Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka leśna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka leśna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z zakresu - przyrodnicze aspekty leśnictwa. Ogólna wiedza o gatunkach drzew i warunkach siedliskowych poszczególnych rodzajów uprawy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nasiennictwo leśne.3
T-A-2Projektowanie nowych nasadzeń na terenach pozrębowych. Projektowanie nowych nasadzeń na terenach porolnych.2
T-A-3Techniczne i technologiczne aspekty pozyskiwania drewna w Polsce i na świecie. Zasady sprzedaży surowca drzewnego.2
T-A-4Podstawy mechanicznej technologii przerobu drewna. Podstawy chemicznej technologii przerobu drewna.2
9
wykłady
T-W-1Hodowla lasu - klimat, gleba, woda,, światło słoneczne. SZkólkarstwo - technologia prac. Rola i zasady tworzenia planu urządzania lasu. Organizacja prac odnowieniowych w lesie.3
T-W-2Technika prac odnowieniowych i pielęgnacyjnych w lesie. Przebudowa drzewostanów. Uboczne użytkowanie lasu. Technologie pozyskiwania drewna.2
T-W-3Właściwości i wady drewna. Normalizacja w procesie użytkowania lasu. Ergonomia i ogólne zasady BHP przy pracach leśnych. Zasady pomiaru drzew i drzewostanów.2
T-W-4Cechy i zastosowanie drewna gatunków iglastych. Cechy i zastosowanie drewna gatunków liściastych. Metody zastosowania pozostałości pozrębowych2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie literatury przedmiotu14
A-A-2Przygotowanie prezentacji monotematycznej2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
30
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-2Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów5
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena umiejętności przygotowania prezentacji z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C13_W10
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, obejmującą zasady prowadzenia hodowli i uprawy lasu.
TRL_1A_W10R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C13_U01
Potrafi pozyskiwać, integrować, interpretować i formułować wnioski na podstawie uzyskiwanych danych z literatury oraz przeprowadzonych ćwiczeń w obszarze produkcji leśnej.
TRL_1A_U01R1A_U01C-1T-W-4M-1, M-2S-1
TRL_1A_C13_U10
Wykazuje znajomość technologii i organizacji pracy stosowanych w produkcji leśnej.
TRL_1A_U10R1A_U05, R1A_U06InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2
TRL_1A_C13_U24
Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie w produkcji leśnej i łączyć zagadnienia techniczne i technologiczne z ochroną środowiska.
TRL_1A_U24R1A_U05, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C13_K01
Rozumie konieczność samodoskonalenia poprzez systematyczne uzupełnianie swojej wiedzy.
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-A-2M-1, M-2S-1
TRL_1A_C13_K04
Jest w stanie określić wagę gospodarki leśnej na środowisko przyrodnicze.
TRL_1A_K04R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-4M-1, M-2S-2
TRL_1A_C13_K05
Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje zwłaszcza w aspekcie długookresowego prowadzenia uprawy leśnej i jej wpływu na warunki klimatyczne.
TRL_1A_K05R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C13_W10
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, obejmującą zasady prowadzenia hodowli i uprawy lasu.
2,0Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień.
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski.
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy.
5,0Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C13_U01
Potrafi pozyskiwać, integrować, interpretować i formułować wnioski na podstawie uzyskiwanych danych z literatury oraz przeprowadzonych ćwiczeń w obszarze produkcji leśnej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w okreslonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntetyczne.
TRL_1A_C13_U10
Wykazuje znajomość technologii i organizacji pracy stosowanych w produkcji leśnej.
2,0Student nie wykazuje znajomości funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej.
3,0Student wykazuje tylko częściową znajomość funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej.
3,5Student wykazuje znajomość funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej, ale nie potrafi dokonać oceny ich działania.
4,0Student ma dobrze opanowane zagadnienia funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej oraz potrafi dokonać oceny zmian wskutek działania gospodarczego.
4,5Student posiada pełną wiedzę na temat zmian funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej zachodzących w czasie oraz poprawnie formułuje wnioski.
