Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pozyskiwanie danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 8 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na poziomie szkoły średniej z geografii i matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z nowymi technologiami pozyskiwania danych o przestrzeni rolniczej.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystywnia danych przestrzennych z różnych źródeł.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych).2
T-L-2Pomiary powierzchni na mapach analogowych i cyfrowych przy pomocy oprogramowania.2
T-L-3Ewidencja gruntów a ortofotomapa i jej wykorzystywanie do pomiarów pól w systemie IACS.2
T-L-4Zastosowanie technik GPS do pomiarów powierzchni oraz do tworzenia map zasobności i odczynu w produkcji rolnej.2
8
wykłady
T-W-1Definicja przestrzeni rolniczej oraz graficzne możliwości jej wyrażania. Pojecie mapy analogowej i cyfrowej. Rastrowa i wektorowa prezentacja danych przestrzennych. Skala mapy a rozdzielczość obrazu.2
T-W-2Oprogramowanie wspomagające przygotowanie map. Układy współrzędnych stosowane przy tworzeniu map w Polsce.2
T-W-3Źródła danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym (mapy, plany, ortofotomapy, zobrazowania satelitarne, pomiary geodezyjne, GPS).2
T-W-4Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca domowa nad projektami graficznymi15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3metody programowe z użyciem komputera
M-4cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie projekktów graficznych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C05_W01
Student potrafi zdefiniować i ocenić różne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej.
TRL_2A_W27R2A_W04, R2A_W05InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C05_U01
Student potrafi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, potrafi sporządzić mapę pola w dowolnej skali; potrafi wyszukać i ocenić jakość danych przestrzennych dotyczących dowolnego gospodarstwa.
TRL_2A_U28R2A_U03InzA2_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C05_K01
student jest chętny do poznawania nowych technologii służących gospodarce rolnej zwłaszcza tych, które przyczyniają się do mniejszego obciążenia środowiska wskutek działalności rolniczej.
TRL_2A_K04R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2T-L-4, T-W-3M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C05_W01
Student potrafi zdefiniować i ocenić różne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej.
2,0Student nie potrafi podać ani ocenić żadnych źródeł danych o przestrzeni rolniczej;
3,0Student zna nazwy źródeł danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej, ale nie potrafi ocenić ich przydatności ani cech, którymi się charakteryzują.
3,5Student potrafi określić źródła danych przestrzennych wykorzystywanych w rolnictwie, ale nie potrawi wy ienić ograniczeń w ich stosowaniu, często myli też używane pojęcia.
4,0Student prawidłowo określa źródła i charakterystyki większość danych przestrzennych, które można wykorzystać w rolnictwie.
4,5Student prawidłowo określa źródła i charakterystyki większość danych przestrzennych, które można wykorzystać w rolnictwie oraz zna ograniczenia w ich stosowaniu.
5,0Student zna wszystkie dostępne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej. Zna ograniczenia w ich stosowaniu i wie jakie błędy zawierają poszczególne żródła danych. Bardzo dobrze posługuje się przedmiotową terminologią naukową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C05_U01
Student potrafi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, potrafi sporządzić mapę pola w dowolnej skali; potrafi wyszukać i ocenić jakość danych przestrzennych dotyczących dowolnego gospodarstwa.
2,0Student nie potrafi posługiwać się skalą mapy, nie zna programów wspomagających pomiary powierzchni; nie wie co kryje się pod pojęciem rozdzielczość obrazu cyfrowego.
3,0Student zna źródła danych przestrzennych wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym, ale ma trudności z ich wykorzystaniem. Potrafi ustalić skalę mapy z podziałki liniowej, ale ma trudności z jej ustaleniem przy pomocy innych punktów odniesienia.
3,5Student potarfi obliczyć skalę dowolnej mapy i wykonać na niej obliczenia powierzchni, ale ma trudności z ustaleniem rozdzielczości i obliceniami na mapach cyfrowych.
4,0Student zna i potrafi wykorzystac, dla celów gospadarki rolnej, większość źródeł danych przestrzenych. Wykonuje podstawowe obliczenia na mapie (długość i powierzchnię). Potarfi ustalić rozdzialczość obrazów cyfrowych.
4,5Student wprawnie potarfi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, wie jak ustalić skalę mapy oraz wykonać obliczenia powierzchni. Potrafi sporzązdzić mapę pola w dużej skali, ma jednak trudności z wykorzystaniem niekartogarficznych źródeł danych przestrzennych jak: GPS lub ortofotomapa.
