Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Automatyka w technice motoryzacyjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka w technice motoryzacyjnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,50,38zaliczenie
wykładyW7 9 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość budowy i zasady działania podzespołów pojazdu mechanicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zasady działania elektronicznych systemów sterowania i kontroli pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sterowanie bezstykowe układów zapłonowych1
T-A-2Systemy wtrysku akumulatorowego w silnikach ZS1
T-A-3Kompleksowe sterowanie pracą silnika2
T-A-4Elektronizacja układu kierowania pojazdem1
T-A-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe1
T-A-6Systemy diagnostyki pokładowej EOBD1
T-A-7Systemy nawigacyjne1
T-A-8Systemy sterowania napędem pojazdów hybrydowych1
9
wykłady
T-W-1Rozwój automatyki i elektroniki w technice motoryzacyjnej1
T-W-2Elektroniczne systemy zapłonowe1
T-W-3Wtrysk paliwa w silnikach ZI1
T-W-4Układy zasilania silników ZS1
T-W-5Automatyzacja sterowania procesami roboczymi silnika1
T-W-6Automatyzacja sterowania skrzynią przekładniową1
T-W-7Regulacja siły hamowania i siły napędowej pojazdu2
T-W-8Systemy zwiększające bezpieczeństwo w pojeździe1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć21
A-A-3przygotowanie referatu15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zajęć21
A-W-3konsultacje15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O09-2_W01
ma wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
TRL_1A_W19R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O09-2_U01
potrafi zidentyfikować i określić sposób działania układów automatyki w pojazdach
TRL_1A_U01R1A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O09-2_K01
jest świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O09-2_W01
ma wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
2,0nie ma wiedzy w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
4,0ma wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
4,5ma dobrą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O09-2_U01
potrafi zidentyfikować i określić sposób działania układów automatyki w pojazdach
2,0nie potrafi zidentyfikować i określić sposobu działania układów automatyki w pojazdach
3,0potrafi zidentyfikować i określić sposób działania tylko niektórych układów automatyki w pojazdach
3,5potrafi zidentyfikować i określić sposób działania prostych układów automatyki w pojazdach
4,0potrafi zidentyfikować i określić sposób działania złożonych układów automatyki w pojazdach
4,5potrafi zidentyfikować i określić sposób działania skomplikowanych układów automatyki w pojazdach
5,0doskonale potrafi zidentyfikować i określić sposób działania większości układów automatyki w pojazdach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O09-2_K01
jest świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie
2,0nie jest świadomy swojej wiedzy, nie potrafi myśleć kreatywnie
3,0nie jest świadomy do końca swojej wiedzy, ale potrafi myśleć kreatywnie
3,5jest świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie
4,0jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, potrafi myśleć kreatywnie
4,5jest świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie i przedsiębiorczo
5,0jest doskonale świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie, w grupie pełni rolę lidera

Literatura podstawowa

  1. Konopiński M., Elektronika w technice motoryzacyjnej, WKiŁ, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sterowanie bezstykowe układów zapłonowych1
T-A-2Systemy wtrysku akumulatorowego w silnikach ZS1
T-A-3Kompleksowe sterowanie pracą silnika2
T-A-4Elektronizacja układu kierowania pojazdem1
T-A-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe1
T-A-6Systemy diagnostyki pokładowej EOBD1
T-A-7Systemy nawigacyjne1
T-A-8Systemy sterowania napędem pojazdów hybrydowych1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój automatyki i elektroniki w technice motoryzacyjnej1
T-W-2Elektroniczne systemy zapłonowe1
T-W-3Wtrysk paliwa w silnikach ZI1
T-W-4Układy zasilania silników ZS1
T-W-5Automatyzacja sterowania procesami roboczymi silnika1
T-W-6Automatyzacja sterowania skrzynią przekładniową1
T-W-7Regulacja siły hamowania i siły napędowej pojazdu2
T-W-8Systemy zwiększające bezpieczeństwo w pojeździe1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć21
A-A-3przygotowanie referatu15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zajęć21