5,0Student swobodnie prowadzi dyskusję na wybrany temat związany z gospodarką leśną.
TRL_1A_C13_U24
Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie w produkcji leśnej i łączyć zagadnienia techniczne i technologiczne z ochroną środowiska.
2,0Student nie potrafi projektować.
3,0Student potrafi zdefiniowac założenia do przygotowywanego projektu.
3,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonac schemat kolejności realizacji projektu.
4,0Student potrafi zdefiniować założenia i wykonać projekt.
4,5Student potrafi zdefiniowac założenia, wykonać projekt, poprowadzić dyskusję w projekcie.
5,0Student potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C13_K01
Rozumie konieczność samodoskonalenia poprzez systematyczne uzupełnianie swojej wiedzy.
2,0Student nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w swojej wiedzy przedmiotu.
3,0Student potrafi okreslić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu.
3,5Student potrafi połączyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulującymi działanie w obszarze gospodarki leśnej.
4,0Student potrafi ustalić zakres brakujacej wiedzy oraz technikę jej uzupełniania.
4,5Student potrafi w sposób swobodny prowadzić dyskusję na temat zamierzeń do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie.
5,0Student swobodnie prowadzi polemikę na temat trendów wiedzy w przedmiocie.
TRL_1A_C13_K04
Jest w stanie określić wagę gospodarki leśnej na środowisko przyrodnicze.
2,0Student nie ma świadomości roli gospodarki leśnej dla funkcjonowania społeczeństwa.
3,0Student ma częściową świadomość roli gospodarki leśnej w rozwoju społeczeństwa..
3,5Student ma pełną świadomość roli jaką odgrywa gospodarka leśna w rozwoju społeczeństwa.
4,0Student ma pełną świadomość roli gospodarki leśnej w rozwoju społeczeństwa oraz potrafi formułować wnioski.
4,5Student ma świadomość, fomułuje wnioski, definiuje prognozy w obszarze rozwoju gospodarki leśnej.
5,0Student ma bardzo rozwiniętą świadomość roli gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi działami życia gospodarczego.
TRL_1A_C13_K05
Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje zwłaszcza w aspekcie długookresowego prowadzenia uprawy leśnej i jej wpływu na warunki klimatyczne.
2,0Student nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką leśną.
3,0Student częściowo rozumie zależności regulujące układ gospodarki leśnej z ochroną środowiska naturalnego.
3,5Student w pełni rozumie zależności regulujące układ gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.
4,0Student rozumie oraz formułuje poprawne wnioski z zależności regulujących układ gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.
4,5Student rozumie, fomułuje wnioski i potrafi wskazać luki w układzie gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.
5,0Student swobodnie prowadzi dyskusję na temat układu gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.

Literatura podstawowa

  1. Bernadzki E. (red), Trzebieże, PWRiL, Warszawa, 1999
  2. Czuba M. (red), Przebudowa drzewostanów, Centr. Inf. Lasów Państwowych, Warszawa, 2006
  3. Leibundgut H. (red.), Pielęgnowanie drzewostanów, PWRiL, Warszawa, 2005
  4. Skolud P., Zalesianie gruntów rolnych i nieużytków, Centr. Inf. Lasów Państwowych, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Laurow M. (red.), Pozyskiwanie drewna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  2. Murat E., Poradnik hodowcy lasu, Świat, Warszawa, 2005
  3. Suwała M. (red.), Poradnik użytkowania lasu, Świat, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nasiennictwo leśne.3
T-A-2Projektowanie nowych nasadzeń na terenach pozrębowych. Projektowanie nowych nasadzeń na terenach porolnych.2
T-A-3Techniczne i technologiczne aspekty pozyskiwania drewna w Polsce i na świecie. Zasady sprzedaży surowca drzewnego.2
T-A-4Podstawy mechanicznej technologii przerobu drewna. Podstawy chemicznej technologii przerobu drewna.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowla lasu - klimat, gleba, woda,, światło słoneczne. SZkólkarstwo - technologia prac. Rola i zasady tworzenia planu urządzania lasu. Organizacja prac odnowieniowych w lesie.3
T-W-2Technika prac odnowieniowych i pielęgnacyjnych w lesie. Przebudowa drzewostanów. Uboczne użytkowanie lasu. Technologie pozyskiwania drewna.2
T-W-3Właściwości i wady drewna. Normalizacja w procesie użytkowania lasu. Ergonomia i ogólne zasady BHP przy pracach leśnych. Zasady pomiaru drzew i drzewostanów.2
T-W-4Cechy i zastosowanie drewna gatunków iglastych. Cechy i zastosowanie drewna gatunków liściastych. Metody zastosowania pozostałości pozrębowych2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie literatury przedmiotu14
A-A-2Przygotowanie prezentacji monotematycznej2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-2Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów5
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C13_W10Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie gospodarki leśnej, obejmującą zasady prowadzenia hodowli i uprawy lasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin upraw-nych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodni-czych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochron-nych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozu-mienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.