5,0Student wprawnie potarfi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, wie jak ustalić skalę mapy oraz wykonać obliczenia powierzchni. Potrafi sporzązdzić mapę pola w dużej skali. Bez problemu wykorzystuje niekartogarficznme źródłowe dane przestrzenne jak: GPS lub ortofotomapa. Potrafi korzystać z portali geodezyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C05_K01
student jest chętny do poznawania nowych technologii służących gospodarce rolnej zwłaszcza tych, które przyczyniają się do mniejszego obciążenia środowiska wskutek działalności rolniczej.
2,0Student nie zna nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz nie potrafi wskazać żadnych zagrożeń niesionych przez intensywne rolnictwo.
3,0Student potrafi wymienić kilka nowych technilogii stosowanych w rolnictwie ale nie potrafi wskazać zagrożeń niesionych przez intensywne rolnictwo. Słaboo pacuje w grupie.
3,5Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo, ma jednak kłopoty z omówieniem korzyści jakie niosą nowe technologie w rolnictwie.
4,0Student dobrze pracuje w grupie. Ma świadomość wpływu nowych technoilogii na mniejsze obciązenie środowiska wskutek działalności rolniczej.
4,5Student posiada bardzo duże rozeznanie wśród nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz potrafi wskazać wiele zagrożeń i obciążeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo.
5,0Student posiada bardzo duże rozeznanie wśród nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz potrafi wskazać większość zagrożeń i obciążeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo. Często kieruje pracą w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Kraak M.J., Ormeling F., Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Warszawa, 2011, lub starsze wydanie 1998
  2. Gozdowski D., Samborski S., Sioma S., Rolnictwo precyzyjne, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2008
  2. Lamparski J., Świątek K., GPS w praktyce geodezyjnej., Wydaw. GALL, 2007
  3. www.geoportal.pl, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych).2
T-L-2Pomiary powierzchni na mapach analogowych i cyfrowych przy pomocy oprogramowania.2
T-L-3Ewidencja gruntów a ortofotomapa i jej wykorzystywanie do pomiarów pól w systemie IACS.2
T-L-4Zastosowanie technik GPS do pomiarów powierzchni oraz do tworzenia map zasobności i odczynu w produkcji rolnej.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja przestrzeni rolniczej oraz graficzne możliwości jej wyrażania. Pojecie mapy analogowej i cyfrowej. Rastrowa i wektorowa prezentacja danych przestrzennych. Skala mapy a rozdzielczość obrazu.2
T-W-2Oprogramowanie wspomagające przygotowanie map. Układy współrzędnych stosowane przy tworzeniu map w Polsce.2
T-W-3Źródła danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym (mapy, plany, ortofotomapy, zobrazowania satelitarne, pomiary geodezyjne, GPS).2
T-W-4Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych).2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca domowa nad projektami graficznymi15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C05_W01Student potrafi zdefiniować i ocenić różne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W27ma podstawową wiedzę w zakresie kartografii, obejmującą układy współrzędnych stosowane przy wykonywaniu map, sposoby pozyskiwania danych przestrzennych, mapy analogowe i cyfrowe, programy wspomagające sporządzanie map, pomiary powierzchni na mapach oraz za pomocą oprogramowania, przydatną do posługiwania się zapisem kartograficznym w produkcji rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowymi technologiami pozyskiwania danych o przestrzeni rolniczej.
Treści programoweT-W-1Definicja przestrzeni rolniczej oraz graficzne możliwości jej wyrażania. Pojecie mapy analogowej i cyfrowej. Rastrowa i wektorowa prezentacja danych przestrzennych. Skala mapy a rozdzielczość obrazu.
T-W-2Oprogramowanie wspomagające przygotowanie map. Układy współrzędnych stosowane przy tworzeniu map w Polsce.
T-W-3Źródła danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym (mapy, plany, ortofotomapy, zobrazowania satelitarne, pomiary geodezyjne, GPS).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać ani ocenić żadnych źródeł danych o przestrzeni rolniczej;
3,0Student zna nazwy źródeł danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej, ale nie potrafi ocenić ich przydatności ani cech, którymi się charakteryzują.
3,5Student potrafi określić źródła danych przestrzennych wykorzystywanych w rolnictwie, ale nie potrawi wy ienić ograniczeń w ich stosowaniu, często myli też używane pojęcia.
4,0Student prawidłowo określa źródła i charakterystyki większość danych przestrzennych, które można wykorzystać w rolnictwie.
4,5Student prawidłowo określa źródła i charakterystyki większość danych przestrzennych, które można wykorzystać w rolnictwie oraz zna ograniczenia w ich stosowaniu.
