości gleb nie tylko w aspekcie uzyskiwanych plonów, ale także w aspekcie potrzeb ochrony środowiska |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TRL_2A_K04 | jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska; |
---|
TRL_2A_K06 | rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
---|
R2A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
R2A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R2A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R2A_K06 | posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Uświadomienie konieczności ochrony i poprawy jakości gleb w aspekcie osiągania zadowalajacych plonów dobrej jakości oraz kształtowania dobrej jakości całego środowiska przyrodniczego |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z metodami poprawy jakości gleb użytkowanych rolniczo i leśnie w aspekcie poprawy ich właściwości fizycznych, chemicznych i aktywności biologicznej |
Treści programowe | T-W-2 | Regulacja odczynu gleb (pH) - procesy zakwaszania i odkwaszania gleb, gleby kwaśne i zalkalizowane, sposoby doboru formy i dawki nawozów wapniowych stosowanych w uprawie polowej i do neutralizacji zbyt kwaśnego odczynu w lasach, terminy ich stosowania, możliwości celowego zakwaszania gleb np. pod uprawy roślin wymagających niskiego pH lub na zalesianych gruntach porolnych |
---|
T-W-4 | Rekultywacja gleb zdegradowanych w użytowaniu rolniczym i leśnym. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne na gruntach rolnych znacznie urzeźbionych jako podstawa kształtowania ich zadowalającej żyzności |
T-W-3 | Metody zwiększania zasobności gleb w substancję organiczną (próchnicotwórczą) oraz substancje odżywcze dla roślin, w tym nawożenie nawozami mineralnymi, mineralno-organicznymi, organicznymi i naturalnymi. Sposoby określania ilości stosowanych nawozów, ich formy i terminu zastosowania |
T-W-1 | Poprawa właściwości fizycznych gleb, w tym uprawowych i wodno-powietrznych - działania zmierzające do wytworzenia pożądanej struktury gleb i jej utrwalenia, możliwość zmiany zwięzłości gleb, zabiegi zabezpieczające glebę przed nadmiernym zagęszczeniem i doraźne zabiegi rozpulchniające |
Metody nauczania | M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student wykazuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie jest w żaden sposób otwarty na poznawanie technik związanych z celem przedmiotu, nie ma żadnej świadomości wpływu jakości gleb na ilość i jakość plonów oraz środowisko przyrodnicze |
3,0 | Student wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, jest w podstawowym stopniu otwarty na poznawanie technik związanych z celem przedmiotu, ma dostateczną świadomość wpływu jakości gleb na ilość i jakość plonów oraz środowisko przyrodnicze |
3,5 | Student wykazuje się dość zadowalającą (ponad dostateczną) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, jest w stopniu połowicznym otwarty na poznawanie technik związanych z celem przedmiotu, ma dostateczną świadomość wpływu jakości gleb na ilość i jakość plonów oraz środowisko przyrodnicze |
4,0 | Student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, jest w stopniu zadowalającym otwarty na poznawanie technik związanych z celem przedmiotu, ma dobrą świadomość wpływu jakości gleb na ilość i jakość plonów oraz środowisko przyrodnicze |
4,5 | Student wykazuje się ponad dobrą odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, jest w stopniu zadowalającym otwarty na poznawanie technik związanych z celem przedmiotu, ma prawie pełną świadomość wpływu jakości gleb na ilość i jakość plonów oraz środowisko przyrodnicze |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, jest bardzo otwarty na poznawanie technik związanych z celem przedmiotu, ma pełną świadomość wpływu jakości gleb na ilość i jakość plonów oraz środowisko przyrodnicze |