Treści programoweT-A-1Nasiennictwo leśne.
T-A-2Projektowanie nowych nasadzeń na terenach pozrębowych. Projektowanie nowych nasadzeń na terenach porolnych.
T-A-3Techniczne i technologiczne aspekty pozyskiwania drewna w Polsce i na świecie. Zasady sprzedaży surowca drzewnego.
T-A-4Podstawy mechanicznej technologii przerobu drewna. Podstawy chemicznej technologii przerobu drewna.
T-W-1Hodowla lasu - klimat, gleba, woda,, światło słoneczne. SZkólkarstwo - technologia prac. Rola i zasady tworzenia planu urządzania lasu. Organizacja prac odnowieniowych w lesie.
T-W-2Technika prac odnowieniowych i pielęgnacyjnych w lesie. Przebudowa drzewostanów. Uboczne użytkowanie lasu. Technologie pozyskiwania drewna.
T-W-3Właściwości i wady drewna. Normalizacja w procesie użytkowania lasu. Ergonomia i ogólne zasady BHP przy pracach leśnych. Zasady pomiaru drzew i drzewostanów.
T-W-4Cechy i zastosowanie drewna gatunków iglastych. Cechy i zastosowanie drewna gatunków liściastych. Metody zastosowania pozostałości pozrębowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena umiejętności przygotowania prezentacji z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień.
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagadnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski.
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy.
5,0Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C13_U01Potrafi pozyskiwać, integrować, interpretować i formułować wnioski na podstawie uzyskiwanych danych z literatury oraz przeprowadzonych ćwiczeń w obszarze produkcji leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.
Treści programoweT-W-4Cechy i zastosowanie drewna gatunków iglastych. Cechy i zastosowanie drewna gatunków liściastych. Metody zastosowania pozostałości pozrębowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena umiejętności przygotowania prezentacji z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w okreslonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntetyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C13_U10Wykazuje znajomość technologii i organizacji pracy stosowanych w produkcji leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U10wykazuje znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w produkcji roślinnej, hodowli i chowie zwierząt oraz gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.
Treści programoweT-A-3Techniczne i technologiczne aspekty pozyskiwania drewna w Polsce i na świecie. Zasady sprzedaży surowca drzewnego.
T-A-4Podstawy mechanicznej technologii przerobu drewna. Podstawy chemicznej technologii przerobu drewna.
T-W-1Hodowla lasu - klimat, gleba, woda,, światło słoneczne. SZkólkarstwo - technologia prac. Rola i zasady tworzenia planu urządzania lasu. Organizacja prac odnowieniowych w lesie.
T-W-2Technika prac odnowieniowych i pielęgnacyjnych w lesie. Przebudowa drzewostanów. Uboczne użytkowanie lasu. Technologie pozyskiwania drewna.
T-W-3Właściwości i wady drewna. Normalizacja w procesie użytkowania lasu. Ergonomia i ogólne zasady BHP przy pracach leśnych. Zasady pomiaru drzew i drzewostanów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje znajomości funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej.
3,0Student wykazuje tylko częściową znajomość funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej.