5,0Student zna wszystkie dostępne źródła danych przestrzennych, które można stosować w gospodarce rolnej. Zna ograniczenia w ich stosowaniu i wie jakie błędy zawierają poszczególne żródła danych. Bardzo dobrze posługuje się przedmiotową terminologią naukową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C05_U01Student potrafi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, potrafi sporządzić mapę pola w dowolnej skali; potrafi wyszukać i ocenić jakość danych przestrzennych dotyczących dowolnego gospodarstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U28posługuje się zapisem kartograficznym w produkcji rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystywnia danych przestrzennych z różnych źródeł.
Treści programoweT-L-1Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych).
T-L-2Pomiary powierzchni na mapach analogowych i cyfrowych przy pomocy oprogramowania.
T-L-3Ewidencja gruntów a ortofotomapa i jej wykorzystywanie do pomiarów pól w systemie IACS.
T-L-4Zastosowanie technik GPS do pomiarów powierzchni oraz do tworzenia map zasobności i odczynu w produkcji rolnej.
T-W-4Interpretacja przestrzennych zobrazowań właściwości gleb uzyskanych w bezpośrednich pomiarach terenowych (nielaboratoryjnych).
Metody nauczaniaM-3metody programowe z użyciem komputera
M-4cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie projekktów graficznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się skalą mapy, nie zna programów wspomagających pomiary powierzchni; nie wie co kryje się pod pojęciem rozdzielczość obrazu cyfrowego.
3,0Student zna źródła danych przestrzennych wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym, ale ma trudności z ich wykorzystaniem. Potrafi ustalić skalę mapy z podziałki liniowej, ale ma trudności z jej ustaleniem przy pomocy innych punktów odniesienia.
3,5Student potarfi obliczyć skalę dowolnej mapy i wykonać na niej obliczenia powierzchni, ale ma trudności z ustaleniem rozdzielczości i obliceniami na mapach cyfrowych.
4,0Student zna i potrafi wykorzystac, dla celów gospadarki rolnej, większość źródeł danych przestrzenych. Wykonuje podstawowe obliczenia na mapie (długość i powierzchnię). Potarfi ustalić rozdzialczość obrazów cyfrowych.
4,5Student wprawnie potarfi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, wie jak ustalić skalę mapy oraz wykonać obliczenia powierzchni. Potrafi sporzązdzić mapę pola w dużej skali, ma jednak trudności z wykorzystaniem niekartogarficznych źródeł danych przestrzennych jak: GPS lub ortofotomapa.
5,0Student wprawnie potarfi posługiwać się różnymi danymi przestrzennymi, wie jak ustalić skalę mapy oraz wykonać obliczenia powierzchni. Potrafi sporzązdzić mapę pola w dużej skali. Bez problemu wykorzystuje niekartogarficznme źródłowe dane przestrzenne jak: GPS lub ortofotomapa. Potrafi korzystać z portali geodezyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C05_K01student jest chętny do poznawania nowych technologii służących gospodarce rolnej zwłaszcza tych, które przyczyniają się do mniejszego obciążenia środowiska wskutek działalności rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowymi technologiami pozyskiwania danych o przestrzeni rolniczej.
C-2Nabycie umiejętności wykorzystywnia danych przestrzennych z różnych źródeł.
Treści programoweT-L-4Zastosowanie technik GPS do pomiarów powierzchni oraz do tworzenia map zasobności i odczynu w produkcji rolnej.
T-W-3Źródła danych przestrzennych w gospodarstwie rolnym (mapy, plany, ortofotomapy, zobrazowania satelitarne, pomiary geodezyjne, GPS).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-4cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz nie potrafi wskazać żadnych zagrożeń niesionych przez intensywne rolnictwo.
3,0Student potrafi wymienić kilka nowych technilogii stosowanych w rolnictwie ale nie potrafi wskazać zagrożeń niesionych przez intensywne rolnictwo. Słaboo pacuje w grupie.
3,5Student ma świadomość zagrożeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo, ma jednak kłopoty z omówieniem korzyści jakie niosą nowe technologie w rolnictwie.
4,0Student dobrze pracuje w grupie. Ma świadomość wpływu nowych technoilogii na mniejsze obciązenie środowiska wskutek działalności rolniczej.
4,5Student posiada bardzo duże rozeznanie wśród nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz potrafi wskazać wiele zagrożeń i obciążeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo.
5,0Student posiada bardzo duże rozeznanie wśród nowych technilogii stosowanych w rolnictwie oraz potrafi wskazać większość zagrożeń i obciążeń dla środowiska niesionych przez intensywne rolnictwo. Często kieruje pracą w grupie.