A-W-3konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O09-2_W01ma wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W19ma podbudowaną teoretycznie, podstawową wiedzę w zakresie automatyki, obejmującą podstawowe pojęcia stosowane w automatyce, klasyfikację układów automatyki, modele matematyczne elementów i układów automatyki, strukturę układów regulacji, stabilność, ocenę przebiegów przejściowych, układy z regulatorami mikroprocesorowymi i sterownikami wykorzystywane w rolnictwie i leśnictwie, wybrane układy nieliniowe;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie zasady działania elektronicznych systemów sterowania i kontroli pojazdu
Treści programoweT-A-1Sterowanie bezstykowe układów zapłonowych
T-A-2Systemy wtrysku akumulatorowego w silnikach ZS
T-A-3Kompleksowe sterowanie pracą silnika
T-A-4Elektronizacja układu kierowania pojazdem
T-A-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe
T-A-6Systemy diagnostyki pokładowej EOBD
T-A-7Systemy nawigacyjne
T-A-8Systemy sterowania napędem pojazdów hybrydowych
T-W-1Rozwój automatyki i elektroniki w technice motoryzacyjnej
T-W-2Elektroniczne systemy zapłonowe
T-W-3Wtrysk paliwa w silnikach ZI
T-W-4Układy zasilania silników ZS
T-W-5Automatyzacja sterowania procesami roboczymi silnika
T-W-6Automatyzacja sterowania skrzynią przekładniową
T-W-7Regulacja siły hamowania i siły napędowej pojazdu
T-W-8Systemy zwiększające bezpieczeństwo w pojeździe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
4,0ma wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
4,5ma dobrą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie układów automatyki stosowanych w technice motoryzacyjnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O09-2_U01potrafi zidentyfikować i określić sposób działania układów automatyki w pojazdach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie zasady działania elektronicznych systemów sterowania i kontroli pojazdu
Treści programoweT-A-1Sterowanie bezstykowe układów zapłonowych
T-A-2Systemy wtrysku akumulatorowego w silnikach ZS
T-A-3Kompleksowe sterowanie pracą silnika
T-A-4Elektronizacja układu kierowania pojazdem
T-A-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe
T-A-6Systemy diagnostyki pokładowej EOBD
T-A-7Systemy nawigacyjne
T-A-8Systemy sterowania napędem pojazdów hybrydowych
T-W-1Rozwój automatyki i elektroniki w technice motoryzacyjnej
T-W-2Elektroniczne systemy zapłonowe
T-W-3Wtrysk paliwa w silnikach ZI
T-W-4Układy zasilania silników ZS
T-W-5Automatyzacja sterowania procesami roboczymi silnika
T-W-6Automatyzacja sterowania skrzynią przekładniową
T-W-7Regulacja siły hamowania i siły napędowej pojazdu
T-W-8Systemy zwiększające bezpieczeństwo w pojeździe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zidentyfikować i określić sposobu działania układów automatyki w pojazdach
3,0potrafi zidentyfikować i określić sposób działania tylko niektórych układów automatyki w pojazdach
3,5potrafi zidentyfikować i określić sposób działania prostych układów automatyki w pojazdach
4,0potrafi zidentyfikować i określić sposób działania złożonych układów automatyki w pojazdach
4,5potrafi zidentyfikować i określić sposób działania skomplikowanych układów automatyki w pojazdach
5,0doskonale potrafi zidentyfikować i określić sposób działania większości układów automatyki w pojazdach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O09-2_K01jest świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie zasady działania elektronicznych systemów sterowania i kontroli pojazdu
Treści programoweT-A-1Sterowanie bezstykowe układów zapłonowych
T-A-2Systemy wtrysku akumulatorowego w silnikach ZS
T-A-3Kompleksowe sterowanie pracą silnika
T-A-4Elektronizacja układu kierowania pojazdem
T-A-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe
T-A-6Systemy diagnostyki pokładowej EOBD
T-A-7Systemy nawigacyjne
T-A-8Systemy sterowania napędem pojazdów hybrydowych
T-W-1Rozwój automatyki i elektroniki w technice motoryzacyjnej
T-W-2Elektroniczne systemy zapłonowe
T-W-3Wtrysk paliwa w silnikach ZI
T-W-4Układy zasilania silników ZS
T-W-5Automatyzacja sterowania procesami roboczymi silnika
T-W-6Automatyzacja sterowania skrzynią przekładniową
T-W-7Regulacja siły hamowania i siły napędowej pojazdu
T-W-8Systemy zwiększające bezpieczeństwo w pojeździe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest świadomy swojej wiedzy, nie potrafi myśleć kreatywnie
3,0nie jest świadomy do końca swojej wiedzy, ale potrafi myśleć kreatywnie
3,5jest świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie
4,0jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności, potrafi myśleć kreatywnie
4,5jest świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie i przedsiębiorczo
5,0jest doskonale świadomy swojej wiedzy, potrafi myśleć kreatywnie, w grupie pełni rolę lidera