3,5Student wykazuje znajomość funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej, ale nie potrafi dokonać oceny ich działania.
4,0Student ma dobrze opanowane zagadnienia funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej oraz potrafi dokonać oceny zmian wskutek działania gospodarczego.
4,5Student posiada pełną wiedzę na temat zmian funkcjonowania systemów w gospodarce leśnej zachodzących w czasie oraz poprawnie formułuje wnioski.
5,0Student swobodnie prowadzi dyskusję na wybrany temat związany z gospodarką leśną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C13_U24Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie w produkcji leśnej i łączyć zagadnienia techniczne i technologiczne z ochroną środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.
Treści programoweT-A-1Nasiennictwo leśne.
T-A-2Projektowanie nowych nasadzeń na terenach pozrębowych. Projektowanie nowych nasadzeń na terenach porolnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi projektować.
3,0Student potrafi zdefiniowac założenia do przygotowywanego projektu.
3,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonac schemat kolejności realizacji projektu.
4,0Student potrafi zdefiniować założenia i wykonać projekt.
4,5Student potrafi zdefiniowac założenia, wykonać projekt, poprowadzić dyskusję w projekcie.
5,0Student potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C13_K01Rozumie konieczność samodoskonalenia poprzez systematyczne uzupełnianie swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.
Treści programoweT-A-2Projektowanie nowych nasadzeń na terenach pozrębowych. Projektowanie nowych nasadzeń na terenach porolnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena umiejętności przygotowania prezentacji z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w swojej wiedzy przedmiotu.
3,0Student potrafi okreslić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu.
3,5Student potrafi połączyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulującymi działanie w obszarze gospodarki leśnej.
4,0Student potrafi ustalić zakres brakujacej wiedzy oraz technikę jej uzupełniania.
4,5Student potrafi w sposób swobodny prowadzić dyskusję na temat zamierzeń do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie.
5,0Student swobodnie prowadzi polemikę na temat trendów wiedzy w przedmiocie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C13_K04Jest w stanie określić wagę gospodarki leśnej na środowisko przyrodnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.
Treści programoweT-W-4Cechy i zastosowanie drewna gatunków iglastych. Cechy i zastosowanie drewna gatunków liściastych. Metody zastosowania pozostałości pozrębowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe/ prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli gospodarki leśnej dla funkcjonowania społeczeństwa.
3,0Student ma częściową świadomość roli gospodarki leśnej w rozwoju społeczeństwa..
3,5Student ma pełną świadomość roli jaką odgrywa gospodarka leśna w rozwoju społeczeństwa.
4,0Student ma pełną świadomość roli gospodarki leśnej w rozwoju społeczeństwa oraz potrafi formułować wnioski.
4,5Student ma świadomość, fomułuje wnioski, definiuje prognozy w obszarze rozwoju gospodarki leśnej.
5,0Student ma bardzo rozwiniętą świadomość roli gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi działami życia gospodarczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C13_K05Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje zwłaszcza w aspekcie długookresowego prowadzenia uprawy leśnej i jej wpływu na warunki klimatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień związanych z formami oraz czynnikami wpływającymi na organizację, technologię i technikę stosowaną w uprawach leśnych.
Treści programoweT-W-1Hodowla lasu - klimat, gleba, woda,, światło słoneczne. SZkólkarstwo - technologia prac. Rola i zasady tworzenia planu urządzania lasu. Organizacja prac odnowieniowych w lesie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena uzyskanych efektów uczenia według ustalonej skali ocen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z gospodarką leśną.
3,0Student częściowo rozumie zależności regulujące układ gospodarki leśnej z ochroną środowiska naturalnego.
3,5Student w pełni rozumie zależności regulujące układ gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.
4,0Student rozumie oraz formułuje poprawne wnioski z zależności regulujących układ gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.
4,5Student rozumie, fomułuje wnioski i potrafi wskazać luki w układzie gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.
5,0Student swobodnie prowadzi dyskusję na temat układu gospodarka leśna a ochrona środowiska naturalnego.